Columbus leverer 14% omsætningsvækst i Q1 2024
Columbus er kommet godt fra start i 2024 med en omsætningsvækst på 14% i Q1 2024, hovedsageligt drevet af den gode udvikling i Cloud ERP og en stærk udvikling i Danmark og UK, som har mere end kompenseret for usikkerheden på det norske og svenske marked. Columbus opnåede således et tilfredsstillende driftsresultat og fastholder forventningerne til året.
”Vi har haft en god start på året drevet af stærk en fremgang i vores Cloud ERP-forretning. Vores kunders fokus på at sikre kritiske forretningssystemer har ændret den nuværende efterspørgsel, hvilket understreger styrken af vores end-to-end portefølje af services, nemlig at vi altid kan levere det, kunderne har behov for”, udtaler CEO Søren Krogh Knudsen.
Første kvartal af 2024 markerede begyndelsen på Columbus’ nye strategi, “New Heights”, og dermed også et stærkt fokus på at implementere de nye vækstinitiativer samtidig med at de forskellige markedsstemninger har skullet balanceres.
Tilfredsstillende EBITDA-udvikling
I Q1 2024 realiserede Columbus en omsætning på DKK 444 mio., svarende til en vækst på 14% (11% organisk). Fremgangen var primært drevet af en stærk udvikling i Cloud ERP, der stod for 75% af omsætningen i Q1 2024.
Driftsresultatet (EBITDA) blev på DKK 55 mio. svarende til en EBITDA-margin på 12,4% eller 7,9% korrigeret for nettogevinsten på DKK 20 mio. fra retssagen mod M3CS. På trods af udfordringer i Security forretningsområdet og at påsken faldt i marts, var EBITDA-udviklingen i tråd med forventningerne.
Cloud ERP driver væksten
Omsætningsvæksten i Q1 2024 var primært drevet af den stærke udvikling i Cloud ERP forretningsområdet - Dynamics viste fortsat omsætningsvækst på 17% og M3 leverede en vækst på 15%, hvilket er et stærkt resultat efter en udfordrende periode i den svenske M3-forretning.
De strategiske forretningsområder, Digital Commerce (-9%) og Data & AI (-3%) blev påvirket af usikkerheden på det svenske og norske marked, da størstedelen af omsætningen kommer fra disse to markeder. Customer Experience & Engagement leverede en vækst på 25%, primært drevet af Danmark og Sverige. Security, som blev købt den 1. april 2023, leverede under forventningerne, hvorfor der er iværksat en række omkostningsreducerende og salgsfremmende initiativer.
Stærk udvikling i Danmark og UK
Markederne i UK og Danmark fortsatte den stærke udvikling i Q1 2024. UK leverede en imponerende vækst på 65% inkl. det nyligt opkøbte selskab Endless Gain, og 50% organisk drevet af Dynamics og Digital Commerce. Danmark leverede en vækst på 35%, primært drevet af Dynamics og M3. Eksklusive Security var væksten i Danmark på 26%.
Udviklingen i Sverige – Columbus’ største marked – lå på niveau med sidste år med en omsætningsfremgang på 1%, dog med en god undertone i M3 samt Customer Experience & Engagement. I den norske markedsenhed faldt omsætningen med 8% efter en lang periode med stærk vækst. De svenske og norske markedsenheder oplever en vis tøven hos kunderne i forhold til nye engagementer.
Integration af Endless Gain
Den 1. januar 2024 bød vi velkommen til vores nye Endless Gain-kolleger i UK og Indien. Integrationsprocessen er tæt på at være afsluttet, og forretningen har vist solide resultater i Q1 2024 med fortsat lovende udsigter.
Skabe værdi for life science virksomheder
Som en væsentlig del af “New Heights”-strategien har Columbus inkluderet en ny vækstindustri - life science – i sit kernefokus. Columbus servicerer allerede en række kunder i branchen, som har stor synergi med eksisterende kunder i fødevareindustrien. I Q1 2024 har Columbus fokuseret på at etablere et globalt Life science-team til at drive udviklingen, der bl.a. fokuserer på at drive go-to-market-strategi, salgsaktivering/sales enablement og partnerskaber.
“Med et strategisk fokus på life science-industrien forstærker vi vores fælles indsats på tværs af Columbus for at målrette vores salgsaktiviteter og udvikle nye tjenester, der skaber værdi for life science-virksomheder”, siger Søren Krogh Knudsen.
Fastholder forventningerne til året
Baseret på udviklingen i Q1 2024 fastholder Columbus forventingerne for året med en omsætningsvækst på 8-10% og EBITDA margin på 9-10%.
Columbus vil forstat overvåge den geopolitiske situation og dens eventuelle indflydelse på investeringslysten og igangsatte projekter, men har fortsat tiltro til sin position i det nuværende forretningsklima.
Nøgleord
Kontakter
Communications Director
Tine Rasmussen
tra@columbusglobal.com
+45 29 69 06 77
Billeder
Links
Følg pressemeddelelser fra Columbus
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Columbus
Too Good To Go vælger Columbus som strategisk implementeringspartner af Infor M3 Cloud Suite29.11.2024 11:45:26 CET | Pressemeddelelse
Columbus har indgået en aftale med Too Good To Go om at implementere Infor M3 Cloud Suite som deres nye globale ERP-platform. Aftalen markerer en vigtig milepæl i Too Good To Go’s vækstrejse og understøtter deres ekspanderende forretningsmodel.
Pindstrup vælger Columbus som strategisk ERP-partner i deres digitale transformationsrejse11.11.2024 11:39:08 CET | Pressemeddelelse
Columbus har indgået en aftale med Pindstrup om at implementere Microsoft Dynamics 365 Finance & Supply Chain som deres nye globale ERP-platform
Columbus leverer 42% vækst i EBITDA i tredje kvartal 20245.11.2024 09:11:44 CET | Pressemeddelelse
Den positive udvikling i første halvdel af 2024 fortsatte i tredje kvartal med en omsætningsvækst på 8%, en EBITDA-vækst på 42% og en EBITDA-margin på 7,9%. Fortsat stor efterspørgsel efter Columbus’ kerneløsninger til øget effektivitet og større forretningsindsigt. Forventningerne til 2024 fastholdes.
Columbus vinder Optimizelys ‘Commerce Partner of the Year’ pris for andet år i træk8.10.2024 08:54:36 CEST | Pressemeddelelse
Columbus har for andet år i træk vundet Optimizelys prestigefyldte ‘Commerce Partner of the Year’ pris i Storbritannien og Irland (UK&I). Prisen er en anerkendelse af Columbus’ fortsatte engagement i innovation, partnerskab og digitalisering.
Columbus udnævner Beatrice Silow som ny Chief Marketing Officer1.10.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 1. oktober 2024 tiltræder Beatrice Silow som ny Chief Marketing Officer (CMO) med globalt ansvar for Columbus’ marketing- & brandstrategi. Udnævnelsen markerer en vigtig milepæl i Columbus’ fortsatte indsats for at styrke virksomhedens markedsposition som digital rådgiver.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum