Topdanmark A/S

Topdanmark skal bidrage til danske AI-sprogmodeller: Skal styrke dansk erhvervsliv

Del
Kasper Tjørntved Davidsen, koncerndirektør for IT (CIO) i Topdanmark, hilser arbejdet med danske sprogmodeller velkommen.
Kasper Tjørntved Davidsen, koncerndirektør for IT (CIO) i Topdanmark, hilser arbejdet med danske sprogmodeller velkommen.

Topdanmark tilslutter sig det nyoprettede Dansk Sprogmodel Konsortiet, som skal dele danske data til brug for træning af nye danske sprogmodeller.

Dansk Sprogmodel Konsortiet er etableret af Alexandra Instituttet, IBM Danmark og Dansk Erhverv, og udviklingen af modellerne sker i regi af Danish Foundation Models, der er et samarbejde mellem Alexandra Instituttet og universiteter.

Formålet med at udvikle danske sprogmodeller er at sikre fælles, gratis og transparente AI-baserede sprogmodeller, som både den offentlige og private sektor i Danmark kan gøre brug af. De skal til enhver tid overholde dansk og europæisk lovgivning på området, og de kan for eksempel anvendes til at løfte serviceniveauet hos danske virksomheder.

”I Topdanmark har vi en ambitiøs tilgang til kunstig intelligens, og vi ser et stort potentiale i danske sprogmodeller. Vi tror, at de kan hjælpe Topdanmark med at levere en endnu bedre kundeservice, selvom vi allerede er langt fremme, når det kommer til brugen af kunstig intelligens. Vi hilser derfor initiativet velkommen, og vi står klar til at bidrage med egne erfaringer til gavn for kunder, virksomheder og samfundet,” siger Kasper Tjørntved Davidsen, direktør for IT i Topdanmark.

Topdanmark har arbejdet med kunstig intelligens siden 2013, og forsikringsselskabet har senest udviklet en generativ AI-chatbot ved navn TopGPT, som er den første generative AI-chatbot i den danske finanssektor med direkte kundekontakt.

”En sprogmodel, der er trænet på dansk data og sprogmønstre, kan indgå i et samspil med de eksisterende sprogmodeller i vores kundevendte chatbot, TopGPT, og gøre den endnu bedre til at forstå kundens hensigt. Det er afgørende for at kunne levere god kundeservice, der svarer på kundens forespørgsel, og vi tror derfor, at danske sprogmodeller kan være til stor gavn for Topdanmarks kunder,” siger han.

Topdanmark står klar til at dele data og erfaringer igennem Dansk Sprogmodel Konsortiet, hvilket vil ske med respekt for gældende regler om databeskyttelse og fortrolighed:

”Som virksomheden, der lancerede den første generative AI-chatbot i den danske finanssektor med direkte kundekontakt, har Topdanmark gjort sig en række erfaringer, der kan være brugbare i arbejdet med danske sprogmodeller. Topdanmark har også gjort sig erfaringer, hvad angår ansvarlig brug af data, som også kommer til at spille en vigtig rolle i arbejdet med dansk sprogmodeller,” siger Kasper Tjørntved Davidsen.

Demokratisk sigte
Behovet for danske sprogmodeller er blandt andet drevet af ønsket om at sikre åben innovation og transparens.

De danske sprogmodeller skal derfor være tilgængelige for alle, og de skal trænes på data, der er godkendt til formålet af opretshaverne.

"Ved hjælp af Dansk Sprogmodel Konsortiet kan vi sikre, at danskerne også vil have fri og lige adgang til sprogmodeller fremadrettet. Projektet har derfor et demokratisk sigte, som vi kun kan bakke op. Det er samtidig en stor kvalitet, at danske værdier vil være afspejlet i modellerne, da de dermed vil være bedre i stand til at forstå hensigten bag danske spørgsmål, end de store sprogmodeller, som ofte er baseret på data fra det engelske sprog, er på nuværende tidspunkt,” siger Kasper Tjørntved Davidsen.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Kasper Tjørntved Davidsen, koncerndirektør for IT (CIO) i Topdanmark, hilser arbejdet med danske sprogmodeller velkommen.
Kasper Tjørntved Davidsen, koncerndirektør for IT (CIO) i Topdanmark, hilser arbejdet med danske sprogmodeller velkommen.
Download
Kasper Tjørntved Davidsen, koncerndirektør for IT (CIO)
Kasper Tjørntved Davidsen, koncerndirektør for IT (CIO)
Download
Download

Topdanmark er et af landets største forsikringsselskaber.

Vi er omkring 2.000 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder og 600.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Følg pressemeddelelser fra Topdanmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Topdanmark A/S

Peter Hermann har valgt at stoppe, når Topdanmarks integration i If er gennemført6.2.2025 07:40:32 CET | Pressemeddelelse

Peter Hermann har valgt at stoppe som adm. direktør i Topdanmark og viceadm. direktør i If, når Topdanmark er integreret i If 1. juli 2025. Integrationen betyder, at Topdanmark bliver en del af Nordens største forsikringsselskab og det næststørste forsikringsselskab i Danmark med en markedsandel på 21 procent. ”Jeg er stolt over den transformation, som Topdanmark er lykkedes med de seneste syv år. Sammen med dygtige medarbejdere har vi trods store forandringer formået at skabe stærke resultater med en solid kerneforretning, ansvarlig vækst og stigende tilfredshed blandt medarbejdere og kunder. Det betyder, at Topdanmark i dag er et fokuseret, moderne og veldrevet forsikringsselskab, der skaber værdi for kunder, aktionærer og samfundet,” siger Peter Hermann. Sampo-koncernens købstilbud på Topdanmark i august 2024 indledte Topdanmarks integration i If, som er ejet af Sampo. ”Det har været vigtigt for mig at bidrage til integrationen, og sammen har vi lagt en klar plan frem mod den juridi

Topdanmark i opråb: Afgørende at tjekke dette før skiferien30.1.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Tusindvis af danskere får snart travlt med at pakke kufferten for at komme afsted på ski. Uge 7 og 8 er to meget populære skiuger, som normalt plejer at give travlhed hos Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber. ”Vi kan allerede se nu, at danskerne kommer til skade på ski og snowboard. Vi forventer især at få travlt med at hjælpe vores kunder i de klassiske vinterferieuger, som er højsæson for skiferier,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark. Topdanmarks kunder har foreløbigt anmeldt knap 190 skiskader i år. I januar og februar sidste år blev der anmeldt knap 700 skiskader. Ifølge SOS International, som Topdanmark samarbejder med, var det henholdsvis de 50-59-årige og 20-29-årige, der tegnede sig for flest skiskader i forbindelse med sidste års skisæson. Begge aldersgrupper stod for ca. 20 procent af skiskaderne hver. ”Det er især skader i knæ og underben, der giver mange danskere problemer på skiferien, men vi ser også altid en del, som slår skulderen,

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye