HOFOR A/S

HOFOR accelererer den grønne omstilling

Del

HOFOR indfører nu skrappere krav til bæredygtighed i nybyggeri. Det betyder blandt andet, at nye bygninger skal udlede mindre CO2 end hidtil. Kravene gælder allerede fra i år og er et led i HOFORs strategi om at blive CO2-neutral i 2040.

Der er stort fokus på bæredygtighed, når HOFOR moderniserer sine vandværker. På Værket ved Søndersø er hele 144.000 mursten fra det gamle værk blevet renset, så de kan genbruges under ombygningen og i andre HOFOR-byggerier.
Der er stort fokus på bæredygtighed, når HOFOR moderniserer sine vandværker. På Værket ved Søndersø er hele 144.000 mursten fra det gamle værk blevet renset, så de kan genbruges under ombygningen og i andre HOFOR-byggerier.

HOFOR, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, sætter tempoet i den grønne omstilling op. Forsyningsselskabet har vedtaget at stille krav til bæredygtighed i nye bygninger. Krav, der er væsentligt skrappere, end loven kræver.

Direktør for Byggeri og Anlæg i HOFOR Søren Birch fortæller, at kravene allerede gælder fra i år:

”Anlægs- og byggebranchen er en af de største udledere af CO2 og har et stort forbrug af ressourcer. HOFOR har bygge- og anlægsaktiviteter for mindst 30 milliarder kroner de næste 10 år, og derfor er det et naturligt sted at sætte ind i bestræbelserne for at nå HOFORs mål om at være CO2-neutral i 2040,” konstaterer direktøren.

Bygninger skal udlede mindre CO2
HOFOR sætter tempoet op på flere fronter. Forsyningsselskabet har blandt andet indført, at nye bygninger skal have lavet en livscyklusanalyse. Det er en opgørelse af, hvordan en bygning belaster klimaet lige fra opførelsen, til den er blevet revet ned igen.

Derudover har HOFOR formuleret konkrete mål for, hvor meget CO2 bygningerne må udlede gennem deres levetid. For opvarmede bygninger så som driftscentre, som allerede er omfattet af klimakrav i bygningsreglementet, har HOFOR indført et krav om, at de max må udlede otte kg CO2 per kvadratmeter om året. Kravet i lovgivningen til nybyggeri er i øjeblikket 12 kg CO2, som dog bliver gradvist sænket de kommende år.

For øvrige bygninger, herunder bygninger til tekniske anlæg, som der i dag ikke er krav til i lovgivningen, har HOFOR indført krav om, at de max må udlede 12 kg CO2 per kvadratmeter om året.

Indfører krav om at indtænke bæredygtighed bredt
HOFOR indfører desuden et krav om, at nye bygninger skal være guldcertificeret efter DGNB-systemet. Det er en teknisk evaluering af et byggeri ud fra seks områder som eksempelvis miljømæssig og teknisk kvalitet.

“Indførelsen af krav om DGNB-guldcertificering sikrer, at HOFORs nybyggeri har en bred tilgang til bæredygtighed og ikke kun fokuserer på CO2-udledning. Det understøtter vores mål for klima og samtidig også vores mål for miljø, arbejdsmiljø og energieffektivisering,” siger Søren Birch.

Søger hele tiden efter nye måder at sænke CO2-aftrykket
HOFOR har også tilsluttet sig klima-initiativet Reduction Roadmap, som opstiller konkrete, årlige C02-mål for nybyggeri i Danmark, og som arbejder for at skærpe klimamålsætningerne i byggelovgivningen, så de afspejler klimavidenskaben.

Roadmappet viser, hvor hurtigt klimabelastningen fra nybyggeri skal nedbringes for at bygge inden for Parisaftalens målsætning om en maksimal temperaturstigning på 1,5 grader. Målet er at undgå de værste konsekvenser af klimaforandringerne.

Skal det lykkes, skal bygninger kun udlede 5,8 kg CO2 per kvadratmeter allerede fra 2025. Det er endnu lavere end HOFORs nye krav på otte kg, og netop derfor vurderer Søren Birch, at det er en rigtig god idé at støtte op om initiativet:

”Vi ser det som vores pligt hele tiden at lede efter muligheder for at sætte yderligere tempo på den grønne omstilling, også selvom vores erfaringer viser, at de byggerier, vi opfører i HOFOR, allerede udleder mindre end kravene i bygningsreglementet, siger han.

Sender vigtigt signal til omverdenen
Søren Birch kalder Reduction Roadmap inspirerende og mener, at medlemskabet sender et vigtigt signal til omverdenen:  

”Selvom vi ikke er forpligtede til at følge målene i roadmappet, så betyder vores tilslutning til initiativet, at vi får masser af inspiration til at sænke vores CO2-aftryk, og samtidig støtter vi op om at få skærpet kravene i lovgivningen,” konstaterer direktøren.

Indførelsen af bæredygtighedskrav til nybyggeri er et led i HOFORs ambition om at øge bæredygtigheden i forbindelse med bygge- og anlægsaktiviteter. Bygninger udgør nemlig kun en lille del af HOFORs samlede anlægsaktiviteter. Derfor arbejder HOFOR de kommende år på også at indføre bæredygtighedskrav i forbindelse med HOFORs øvrige anlægsaktiviteter, for eksempel når HOFOR lægger rør i jorden og bygger produktionsanlæg.

Kontakter

Stig Søndersø
stilin@hofor.dk
27952077

Billeder

Direktør for Byggeri & Anlæg Søren Birch
Direktør for Byggeri & Anlæg Søren Birch
Download
På billedet ses en del af de cirka 144.000 mursten fra moderniseringen af Værket ved Søndersø, som HOFOR har valgt at rense og genbruge for at spare CO2
På billedet ses en del af de cirka 144.000 mursten fra moderniseringen af Værket ved Søndersø, som HOFOR har valgt at rense og genbruge for at spare CO2
Download
Værket ved Søndersø set ovenfra
Værket ved Søndersø set ovenfra
Download

Om HOFOR

HOFOR A/S er Danmarks største lokale forsyner, der sørger for vand, varme, bygas, fjernkøling og afledning af spildevand for flere end 1 million mennesker i hovedstadsområdet. Vi opfører vindmøller og solcelleparker, der leverer energi til et grønnere Danmark. Sammen med vores otte ejerkommuner skaber vi bæredygtige byer med fokus på skybrudsprojekter, energioptimering og udvikling af fremtidens forsyningsløsninger. Vi tager ansvar og arbejder tæt sammen med vores kunder, universiteter, erhvervsliv og myndigheder. Vi har over 150 års erfaring, 1.500 ansatte og en årlig omsætning på over 7 milliarder kroner.

Følg pressemeddelelser fra HOFOR A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra HOFOR A/S

Tunnel skal fjerne regnvand fra gader i Valby og på Frederiksberg27.5.2024 08:16:17 CEST | Pressemeddelelse

En ny skybrudstunnel skal hjælpe med at holde Valby og Frederiksberg Vest fri for oversvømmelser ved skybrud og massiv regn Tunnelen vil desuden markant reducere kloakoverløb til Kalveboderne, der er Natura2000-område. HOFOR og Frederiksberg Forsyning har nu valgt partnerskabet MT Højgaard Danmark og Eiffage Infra-Spezialtiefbau som hovedentreprenør på den 2,4 km lange Valby Skybrudstunnel.

Tunnel skal fjerne regnvand fra gader i Valby og på Frederiksberg27.5.2024 08:05:28 CEST | Pressemeddelelse

En ny skybrudstunnel skal hjælpe med at holde Valby og Frederiksberg Vest fri for oversvømmelser ved skybrud og massiv regn Tunnelen vil desuden markant reducere kloakoverløb til Kalveboderne, der er Natura2000-område. HOFOR og Frederiksberg Forsyning har nu valgt partnerskabet MT Højgaard Danmark og Eiffage Infra-Spezialtiefbau som hovedentreprenør på den 2,4 km lange Valby Skybrudstunnel

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye