Danske Professionshøjskoler

Danske Professionshøjskoler: Der er behov for en ambitiøs og helhedsorienteret reform af professionsuddannelserne

Del

Danmark mangler uddannede fagprofessionelle - både på velfærdsområdet, men også til life-science-industrien og de erhverv, der knytter sig til den grønne omstilling og digitalisering. Samtidig har de unges søgning til samfundsbærende professions- og erhvervsrettede uddannelser været stærkt nedadgående de senere år; ikke mindst til de store velfærdsrettede professionsuddannelser til fx pædagog, socialrådgiver og sygeplejerske. Fx har der siden 2014 været et fald i antallet af kvalificerede 1. prioritetsansøgere til pædagoguddannelsen på 42 pct., mens der på sygeplejerske-, fysioterapeut- og ergoterapeutuddannelsen har været et fald på omkring 40 pct. i samme periode.

Regeringen forventes inden for kort tid at præsentere et udspil til en reform af de professions- og erhvervsrettede uddannelser. I den forbindelse kommer Danske Professionshøjskoler for første gang i dag med et bud på, hvad en reform bør indeholde, hvis vi skal lykkes med at løse den store samfundsmæssige udfordring, Danmark står overfor.

Hvis vi skal fremtidssikre det danske velfærdssamfund, er vi nødt til at gøre de professions- og praksisrettede uddannelser til en attraktiv uddannelses- og karrierevej, der kan stå mål med den akademiske uddannelsesvej, som i dag er forbundet med prestige, når det kommer til unges uddannelsesvalg”, siger forkvinde for Danske Professionshøjskoler, Camilla Wang, og uddyber:

Som samfund skal vi lykkes med at gøre professionsuddannelserne attraktive, og derfor er der brug for en reform, der tager fat ved roden. Politikerne må ikke blot lappe eller lave småjusteringer af enkeltuddannelserne. Tværtimod er der behov for en ambitiøs og helhedsorienteret reform, der forholder sig til uddannelserne både samlet, strukturelt og dybt”.

Danske Professionsuddannelser kommer derfor med forslag til en reform med tre spor:

  1. Professions- og erhvervsrettede uddannelser skal have et højt fagligt niveau, være virkelighedsnære og målrettes flere forskellige studerende.
    Det betyder, at studerende skal have flere timer og mere feedback. Men det betyder også, at der skal være bedre mulighed for at tilrettelægge de enkelte uddannelser på flere forskellige måder, så vi i højere grad end i dag kan møde de mange studerendes forskellige forudsætninger, læringstilgange og ambitioner.

  2. Der skal være bedre karriere- og videreudviklingsveje som fagprofessionel.
    De, der ønsker at dygtiggøre sig, skal have bedre mulighed for at videreuddanne sig ind i og tæt på sin profession – ikke væk fra den. Derfor skal der etableres praksisnære professionskandidater på professionshøjskolerne, der – som noget nyt – vil kunne uddanne på kandidatniveau. I dag er de akademisk rettede universiteter de eneste, der kan det.

  3. Der skal være flere veje til at blive fagprofessionel – også senere i livet.
    Det er nødvendigt med bedre muligheder for deltidsuddannelser, så man kan skifte karrierespor senere i livet.

    "Vi står overfor en grundlæggende samfundsmæssig udfordring, der rækker langt udover kun at være et uddannelsesproblem. Det er et samfundsproblem. Uddannelserne er en del af løsningen – og det skal en reform af de professions- og erhvervsrettede uddannelser tage hånd om. Men udfordringen kræver indsatser hele vejen rundt. Her tænker jeg fx i forhold til ungdomsuddannelseslandskabet, løn og arbejdsvilkår i professionerne, samfundsfortællingen og snakken om middagsbordet i de enkelte hjem. Det er en stor opgave, vi står overfor” siger Camilla Wang.

Danske Professionshøjskoler offentliggør i dag et notat med forslag til løsninger, som kan ses her.

Nøgleord

Kontakter

Andrea Therp, kommunikationskonsulent i Danske Professionshøjskoler
Tlf: 6134 0417

Billeder

Camilla Wang, forkvinde for Danske Professionshøjskoler
Camilla Wang, forkvinde for Danske Professionshøjskoler
Download

Danske Professionshøjskoler er interesseorganisation for landets seks professionshøjskoler. 

Følg pressemeddelelser fra Danske Professionshøjskoler

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Danske Professionshøjskoler

Danske Professionshøjskoler: Regeringens reformudspil leverer på opgaven med at skabe gode og attraktive professionsuddannelser8.10.2024 10:27:45 CEST | Pressemeddelelse

Med både et uddannelseskvalitetsløft og nye muligheder for, at fx pædagog-, lærer- og socialrådgiveruddannede kan videreuddanne sig gennem hele arbejdslivet, har regeringen lagt ud med et højt ambitionsniveau i nyt reformudspil. Reformudspillet flugter de forslag, Danske Professionshøjskoler selv har peget på som nødvendige for at nå det mål, vi som samfund har om flere og dygtigere pædagoger, sygeplejersker, socialrådgivere mv.

Besparelser på Center for Undervisningsmidlers budget stemmer dårligt overens med ønsket om, at bøger skal fylde mere i folkeskolen2.9.2024 11:47:54 CEST | Pressemeddelelse

Finansminister Nicolaj Wammen lægger med regeringens finanslovsudspil for næste år op til besparelser på Center for Undervisningsmidlers budget med en nedskæring på årligt 37,2 millioner kr. Besparelsen vil få betydning for Center for Undervisningsmidlers arbejde med bl.a. at sikre, at de bøger, der købes ind til skolen, kommer ud at leve i undervisningslokalerne – at de bliver brugt i motiverende undervisningsforløb. Netop det ønske – at bøger skal fylde mere i elevernes skoledage – har regeringen nævnt ifm. Kvalitetsprogrammet for Folkeskolen, hvor der blev afsat et stort beløb til indkøb af bøger. ”Det virker paradoksalt, at regeringen nedskærer Center for Undervisningsmidlers budget årligt med 37,2 millioner kr., når den samtidig har en ambition om at få mere skøn- og faglitteratur ud på skolernes bogreoler. Det er jo netop gennem Center for Undervisningsmidler, vi sikrer, at de nye bøger ikke kommer til at samle støv på hylderne, men bliver brugt i elevernes undervisning”, siger C

Optag 2024: Fortsat fald i antallet af optagne på velfærdsrettede professionsuddannelser kræver ambitiøs politisk reform25.7.2024 18:03:19 CEST | Pressemeddelelse

Årets optagetal viser, at der igen i år samlet set optages færre studerende på uddannelserne til pædagog, sygeplejerske, folkeskolelærer og socialrådgiver sammenlignet med sidste års i forvejen kritisk lave optag. Ifølge Camilla Wang, forperson for Danske Professionshøjskoler, understreger det lave optag på samfundsbærende uddannelser behovet for tårnhøje politiske ambitioner i kommende reform.

Fald i søgningen mod velfærdsrettede professionsuddannelser fortsætter: Bydende nødvendigt med en ambitiøs reform5.7.2024 15:38:34 CEST | Pressemeddelelse

Med dagens søgetal til de videregående uddannelser falder antallet af ansøgere til samfundsbærende uddannelser til fx pædagog, socialrådgiver og lærer. Årets søgetal skriver sig derfor igen i år ind i en langvarig tendens, hvor færre unge søger mod uddannelser til fx pædagog, lærer og sygeplejerske. Det understreger behovet for en ambitiøs politisk reform, der vender udviklingen, og gør det attraktivt for flere unge at vælge en professionsuddannelse og -karrievej til.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye