Klatrende betoninspektører afløses af droner med AI

Del

Når bilister dette forår krydser Storebæltsbroen, vil de muligvis se droner svæve inspicerende rundt om forbindelsens to majestætiske pyloner. Som noget nyt indsætter Sund & Bælt nemlig frem mod sommerferien droner, der skal affotografere og analysere broens bærende konstruktion for skader. Det er en både hurtigere, sikrere og billigere løsning end den hidtidige tilgang.

Gennem mere end 25 år har Storebæltsbroen og dens pyloner stået imod storm, solskin, regn og sne samt ikke mindst slid fra trafikken. Det sætter sine spor, og derfor er det afgørende, at betonen løbende inspiceres i forhold til behov for udbedringer. Her kan nye teknologier både effektivisere processen og sikre en længere levetid af pylonerne.

Frem til i dag er Storebælts pyloner blevet efterset af klatrere, som via reb har firet sig op og ned, mens de brugte papir, blyant og kamera til at registrere revner, rust og afskalninger.

Denne type eftersyn blev senest udført i 2017. Nu er det tid til et nyt eftersyn, men i dag har specialdroner overtaget opgaven – som dermed kan foretages samtidig med, at trafikken kører uforstyrret under dem.

– Dronerne er udstyret med et særligt højopløseligt kamera, der systematisk gennemfotograferer begge pyloner, så alle revner og andre skader registreres. Hvor det tidligere tog os adskillige uger at inspicere hver pylon, tager det i dag kun få dage med dronerne, forklarer Svend Gjerding, der er Asset Operation Manager i Sund & Bælt.

Teknologi bidrager til en længere levetid
Efter flyvningen analyseres dronernes billeder digitalt i et softwareprogram, der er bygget på kunstig intelligens. Det betyder, at programmet hele tiden blive mere præcis ift. visuelt at analysere betonens tilstand:

– Med disse teknologier kan vi nemt og præcist følge udviklingen af betonskader på pylonerne. Den AI-baserede indsigt gør os også bedre i stand til at forudsige, hvornår nye skader vil opstå. I bedste fald kan vi helt undgå store, omkostningstunge skader, fortæller Svend Gjerding.

Mere præcis og rettidig vedligehold betyder, at Storebæltsbroen i dag forventes at kunne stå hele 100 år længere end forudset ved åbningen i 1998. Udover den enorme økonomiske gevinst ved denne levetidsforlængelse, indebærer det også en beregnet CO2-besparelse på 274.000 ton over 100 år, hvilket svarer til ca. 20.000 husstandes årlige udledning.

Fakta om droneinspektion

  • Dronen styres via et joystick af en dronepilot.
  • Piloten bestemmer selv sit flyvemønster. Efterfølgende genereres en 3D model med alle betonskaderne på.
  • I softwareprogrammet ligger en algoritme, som er trænet i at finde typiske betonskader.
  • Algoritmen markerer på billederne, når den mener, der er en skade. Til slut verificeres og beskrives skaden af en ingeniør.
  • Findes en skade som algoritmen ikke har fundet, marker ingeniøren den i softwaren, og data bliver anvendt næste gang Algoritmen trænes hvilket betyder at modellen forbedres over tid
  • Når eftersynet er gennemført i programmet, overdrages materialet til entreprenører, der udbedrer skaderne.

Kontakter

Billeder

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Forudsætninger til beregning af trafikeffekter af Østlig Ringvej fastlagt28.1.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

I samarbejde med eksterne eksperter og interessenter har Sund & Bælt fastlagt de forudsætninger, der skal sikre retvisende beregninger af de trafikale effekter ved en mulig Østlig Ringvej, der kan lede trafik uden om de indre dele af København. Som en del af Infrastrukturplan 2035 er Sund & Bælt i gang med at gennemføre en miljøkonsekvensvurdering af en Østlig Ringvej, der anlagt som sænketunnel ud for Amagers østkyst skal forbinde Helsingørmotorvejen i nord med Øresundsmotorvejen i syd. En Østlig Ringvej vil dermed kunne lede trafik uden om de indre dele af København, ligesom tunnelen vil kunne trafikbetjene nye byområder i Østhavnen af København og sikre bedre adgang til Øresundsforbindelsen. Et vigtigt element i miljøkonsekvensvurderingen er de trafikale effekter af en sådan tunnel. Derfor har Sund & Bælt samarbejdet med eksterne eksperter og interessenter fra bl.a. DTU, Vejdirektoratet og CONCITO for at få fastlagt de forudsætninger, der skal indgå i de avancerede modeller, som kan

Rampen ved afkørsel 45, Nyborg Ø, er åben igen20.12.2024 11:41:49 CET | Pressemeddelelse

Sund & Bælt har færdiggjort arbejdet med etablering af ny støjskærm ved Nyborg. Rampen ved afkørsel 45, Nyborg Ø, kan derfor igen benyttes. I forbindelse med den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035, hvor der blev afsat en pulje til støjbekæmpelse, har Sund & Bælt etableret en ny, lydabsorberende støjskærm ved afkørsel 45, Nyborg Ø, på motorvej E20. Rampen ved afkørsel 45, som har været midlertidig lukket, mens arbejdet har stået på, er derfor åben igen. Projektet strækker sig over 560 meter i østlig retning fra afkørsel 45, Nyborg Ø. Sund & Bælt har etableret en fem meter høj støjskærm langs afkørsel 45 og en tre meter høj støjskærm på eksisterende støjvold.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye