Klatrende betoninspektører afløses af droner med AI

Når bilister dette forår krydser Storebæltsbroen, vil de muligvis se droner svæve inspicerende rundt om forbindelsens to majestætiske pyloner. Som noget nyt indsætter Sund & Bælt nemlig frem mod sommerferien droner, der skal affotografere og analysere broens bærende konstruktion for skader. Det er en både hurtigere, sikrere og billigere løsning end den hidtidige tilgang.
Gennem mere end 25 år har Storebæltsbroen og dens pyloner stået imod storm, solskin, regn og sne samt ikke mindst slid fra trafikken. Det sætter sine spor, og derfor er det afgørende, at betonen løbende inspiceres i forhold til behov for udbedringer. Her kan nye teknologier både effektivisere processen og sikre en længere levetid af pylonerne.
Frem til i dag er Storebælts pyloner blevet efterset af klatrere, som via reb har firet sig op og ned, mens de brugte papir, blyant og kamera til at registrere revner, rust og afskalninger.
Denne type eftersyn blev senest udført i 2017. Nu er det tid til et nyt eftersyn, men i dag har specialdroner overtaget opgaven – som dermed kan foretages samtidig med, at trafikken kører uforstyrret under dem.
– Dronerne er udstyret med et særligt højopløseligt kamera, der systematisk gennemfotograferer begge pyloner, så alle revner og andre skader registreres. Hvor det tidligere tog os adskillige uger at inspicere hver pylon, tager det i dag kun få dage med dronerne, forklarer Svend Gjerding, der er Asset Operation Manager i Sund & Bælt.
Teknologi bidrager til en længere levetid
Efter flyvningen analyseres dronernes billeder digitalt i et softwareprogram, der er bygget på kunstig intelligens. Det betyder, at programmet hele tiden blive mere præcis ift. visuelt at analysere betonens tilstand:
– Med disse teknologier kan vi nemt og præcist følge udviklingen af betonskader på pylonerne. Den AI-baserede indsigt gør os også bedre i stand til at forudsige, hvornår nye skader vil opstå. I bedste fald kan vi helt undgå store, omkostningstunge skader, fortæller Svend Gjerding.
Mere præcis og rettidig vedligehold betyder, at Storebæltsbroen i dag forventes at kunne stå hele 100 år længere end forudset ved åbningen i 1998. Udover den enorme økonomiske gevinst ved denne levetidsforlængelse, indebærer det også en beregnet CO2-besparelse på 274.000 ton over 100 år, hvilket svarer til ca. 20.000 husstandes årlige udledning.
Fakta om droneinspektion
- Dronen styres via et joystick af en dronepilot.
- Piloten bestemmer selv sit flyvemønster. Efterfølgende genereres en 3D model med alle betonskaderne på.
- I softwareprogrammet ligger en algoritme, som er trænet i at finde typiske betonskader.
- Algoritmen markerer på billederne, når den mener, der er en skade. Til slut verificeres og beskrives skaden af en ingeniør.
- Findes en skade som algoritmen ikke har fundet, marker ingeniøren den i softwaren, og data bliver anvendt næste gang Algoritmen trænes hvilket betyder at modellen forbedres over tid
- Når eftersynet er gennemført i programmet, overdrages materialet til entreprenører, der udbedrer skaderne.
Kontakter
Oskar Leo MatthiesenKommunikationskonsulent, Sund & Bælt
Tlf:21807214olma@sbf.dkLene Gebauer ThomsenChef for Koncernkommunikation
Tlf:+45 21 70 44 50lgt@sbf.dkBilleder
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Nyt lærlingecampus ved Femern-projektet indviet27.10.2025 17:15:16 CET | Pressemeddelelse
Campus Femern består bl.a. af 24 individuelle boliger og fælles faciliteter, der giver lærlinge på Femern Bælt-projektet bedre mulighed for at have et fællesskab udenfor arbejdet på byggepladsen.
Stationsarbejde lukker Københavns Lufthavn Metrostation 29.-30. oktober og der indsættes metrobusser27.10.2025 11:01:32 CET | Pressemeddelelse
I forbindelse med arbejdet med at udvide Københavns Lufthavn Station er det nødvendigt at lukke Københavns Lufthavn Metrostation onsdag den 29. oktober til torsdag den 30. oktober. Der indsættes metrobusser mellem Femøren station og Københavns Lufthavn Station.
COWI vinder rådgiveropgave om kystsikring af kritisk infrastruktur24.10.2025 09:00:39 CEST | Pressemeddelelse
Klimaforandringer medfører en øget risiko for stormfloder i hovedstadsområdet. For at beskytte kritisk infrastruktur mod oversvømmelser fra havet igangsætter Sund & Bælt en miljøkonsekvensvurdering af en oversvømmelsessikring på Sydamager. COWI bliver teknisk og miljøfaglig rådgiver på projektet.
EKSTRA UDSENDELSE: Kæmpekran lukker motorvejsspor ved Københavns Lufthavn fra tidlig mandag morgen19.10.2025 15:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I forbindelse med udvidelsen af Københavns Lufthavn Station bliver Øresundsmotorvejen midlertidigt reduceret til to kørespor ved lufthavnen og Frakørsel <16> Lufthavn Ø/Kastrup lukkes. De reducerede kørespor træder i kraft fra tidlig mandag morgen, og bilister til lufthavnen anbefales at lægge ekstra rejsetid ind.
Kæmpekran skal udvide Københavns Lufthavn Station15.10.2025 09:40:58 CEST | Pressemeddelelse
Hvad gør man, når en 216 ton tung gangbro skal løftes på plads under trange vilkår? Man tilkalder en muskuløs kæmpekran på larvefødder, der kan klare opgaven.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum






