Flere og rekorddyre lejligheder til salg

Der er både en god og en dårlig nyhed til boligkøbere, der lige nu er på udkig efter en ejerlejlighed. Den gode nyhed er, at der er flere at vælge imellem end for et år siden. Til gengæld står de rekorddyrt til salg. Det viser de nyeste tal fra Finans Danmark.

Ved indgangen til maj måned var der 7.066 ejerlejligheder til salg på tværs af landet. Det er godt 10 pct. flere end på samme tidspunkt sidste år. Men de er samtidig rekorddyre. En gennemsnitlig lejlighed på 80 kvm. står lige nu til salg til knap 3,3 mio. kr. på landsplan, og det er 5,7 pct. mere end for et år siden. Det er en udvikling, der er drevet af lejlighedsmarkedet i de større byer og særligt i København.

”For boligkøberne er det positivt, at der er mere at vælge imellem, når det nye drømmehjem skal findes. Til gengæld vil boligsælgerne have flere penge for det samme antal kvadratmeter end for et år siden. Det er en interessant tendens i en tid, hvor boligrenterne stadig er på et forholdsvist højt niveau, og hvor det særligt er ejerlejligheder i København, der har fået en højere boligskat i 2024. Det kan få boligkøberne til at presse sælgerne på prisen,” siger Ane Arnth Jensen, viceadministrerende direktør i Finans Danmark.

Otte ud af ti boligejere tror ikke på prisfald

Generelt har de danske boligejere positive forventninger til boligpriserne i det kommende år. I en ny Epinion-undersøgelse, foretaget for Finans Danmark, svarer lidt over halvdelen, at de tror på uændrede boligpriser de kommende 12 måneder. Tre ud af ti forventer endda, at priserne vil stige.

”Der har været meget opmærksomhed på udviklingen i boligpriserne i forbindelse med overgangen til det nye boligskattesystem og mange udmeldinger i medierne om, at priserne på særligt ejerlejligheder i og omkring København kunne falde. De nyeste tal viser dog, at boligsælgerne fortsat holder udbudspriserne oppe, og priserne på de boliger, der tages af markedet, er også højere end sidste år,” siger Ane Arnth Jensen, og fortsætter:

”Boligejerne forventer ikke umiddelbart, at priserne vil falde det kommende år. Men et salg kræver naturligvis, at boligkøberne er klar til at betale prisen, og tiden må vise, om boligsælgernes optimisme for det kommende år holder stik.”

Læs hele nyheden og hent statistik