Brageprisvindende roman om døden

Frode Grytten modtog i 2023 Brageprisen for romanen Den dag Nils Vik døde, som også blev vel modtaget hos både anmeldere og læsere i Norge. Romanen er solgt til udgivelse i 17 lande og markerer et nyt gennembrud for forfatteren, der ellers slog stort igennem med den brageprisvindende roman Bikubesang i 1999.

Omslaget til den prisvindende roman er designet af Egil Hraldsen & Ellen Lindeberg, EXIL DESIGN

Nils Vik vågner en morgen, som er ligesom alle andre morgener. På nær en enkelt ting; han kan mærke, at det her er den dag, hvor han skal dø. Han står op og gør sig klar og går ud til sin lille færge, som han har sejlet i en menneskealder. Han er en simpel mand med et simpelt job, men det, som virker simpelt, kan ofte være kompliceret. Nils Viks liv har drejet sig om kærligheden til fjorden, til hans kone Marta, som nu er død, og til hans to døtre, der er vokset op og er flyttet væk.

Den dag Nils Vik døde er en smuk fortælling om de norske fjelde og om de mennesker, der bor ved dem. Det er en roman om livslang kærlighed og om glæden ved hverdagen og det almindelige. Alting man gør, det gør man på et tidspunkt for sidste gang i livet. Tager sin datter på skuldrene, bader i søen, går gennem skoven og ud på den anden side og op ad fjeldet. Nils Vik fylder sin færge med menneskeliv og historier, og med en længsel efter at blive genforenet med sin kone, Marta.

Anmelderne i Norge skrev:

”Litterært guld” – seks stjerner, VG

”Er der skrevet en smukkere norsk roman om døden? Nej.” – fem stjerner, Adresseavisen

”Det er ikke ofte, man måder så helstøbte hovedpersoner i norsk samtidslitteratur.” – fem stjerner, Bergens Tidende

Frode Grytten (f. 1960) har skrevet bøger i flere genrer og har nået et stort publikum i og uden for Norge. Hans bøger er oversat til 17 sprog, og han har vundet bl.a. Rivertonprisen, Nynorsk litteraturpris og Bjørg Vik-prisen, og to gange har han modtaget Brageprisen, senest for romanen Den dag Nils Vik døde.

Fakta om romanen:

Titel: Den dag Nils Vik døde