Langsigtet flådeplan vil sikre europæisk uafhængighed

Det Maritime Partnerskab har i dag præsenteret en langsigtet og finansieret flådeplan, og det glæder Dansk Metals forbundsformand, Claus Jensen.

- Det er helt afgørende, at vi nu får lagt en langsigtet flådeplan, så vi igen kan bygge skibe herhjemme. Hvis vi skal sikre den danske og europæiske sikkerhed, så bør vi ikke være afhængige af kineserne eller andre fremmede magter, når det kommer til skibsbyggeri. Samtidig er det jo positivt med flere danske industriarbejdspladser, siger Claus Jensen.

Skal planen blive til virkelighed, er vi dog nødt til at gøre noget ved manglen på faglærte. Det kræver investeringer i robotter og automatisering af skibsbyggeriet. Det vil også gøre dansk skibsbyggeri mere konkurrencedygtigt i fremtiden.

Regeringen bør også se på mulighederne for efter- og videreuddannelse for ansatte i skibsbranchen, siger Claus Jensen.

- Det er en bunden opgave, at vi kan bygge skibe i Danmark, og derfor bør der også komme fokus på bedre efter- og videreuddannelsesmuligheder for de ansatte i skibsbyggebranchen. Det er med til at fastholde og tiltrække dygtige faglærte til branchen. Her bør regeringen konkret sørge for, at flere får mulighed for at deltage i AMU- og VEU-kurser, ligesom antallet af kursusdage til den enkelte bør øges, siger Claus Jensen.