Esbjerg i front med elektriske taxier

Det er to år siden, at taxiselskabet Dantaxi kom til Esbjerg, og siden lanceringen har de lokale vognmænd fra selskabet haft fuld fart på – ikke mindst med at sætte strøm til taxa’erne. Udviklingen er gået så stærkt, at der nu bare er en enkelt af de gammeldags almindelige dieseltaxaer tilbage blandt selskabets vogne i byen. Den resterende del består af cirka 50% elbiler suppleret med et antal plug-in hybrider og to store vogne.

Antallet af Dantaxi'er i Esbjerg er vokset fra godt en håndfuld i 2022 til nu 17. Dantaxi

Forklaringen på denne elektrificering skyldes blandt andet efterspørgslen fra erhvervslivet på grønne taxiløsninger, forklarer vognmand i Esbjerg, Jan Schou Jørgensen, der er en af de vognmænd, der har været med fra starten.

- En del af den type af industri vi har her i byen, kræver transportløsninger med nulemission. Derfor har vi Investeret i elektriske køretøjer, hvilket har resulteret i en del aftaler med erhvervskunder, siger han.

Jan Schou Jørgensen husker opstarten tilbage i 2022, hvor han sammen med fire andre vognmænd indgik et samarbejde med Danmarks største taxiselskab, Dantaxi, om at tilbyde taxikørsel i Esbjerg. Formålet var at reducere ventetiden for Esbjergs borgere på taxier og den vej igennem opbygge en loyal kundebase, noget som ifølge vognmanden er lykkedes:

- Siden opstarten har det udviklet sig positivt for os. Borgerne i Esbjerg har taget godt imod os, og flere både små og store erhvervskunder har skiftet over til os.

Det har ført til, at antallet af Dantaxi'er i Esbjerg er vokset fra godt en håndfuld til nu 17. Jan Schou Jørgensen og hans kone Lena har sammen otte taxier på gaden. Men selv med denne vækst er det fortsatte sammenhold vigtigt, påpeger han:

- Vi har et stærkt sammenhold på tværs af vognmænd og chauffører. Alle kan snakke med alle, og jeg er sikker på, at vores trivsel også afspejler sig i vores kunders oplevelse. Jeg er stolt af det, vi har opnået her i Esbjerg, og hvordan vi hurtigt har tilpasset os til kundernes behov.

Dantaxi er et af tre selskaber, der opererer i Esbjerg, og deres biler er let genkendelige med samme profil som Dantaxis øvrige 1.900 vogne på landsplan. Ved hjælp af Dantaxis app kan man nemt bestille en el-taxi som sit foretrukne valg.

taxier i Esbjerg
Chauffører og vognmænd i Dantaxi.
eltaxi Esbjerg
Dantaxis flåde i Esbjerg består blandt andet af otte el-taxier og seks plug-in hybrid'er.
Vognmand i Dantaxi i Esbjerg, Jan Schou Jørgensen, har været med fra starten i 2022.

• Dantaxi kom til Esbjerg i sommeren 2022.
  • Flåden består i dag af 17 vogne. 50% er elektriske.
  • Med over 700 el-taxier på landsplan er Dantaxi en af de førerende taxiselskaber indenfor grøn omstilling.
  • Dantaxi er Danmarks største taxiselskab med 1.900 taxier tilsluttet. Største taxaselskab i Region Hovedstaden/Storkøbenhavn og Østjylland.