1,6 millioner blå EU-sygesikringskort udløber i år

Udbetaling Danmark opfordrer danskerne til at tjekke udløbsdatoen for sit blå EU-sygesikringskort. Op mod 1,6 millioner kort udløber i 2024.

Udbetaling Danmark anbefaler nu, at man tjekker sit kort, hvis man i de kommende sommermåneder skal rejse inden for EU samt til Norge, Island, Liechtenstein eller Schweiz. Kortet giver ret til sundhedsydelser på samme vilkår som borgerne i det land, man opholder sig i.

Det blå EU-sygesikringskort dækker i op til fem år fra udstedelsen, og da den seneste store udskiftning skete i 2019, er der et stort antal danskere, som har kort, der udløber i 2024.

1,6 millioner kort skal udskiftes
Omkring 1,6 millioner kort udløber i løbet af 2024. Langt størstedelen af dem udløber inden sommerferien.

"I Udbetaling Danmark har vi gjort klar til de mange udskiftninger af det blå EU-sygesikringskort. Hvis danskerne derfor sørger for at genbestille de kort, der udløber i år, inden afrejse, kan de altså fortsætte med at rejse trygt i de lande, hvor kortet dækker," siger koncerndirektør i Udbetaling Danmark, Kristine Stenhuus.

Selv om hun forventer, at kortudstedelserne bliver behandlet uden problemer, opfordrer hun dog til, at man ikke venter med sin bestilling helt op mod sin rejse:

”Leveringstiden på det Blå EU-sygesikringskort er to til tre uger. Så har man aktuelle rejseplaner, er det en god ide at bestille kort til hele familien i god tid inden sommerferien,” fortæller hun.

Man kan læse om reglerne og bestille kortet med få klik på borger.dk/eu-sygesikringskort, og man får et midlertidigt bevis, mens man venter på at få det rigtige kort tilsendt.

Sæt dig ind i reglerne
Det er muligt at bestille kortet når som helst – både før og efter udløbsdatoen. Derfor behøver man altså ikke haste, hvis man ikke skal rejse foreløbig. Og rejser man aldrig til de lande, hvor det Blå EU-sygesikringskort dækker, behøver man slet ikke et kort, oplyser Udbetaling Danmarks koncerndirektør.

Hun anbefaler, at man sætter sig ind i reglerne i de lande, man rejser til. Herudfra kan man vurdere sit behov for en privat rejseforsikring.

Bestil EU-sygesikringskortet og læs om reglerne på borger.dk/eu-sygesikringskort.

Se i galleriet, hvor mange kort, der står til at udløbe i de enkelte regioner.

Fakta

• Cirka 4,6 mio. danskere har et EU-sygesikringskort. Cirka 1,6 mio. kort udløber i 2024.
  • Udbetaling Danmark har siden 2014 stået for at udstede EU-sygesikringskortet.
  • Styrelsen for Patientsikkerhed samt regionerne står for refusion til borgere, der har lagt ud for deres behandling i udlandet og opfylder betingelserne for refusion.
  • EU-sygesikringskortet giver ret til sundhedsydelser på de vilkår, der gælder for borgerne i det land, man opholder sig i. Man kan derfor opleve at skulle betale hele eller dele af behandlingen selv, hvis man ikke har en privat rejseforsikring oveni.
  • Kortet dækker ikke hjemtransport.
  • Børn skal have deres eget kort.

ATP og PFA har fastlagt principper for deltagelse i fremtidige børsintroduktioner1.7.2024 15:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Sideløbende med drøftelserne om et forlig af OW Bunker sagen har ATP og PFA ført en dialog med markedsdeltagere om gode børsnoteringsprocesser. ATP og PFA har i den forbindelse fastlagt følgende principper for deres deltagelse i fremtidige børsintroduktioner på det danske marked: En børskandidat bør så tidligt som muligt søge at agere som et børsnoteret selskab og bør i den forbindelse offentliggøre samme information om selskabet, som et børsnoteret selskab ville skulle offentliggøre. En børskandidat og dens rådgivere bør udarbejde et prospekt med det formål at levere, og sikre at prospektet faktisk indeholder, et passende og relevant niveau af information, så potentielle investorer kan træffe velinformerede investeringsbeslutninger. En børskandidat og dens rådgivere bør sikre en grundig due diligence-proces, der kan danne grundlag for udarbejdelse af et prospekt. En potentiel investors behov for information i forbindelse med en børsnotering svarer til en potentiel købers behov for inf

ATP og PFA sikrer forlig i OW Bunker-sagen1.7.2024 15:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I gruppen af forbundne retssager om det konkursramte OW Bunker har de væsentlige professionelle parter, herunder kapitalfonden Altor, investeringsbankerne samt både de danske og de udenlandske institutionelle investorer, der købte aktier i forbindelse med og efter børsnoteringen af selskabet i foråret 2014, indgået forlig. OW Bunker gik konkurs i november 2014 efter betydelige tab på derivater og tab på et datterselskabs største kunde i Singapore. Konkursen i OW Bunker førte til massive tab både for selskabets kreditorer og de aktionærer, der havde investeret i selskabet ved børsnoteringen og efterfølgende. ATP, PFA og 22 andre danske institutionelle investorer anlagde i 2016 og 2017 to erstatningssager mod OW Bunker, dets tidligere ledelse og bestyrelse, Altor Fund II samt investeringsbankerne Carnegie og Morgan Stanley. De komplekse og omfattende retssager drejede sig om henholdsvis prospektansvar i forbindelse med børsnoteringen og ansvar for brud på oplysningsforpligtelserne i tide