Kom med til regionale mesterskaber i innovation

Tirsdag fyres der godt op under iværksætter-kedlerne på Københavns Erhvervsakademi. Mere end 100 studerende fra den østlige del af landet skal kæmpe om de sidste pladser til DM i Start Up Programme.

Sidste års vindere, Portechs, kom fra SIMAC i Svendborg.
Sidste års vindere, Portechs, kom fra SIMAC i Svendborg. Foto: Fonden for Entreprenørskab

Der behøver ikke at være langt fra tanke til handling.

I hvert fald ikke for otte af de 35 hold bestående af studerende fra videregående uddannelser, der tirsdag d. 7. maj skal dyste om de sidste pladser i Danmarksmesterskabet i entreprenørskab.

Start Up Programme - en entreprenørskabskonkurrence arrangeret af Fonden for Entreprenørskab - afholder nemlig atter det årlige regionale mesterskab for den østlige halvdel af landet.

Således vil Københavns Erhvervsakademi i Guldbergsgade boome af innovative projekter skabt af de i alt 110 studerende, der kommer fra uddannelser på Sjælland og Fyn.

Her skal de pitche og præsenterer deres projekter for en række dommere, der skal vurdere, hvem der fortjener en podieplads eller en såkaldt særpris

Fra idé til virkelighed

Sidste års regionale mestre, Calle Sørensen og Mikkel Stampe fra SIMAC i Svendborg, gik under holdnavnet Portechs. Det samme, som deres virksomhed hedder i dag.

De to sydfynske mestre tog sejren med en ny sengetransportløsning, der skal forbedre arbejdsmiljøet for hospitalsportører. Siden har de rejst kapital ad forskellige veje, for eksempel via et mikrolegat fra Fonden for Entreprenørskab. Desuden har de arbejdet på godkendelse og patent samt gjort det hele officielt med et CVR-nummer.

Rejsen fra idé til virkelighed fortæller de meget om, når de aflægger et besøg til dette års regionale mesterskab i øst.

Hvad ellers?

I mellem pitch, præsentationer og besøg fra sidste års regionale mestre er der plads til en række andre aktiviteter i programmet.

Det dækker bl.a. over dommernes feedback til eleverne, netværks- og værkstedsaktiviteter, oplæg om iværksætteri i fællesskab og hvorfor cybersikkerhed er vigtigt i virksomheder af alle størrelser. Der vil også være koncert med Victor Hauch, som deltog i seneste sæson af X Factor og nåede helt til live shows.

Sidst på dagen er det selvfølgelig tid til at uddele priser, kåre årets regionale mestre og finde de sidste podiepladser.

Arrangementet afholdes i samarbejde med KEA - Københavns Erhvervsakademi og EY.

Deltagerne kommer fra følgende uddannelsesinstitutioner:

• KEA - Københavns Erhvervsakademi

• SIMAC - Svendborg International Maritime Academy

• Cphbusiness

• Københavns Professionshøjskole

• VIA University College

Dagens program i overskrifter:

• 9.30: Åbning af mesterskabet.

• 10.00-12.00: Pitch af projekter.

• 12.30-14.30: Feedbacksamtaler.

• 12.45-15.00: Forskellige aktiviteter: netværk, værksteder, oplæg - herunder med sidste års regionale mestre, sidste års vindere af Grow Up-kategorien, om cybersikkerhed og om iværksætteri i fællesskab.

• 15.15-16.25: Underholdning og vinderne kåres.

Om mesterskaberne:

Start Up Programme afholder Regionalt Mesterskab på KEA i København. De Studerende har mulighed for at deltage i et ud af tre spor; "Start Up", for idéer opstået i indeværende skoleår (efter august 2023), "Grow Up", for idéer opstået forud for indeværende skoleår (før august 2023) samt "Del din idé" som er for studerende der ønsker sparring og feedback på deres idéer uden et konkurrence element.

Fra det Regionale Mesterskab er det således muligt at kvalificere sig til Danmarksmesterskabet, der afholdes d. 4. juni på Københavns Nationalmuseum.

Etableret i 2010 arbejder Fonden for Entreprenørskab med at fremme entreprenørskab for alle, for det giver børn og unge evner til at skabe, forandre og gøre en forskel i verden. Det er Fonden for Entreprenørskabs vision, og det vi er drevet af i vores arbejde på skoler og uddannelser.

Fonden for Entreprenørskab hjælper skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Målet er, at entreprenørskab skal være en naturlig del af undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.

Helt konkret arbejder Fonden for at sikre, at alle elever og studerende færdiggør skole og uddannelse med evner til at tænke nyt, se muligheder og omsætte ideer til værdi som både talentfulde iværksættere og værdifulde medarbejdere til gavn for Danmark. Vi kalder det entreprenant dannelse.

Fonden for Entreprenørskab er desuden det centrale nationale videncenter og omdrejningspunkt for udvikling af entreprenørskab i undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.