Mellem lys og mørke: Bára Gísladóttir udgiver orkesteralbum med Islands Symfoniorkester

Bára Gísladóttirs musik befinder sig i ekstremerne og er ofte gennemsyret af en mørk sans for humor. Den 17. maj udkommer et nyt album med tre orkesterværker af den islandske komponist, som samme uge modtager det prestigefulde Ernst von Siemens Musikstiftungs Komponistlegat.

Den islandske komponist og kontrabassist Bára Gísladóttir betragter lyde, instrumenter og ensembler som levende organismer. I værkerne COR, Hringla og VAPE beskæftiger hun sig med den største musikalske organisme af alle: symfoniorkestret.

Den 17. maj udkommer et nyt album indspillet af Islands Symfoniorkester, dirigent Eva Ollikainen og Gísladóttir selv. På disse verdenspremiereindspilninger følger vi Gísladóttirs fascination af sprog og sammenfald. Her er en kompromisløs afsøgning af kroppen i alle dens udskejelser og svagheder. Og der er frem for alt livet; luftigt og midt mellem forskellige tilstande, hverken mørkt eller lyst.

Lyde som levende organismer

Bára Gísladóttir har for længst slået sit navn fast som en af de mest eftertragtede komponister i sin generation. Hendes værker er blevet opført af bl.a. WDR Sifonieorchester og Ensemble Intercontemporain, og hun medvirker ofte selv ved opførelser af sin egen musik. Den internationale bevågenhed bliver ikke mindre, når hun den 18. maj modtager Ernst von Siemens Musikstiftungs Komponistlegat.

Hendes musik er i lige så høj grad er inspireret af dødsmetal og techno som af mikrotonal kompositionsmusik. Den udforsker ekstremerne inden for støj og dynamik og er ofte gennemsyret af en mørk sans for humor. For hvor hendes musik ofte fremstår foruroligende ved første møde, er det kun en del af historien: Endnu vigtigere er hendes opfattelse af lyde, instrumenter og ensembler som levende organismer, som også rummer potentialet for vitalitet og humor.

Improvisation og elektroniske projektioner

Bára Gísladóttir skelner ikke mellem improvisation og komposition – for hende er der tale om to sider af samme sag. Det hører vi bl.a. i værket COR, som kulminerer i hvad der i partituret beskrives som en ”vanvittig slagtøjssolo”, noteret som en tæt sort blok som eneste instruktion til musikerne. COR vandt for nylig prisen for Årets Værk ved Iceland Music Awards.

I Hringla oplever vi Gísladóttir selv som improviserende kontrabassolist med elektroniske lydprojektioner baseret på musikken fra hendes bas. Værkets islandske titel har en række forskellige betydninger, lige fra raslen eller klir til vaklende tøven eller ubeslutsomhed, og denne dobbelthed af at flagre og fokusere er også den grundlæggende dynamik i Hringla.

VAPE er skrevet til DR Symfoniorkestret og blev uropført i 2017. Værket blev revideret i 2020, men Gísladóttir betragter det stadig som et tidligt værk. Inspirationen til værket udspringer fra den japanske forfatter Haruki Murakamis beskrivelser af sarin-giftgasangrebene i Tokyo i 1995. Gísladóttir forklarer, at intentionen med værket er at beskæftige sig objektivt og frygtløst med volden i sig selv som tema, snarere end med detaljerne i de konkrete angreb.

Eksklusiv særudgave

Det nye album udkommer som en eksklusiv hardbackbog med indsat CD. I bogen kan du dykke ned i et essay af den britiske musikkritiker og forfatter Tim Rutherford-Johnson på både dansk, engelsk og tysk, læse om de medvirkende og se billeder fra indspilningerne. Albummet kan på flere streamingtjenester høres i Dolby Atmos®, som giver en rumlig oplevelse af musikken.