Ny rapport om børn og sociale medier: At være på mobilen er den foretrukne hverdagsaktivitet blandt børn i 7. klasse

Del

De fleste børn i 7. klasse foretrækker at være på mobilen i fritiden. Samtidig bliver børn yngre og yngre, når de debuterer på sociale medier. Det viser en ny rapport fra Børns Vilkår, der undersøger børn og unges liv med sociale medier.

Samtaler med chatbots, ubehagelige videoer og nye challenges, trends og produkter fra yndlings-influencerne. Det endeløse indhold på sociale medier fylder en stor del af børns liv allerede fra en tidlig alder.

Digitale medier fylder samtidig mere og mere i fritiden, i takt med at børnene bliver ældre. I 7. klasse er det at være på mobilen den foretrukne hverdagsaktivitet, mens det i 4. klasse er samværet med vennerne, der topper. 

Det viser en ny rapport fra Børns Vilkår, der undersøger børn og unges forhold til sociale medier – herunder videoindhold, influencere og AI-chatbots. Rapporten bygger på svar fra 2.153 børn i 4. og 7. klasse og interviews med 68 børn i samme aldersgruppe fra skoler rundt om i landet. 

Andre af rapportens resultater viser, at når børn fylder 10 år, har knap halvdelen af dem en profil på sociale medier. Inden de fylder 13 år, som er den officielle aldersgrænse for mange af platformene, har stort set alle en profil på sociale medier som fx Snapchat, TikTok eller Instagram. Rapporten viser også en tendens til, at børn debuterer på sociale medier tidligere og tidligere. 

”Tech-industrien stjæler fra en tidlig alder mere og mere af vores børns opmærksomhed og fritid. Til trods for at børn og unge har positive fællesskaber og selv fremhæver flere gode ting ved at se videoer med vennerne og at lade sig inspirere af influencere, så sker det på platforme, hvor jagten på deres tid sker på bekostning af deres tryghed og sikkerhed, og hvor dybt uetiske forretningsmodeller dominerer. Selvom en del børn og unge kan gennemskue de digitale strategier, kæmper de alligevel en ulige kamp mod alt det, der fastholder, skaber afhængighed og påvirker dem,” siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Børns Vilkår.  

   
Indhold, der taler til følelserne, hitter  
Noget af det, der optager rigtig mange børn og unge på sociale medier, er videoer, der chokerer, underholder, ”går til kanten”, overrasker eller på anden måde taler til følelserne. Men algoritmerne anbefaler også grænseoverskridende og ulovligt indhold til børn helt ned til 10 år. Indhold, der giver dem en masse tanker, bekymringer eller ubehag.  
  
Børn og unge fortæller i rapporten også om, hvordan influencere påvirker dem. Flere end syv ud af ti børn i 7. klasse ser indhold fra influencere. Det gør de blandt andet, fordi indholdet er sjovt, taler til en fælles interesse eller inspirerer dem. Selvom mange børn i undersøgelsen er bevidste om mekanismerne i influencermarketing, er børnene også bevidste om, at de selv får lyst til at købe og prøve de produkter, som de får vist eller anbefalet. 

Størstedelen af børnene i rapporten kender Snapchats chatbot My AI, som knap otte ud af ti har prøvet at skrive med. Nogle børn betragter den som en ven, mens flere har svært ved at gennemskue, hvad chatbotten egentlig ved om én, om deres data kan misbruges, eller om der er et menneske bag dialogen. Særligt børn, der oplever ensomhed, er mere tilbøjelige til at være fortrolige med My AI.  

”Der er ikke noget at sige til, at det kan være svært for børn og unge at navigere i en onlineverden, hvor der hele tiden dukker indhold op, som er sat op til at fange deres opmærksomhed eller sælge et produkt. Det er særdeles bekymrende, når børn og unge i rapporten fortæller, at de selv må udvikle strategier for at beskytte sig selv. Det er som om, at online sikkerhed er endt med at være børnenes eget ansvar. Politikerne må derfor på banen med flere og bedre løsninger end dem, vi hidtil har set. Både herhjemme, men i høj grad også i EU, hvor vi i Børns Vilkår allerede bringer børnenes stemmer i spil,” siger Rasmus Kjeldahl.

Med rapporten følger en række anbefalinger til politikere, skoler og forældre. Blandt andet med kravet om en effektiv aldersverificering på sociale medier, samt at menneskeliggjorte AI-chatbots og kommercielt influencerindhold rettet mod børn og unge skal forbydes. 

Nøgleresultater fra rapporten:

  • 63 pct. af børn i 4. klasse angiver, at det at være på mobilen er blandt de aktiviteter, de bedst kan lide at lave efter skole. 
  • I 7. klasse er det tal steget til 74 pct., og dermed har tid på telefonen overhalet tid brugt med familien, som 56 pct. af børnene i 7. klasse vælger som en af deres yndlingsaktiviteter. 
  • Knap halvdelen af alle børn i 4. og 7. klasse debuterer på sociale medier, før de er fyldt 10 år (48 pct.). 
  • Stort set alle børn (94 pct.) har en profil på minimum ét socialt medie udover YouTube, før de fylder 13 år.
  • Børn kommer tidligere og tidligere på sociale medier: 56 pct. af de børn, som går i 4. klasse, havde deres debut på sociale medier, før de var fyldt 10 år. Det samme gælder for 39 pct. af børnene i 7. klasse.


Download hele rapporten her

Kontakter

Links

Følg pressemeddelelser fra Børns Vilkår

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Børns Vilkår

Mange forældre med psykisk sygdom undlader at tale med deres børn om sygdommen29.10.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse

Næsten hver tredje forælder svarer i ny undersøgelse, at de ikke taler med deres børn om - eller at deres børn ikke ved – at de har en psykisk sygdom. Forklaringen er bl.a., at de er bekymrede for barnets reaktion eller ikke tror, at deres sygdom påvirker barnet. Det skal vi gøre op med, mener Psykiatrifonden, Børns Vilkår og Ole Kirk’s Fond, som med partnerskabet ’Spørg Mere – så fylder det mindre’ står bag undersøgelsen.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye