Hjerteblod at gøre en forskel hos Gerlevs Autoværksted

Det lokale værksted med 55 år på bagen gør en forskel for både kunder og kræftsyge familier gennem deres arbejde. Nu vil de også bidrage til at gøre branchen lidt grønnere end alternativet. “Tankegangen er ikke ny, men nu sætter vi turbo på,” fortæller ejer

Ejer Klaus Hansen (tv) og svend Jan Nielsen (th)

Gerlevs Autoværksted har ligget i Silkeborg siden 1969, men ikke alt er, som det plejer. Efter 30 år i branchen har ejeren Klaus Hansen valgt at tilslutte sig AutoMester-kæden for at sikre, at værkstedet forbliver konkurrencedygtigt og relevant i en branche i konstant udvikling:
"Vi er stadig det samme værksted, men nu med ekstra fordele, flere ressourcer og et stærkt bagland bag os. Alt sammen for at forbedre vores i forvejen gode service til glæde og gavn for vores kunder, der er kommet her i mange år," forklarer den 53-årige værkstedsejer. Han tilføjer: "Vi er her stadig for vores kunder, og vi ser frem til fremover at byde dem velkommen som AutoMester E+-værksted.”

For Klaus Hansen, der er anden generation på Gerlevs Autoværksted, er interessen for biler ikke blot en tilfældighed. Det var mere skæbnebestemt end et aktivt karrierevalg: "Det er medfødt. Min far, Gerlev Hansen, grundlagde stedet, og jeg voksede op med lugten af benzin og lyden af værktøj. Så man kan vel sige, at det er noget, jeg har i blodet. Og jeg har aldrig lavet andet,” afslører han og tilføjer: “Og så bliver det aldrig kedeligt, fordi faget udvikler sig hele tiden. Enten udefra, fordi der kommer noget nyt som elbiler, eller gennem f.eks. AutoMester, hvor vi kommer på kurser og bliver klogere. Så vi står aldrig stille.”

Bruger bilerne til at bidrage
Udover værkstedet huser matriklen også et stort dæklager, tankstation og vaskehaller. I det hele taget har Klaus Hansens liv og virke været uløseligt forbundet med biler, siden han blev udlært mekaniker og overtog værkstedet som 23-årig. Selv det velgørende formål, de støtter, er knyttet op på bilerne:
"Flere gange om året deltager vi i et todages Sportscar Event på Jyllandsringen og Sjællandsringen, hvor vi den ene dag samler ind til Børnecancerfonden, og den anden dag kører med kræftsyge børn og deres søskende for at give familien en særlig oplevelse. Det er det gode formål kombineret med vores interesse for biler, der driver os," forklarer han.

Klaus Hansen er i det hele taget optaget af, hvordan han kan bruge sin forretning til at bidrage positivt til samfundet. Som ivrig fortaler for miljøvenlige tiltag har han også personligt sat sig i førersædet i mere end én forstand:
"El-vejen er fremtiden," vurderer han, mens han peger på sin egen elbil parkeret ved værkstedet og understreger: "Det er den vej, vi skal gå."

Værkstedsejeren pointerer, at de allerede har implementeret adskillige initiativer, der er lidt mere miljøvenlige end alternativet:
“Vi har gjort masser af ting. Vi har for eksempel altid haft en miljøordning. Så tankegangen er ikke ny, men nu sætter vi turbo på med flere nye tiltag.”

Med AutoMester E+-medlemsskabet forpligter værkstedet sig blandt andet til at give E+ Vejhjælp, tilbyde miljøforbedringer til bilen, vejlede i bæredygtig kørsel og at plante et træ for hver service.