Ny pantfabrik får sorteringsanlæg fra Bollegraaf

Nederlandske Bollegraaf Group har vundet udbuddet om sorteringsanlægget til Dansk Retursystems kommende pantfabrik i Fredericia. Her vil der dagligt skulle sorteres 2,5-3,5 mio. flasker og dåser, som kommer ind gennem pantsystemet vest for Storebælt.

Edmund Tenfelde, administrerende direktør i Bollegraaf Group, og Lars Krejberg Petersen, administrerende direktør i Dansk Retursystem. Foto: Dansk Retursystem

Når den nye pantfabrik i Fredericia står klar i udgangen af 2025, bliver det et sorteringsanlæg fra nederlandske Bollegraaf Group, der skal sikre den høje kvalitet i sorteringen, som der kræves til drikkevareemballager.

Gennem pantsystemet indsamles flasker og dåser med pant, og i sorteringsanlægget skal dåser af aluminium og flasker af plastik sorteres fra hinanden gennem flere processer, inden materialerne kan sendes til genanvendelse. Dagligt vil det være mellem 2,5-3,5 mio. flasker og dåser, der skal skilles ad og sorteres korrekt på anlægget.

Stor erfaring med sorteringsanlæg

Sorteringsanlægget er dermed helt centralt for pantsystemet, og derfor er administrerende direktør i Dansk Retursystem, Lars Krejberg Petersen, glad for, at det er en stor og erfaren virksomhed på markedet, der skal levere sorteringsanlægget til pantfabrikken i Fredericia:

”Med Bollegraaf Group får vi en af verdens førende leverandører af anlæg til affaldssortering og genanvendelse om bord i vores projekt. De har stor erfaring med sorteringsanlæg til vores branche, og jeg ser frem til samarbejdet med dem om at sikre den høje kvalitet i sorteringen på vores nye fabrik”, siger Lars Krejberg Petersen.

Turn-key sorteringsanlæg

Bollegraaf Group har vundet opgaven med at levere turn-key sorteringsanlægget efter et EU-udbud, og tirsdag den 30. april blev aftalen underskrevet på Dansk Retursystems hovedkontor i Høje Taastrup. For Bollegraaf Group bliver det virksomhedens første større projekt i Danmark og dermed en vej ind til det danske marked.

”Vi er meget stolte over at kunne meddele, at Bollegraaf Group er blevet valgt af Dansk Retursystem til at bygge dette moderne sorteringsanlæg i Fredericia udstyret med de nyeste teknologier fra Bollegraaf Group til at sortere aluminiumsdåser og plastikflasker”, siger Edmund Tenfelde, administrerende direktør i Bollegraaf Group.

Samler aktiviteter i Vestdanmark

Den nye pantfabrik i Fredericia samler Dansk Retursystems aktiviteter i Vestdanmark og flytter fra to adresser i Løsning til én i Fredericia. Her bygger virksomheden en moderne og højteknologisk fabrik med mulighed for udvidelse, hvis der en dag bliver brug for det. Samtidig bidrager fabrikken til Dansk Retursystems mål om CO2-neutralitet i 2030, bl.a. fordi der er god adgang til jernbanen, som bruges, når materialerne skal sendes til genanvendelse.

Om Bollegraaf Group:

Bollegraaf Group er en verdensførende ekspert inden for affaldssortering og genbrugssektoren. Bollegraafs omdømme er baseret på den unikke kvalitet af udstyr i form af separationsevne, robusthed og nem vedligeholdelse. Gennem kontinuerlig og intensiv investering i innovation tilbyder Bollegraaf state-of-the-art genbrugsløsninger til alle typer affaldsstrømme, fra husholdningsaffald, papir og plast til bygge- og nedrivningsaffald. Bollegraafs vision er klar: Der er ikke noget der hedder affald, kun en pulje af værdigenstande, der skal sorteres, renses og forberedes til at genindtræde i en ny livscyklus

Om Dansk Retursystem:

Hver dag pantes 5,4 mio. flasker og dåser i Danmark – det svarer til, at stort set alle danskere hver dag panter en flaske eller dåse. Dansk Retursystem sørger for, at de pantede flasker og dåser bliver genanvendt til nye drikke- og fødevareemballager. Det sparer på jordens ressourcer, og det sparer klimaet for 223.000 tons CO2 årligt. Det danske pantsystem er et af verdens mest effektive pantsystemer og drives non-profit.

Flere informationer og aftaler om interview på tlf: 30 67 13 90.

Dansk Retursystems adm. direktør, Lars Krejberg Petersen (tv) underskriver aftalen med Edmund Tenfelde, adm. direktør i Bollegraaf Group.
Edmund Tenfelde, administrerende direktør i Bollegraaf Group og Lars Krejberg Petersen, administrerende direktør i Dansk Retursystem.