Foreninger på tværs af Aalborg og Jammerbugt skal bidrage til at løfte børne- og ungeidrætten i Danmark

DIF fortsætter med at finde spydspidsforeninger, der skal tegne ’Fremtidens Idræt for Børn og Unge’ i det historiske partnerskab med A.P. Møller Fonden. Foreningerne er sat sammen til klynger, og hen over kommunegrænsen mellem Aalborg og Jammerbugt skal Vestbjerg IF, Biersted IF og IF Fremad Nørhalne samarbejde om at udvikle deres idrætsmiljøer på tværs af deres flerstrengede afdelinger

Aalborg og Jammerbugt er én af de foreningsklynger, der går på tværs af kommunegrænser.

Med flere end 800.000 medlemmer under 18 år er Danmarks Idrætsforbund (DIF) den største børne- og ungeorganisation i Danmark.

For at skabe endnu bedre idrætsmiljøer for børn og unge har DIF med støtte fra A.P. Møller Fonden startet ’Fremtidens Idræt for Børn og Unge’, og er nu i gang med at ansætte en række børne- og ungeansvarlige, der skal hjælpe foreninger til at styrke arbejdet med børn og unge. Blandt andet i Aalborg og Jammerbugt, hvor Vestbjerg IF, Biersted IF og IF Fremad Nørhalne er udvalgt til at være såkaldte spydspidsforeninger i projektet.

“Vi er valgt, fordi vi ligner meget hinanden som flerstrengede foreninger. Vi er en forening i vækst, og vi er en by, der har et grundlag for at få flere børn ind på grund af byens udvikling. Vi har forsøgt at gøre foreningen så nem at komme ind i som muligt både som medlem og frivillig. For eksempel med familiemedlemskaber, hvor man som familie kan melde sig ind og gå til alt, man vil til en fast rate. Første 60 familiemedlemskaber, og det bliver også bemærket af andre foreninger,” siger Henrik Leding Skøtt, formand i Biersted IF.

Et udvalg i foreningen skal nu definere de konkrete indsatser, man skal arbejde videre med hjulpet af den nye resurse.

Fortsat uforløst potentiale
Klyngen i det nordjyske er en af de første offentliggjorte klynger i Region Nordjylland, og i DIF er der store forventninger til arbejdet.

”Vi ser spændende potentialer i den her klynge, fordi vi har her at gøre med tre flerstrengede foreninger, hvor den børne- og ungeansvarlige kan få en interessant rolle i at understøtte børne- og ungeområdet på tværs af de enkelte foreningers afdelinger. Der er rigtig mange flerstrengede foreninger rundt om i landet og håbet er, at vi kan blive klogere på, hvordan man kan styrke og udvikle børne- og ungemiljøer på tværs af afdelinger og ikke kun udvikle enstrenget. " siger Martin Bro, der er faglig leder for de kommende børne- og ungeansvarlige.

Klyngen er også en af de første klynger, der går på tværs af kommunegrænsen, og her ser foreningerne også et stort potentiale.

“Vi kan helt sikkert lære af hinanden, både på tværs af foreninger og kommuner. Vi har i forvejen et samarbejde med én af foreningerne, og det er jeg helt sikker på er vejen frem, hvis vi skal kunne fylde så mange hold op som muligt og give den mest kvalificerede træning,” siger Henrik Leding Skøtt.

Fakta om spydspidsarbejdet:

• I 2023 og 2024 udpeges et antal foreninger til at være spydspidsforeninger, hvor der skal udvikles og opsamles viden om de succesfulde børne- og ungemiljøer

• Foreningerne sættes sammen af 2-3 foreninger lokalt, der skal samarbejde om udviklingen

• Aktuelt er der 7 klynger i gang i Region Midtjylland og 5 i Region Sjælland, mens der i løbet af 2024 vil blive lavet klynger i Region Nordjylland, Region Syddanmark og Region Hovedstaden.

• Hver foreningsklynge får tildelt en børne- og ungeansvarlig, der skal stå for at drive udviklingsarbejdet og sørge for erfaringsdeling

• I denne klynge er det Vestbjerg IF, Biersted IF og IF Fremad Nørhalne som skal samarbejde om en børne- og ungeansvarlig.

Fakta om Fremtidens Idræt for Børn og Unge:

• A.P. Møller Fonden har bevilget 85 mio. kr. til projektet ’Fremtidens idræt for børn og unge’, der er udviklet af og drives af Danmarks Idrætsforbund.

• ‘Fremtidens idræt for børn og unge’ er et ambitiøst og omfattende projekt, som løber over de næste fem år.

• Danmarks Idrætsforbund er paraplyorganisation for 62 danske specialforbund.

• Under Danmarks Idrætsforbund er der i runde tal 6.000 børne- og ungdomsforeninger og 800.000 medlemmer under 18 år.

• Projektindsatserne er mange under følgende overskrifter: øge kapaciteten, trænerløfte og trivsel, involvering og rekruttering samt synlighed og videndeling.

• Se mere om programmet: www.dif.dk/bornogunge

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 8.500 idrætsforeninger og knap 2,1 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.