Dagrofa: Fokus på energibesparelser reducerer klimaaftryk med 14 %
Dagrofa har i 2023 i samarbejde med deres selvstændige købmænd og partnere reduceret sit klimaaftryk med 14 % og madspild med 13 % i forhold til 2021. Man har også øget andelen af genanvendt plast og etableret 13 nye borgerstøttede butikker som en del af CSR-strategien ”Vi hjælper globalt ved at styrke lokalt”.

Dagrofa er en af Danmarks største fødevarevirksomheder med bl.a. kæderne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb samt en foodservice-forretning, som bl.a. leverer til hoteller, restauranter og caféer. Koncernen har i 2023 arbejdet målrettet med at skabe fremgang i koncernens CSR-strategi. Strategien fokuserer på klima og bæredygtig energi, folkesundhed og ansvarligt forbrug samt lokal bæredygtig udvikling.
Arbejdet med klimaaftryk fortsætter i alle dele af forretningen
De seneste år har Dagrofa og deres selvstændige købmænd investeret i en lang række energibesparende tiltag, som i 2022 bl.a. skabte en reduktion på 4 % CO2, mens man i 2023 yderligere reducerede strømforbruget og dermed CO2-udledningen i egen drift til samlet set ca. 14 % i forhold til 2021*. I Dagrofas egne butikker betyder energibesparelser igennem bl.a. belysning, nye energibesparende køle- og fryseanlæg samt ikke mindst 60 stk varmegenvindingsanlæg, at energiforbruget er reduceret med ca. 15 % KWh.
Med Dagrofas ”Energiplan 2025” vil man, med et team af energirådgivere, identificere og evaluere flere nye muligheder for reduktioner i koncernens egne bygninger og hos de selvstændige købmænd, så man kan indfri ambitionen om en reduktion af koncernens klimaaftryk med 20 % i 2024 målt i forhold til 2021.
“Vi er yderst bevidste om vores overordnede samfundsansvar og arbejder kontinuerligt med at gøre endnu mere for at styrke vores indsats og implementere de mest rentable løsninger i vores egen forretning, men også i samspil med partnere og for vores kunder. En reduktion af fx vores klimaaftryk er et vigtigt skridt fremad, men vi går ydmygt til opgaven og ved, at der stadig ligger et stort arbejde forude, som skal løses”, siger Tomas Pietrangeli, koncernchef i Dagrofa.
Madspild reduceret i detail og foodservice
For Dagrofa som fødevarevirksomhed, indtager reduktion af madspild selvsagt en stor rolle igennem hele værdikæden. Dagrofa har sat sig målet om at reducere sit eget madspild med 50 % inden 2030, og i 2023 har man opnået en reduktion på 13 % i forhold til 2021. Det skyldes et målrettet arbejde i detailkæderne; MENY, SPAR og Min Købmand samt i Dagrofa Logistik. Ikke mindst har Dagrofa Foodservice gjort en indsats i Cash & Carry-butikkerne, som sælger direkte til lokale kunder. Her har man nedbragt madspildet betydeligt med brug af lokale partnerskaber som fx Stop Spild Lokalt og madspildsappen Invafresh, som hjælper butikkerne med at identificere varer tæt på udløb, så de kan sælges til reduceret pris.
“Madspild er et område, hvor vi både i detail, foodservice og logistik arbejder med data, som hjælper os til reduktioner og besparelser. I 2024 skal madspildet endnu længere ned, og derfor kigger vi ind i initiativer, som kan hjælpe os videre på den rejse. Dagrofa Foodservice indledte i 2023 bl.a. et godt samarbejde med organisationen Stop Spild Lokalt om uddeling af varer til trængende mennesker. Det samarbejde udbredes yderligere i vores foodservice-butikker og i vores detailkæder,” siger CSR-chef i Dagrofa Signe Frese, der også forventer, at madspildsorganisationen Too Good To Go når endnu længere ud i koncernens detailkæder i 2024.
Endnu mere genanvendt plast i produktserien Grøn Balance
Skrappe krav til producenter af både varer og emballage er også en del af punktet om folkesundhed og ansvarligt forbrug, men det er ikke de eneste. Andelen af genanvendt plast skal øges.
Ambitionen er blandt andet, at minimum 50 % af al plast i plastemballagen til koncernens egne nonfood-varer skal være genanvendt plast inden 2025. Dagrofa tog et stort skridt mod dette mål i 2023, hvor 67 % af al emballage i Grøn Balance-produktseriens nonfood-varer nu indeholder genanvendt materiale.
Mange nye borgerstøttede butikker skaber lokal udvikling
I 2021 gav Dagrofa det samfundsløfte, at man vil understøtte etablering af butikker i mindre bysamfund, hvilket man i 2023 havde fremgang med og skabte 13 nye borgerstøttede butikker. Siden 2016, er det blevet til mere end 100 butikker. I starten af 2024 afsatte Dagrofa 15 millioner kroner i en landsbypulje, hvor borgerforeninger kan søge bidrage til finansieringen af en butik. Ydermere har Dagrofa indledt et samarbejde med Sparekassen Sjælland-Fyn om et finansierings-selskab til borgerstøttede butikker.
Dagrofa forventer at åbne yderligere mindst 10 borgerstøttede butikker i løbet af 2024. De første tre er åbnet og yderligere fem forventes at åbne frem mod sommer.
* CO2 aftryk i egen drift er målt så præcist som muligt med de værktøjer, koncernen har til rådighed.
Kontakter
PRESSEKONTAKTDagrofa Koncernkommunikation
Tlf:72332323presse@dagrofa.dkBilleder
Om Dagrofa
Med over 500 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Hård kamp om de unge: Dagrofa tager nye skridt for at hente talenterne15.9.2025 10:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Med mere end 112.000 fuldtidsansatte i detailhandlen, er der konstant brug for nye talenter. Årgangene bliver mindre og mange andre brancher kæmper om de samme unge. Derfor skruer Dagrofa op for jagten på talenter med en række tiltag.
Ny undersøgelse: MENY kåres som Danmarks stærkeste dagligvarebrand13.9.2025 07:30:04 CEST | Pressemeddelelse
Efter næsten et årti år med konstante forbedringer, indtager MENY nu førstepladsen, som danskernes stærkeste supermarkedsbrand. MENY skubber dermed Rema 1000 ned fra den trone, som kæden ellers har haft nærmest patent på 9 år i træk.
Skærbæks nye SPAR får lokale kræfter i front12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Når dørene senere på året åbner til byens nye SPAR, bliver det med en købmand, der både kender byen og kunderne. Bag supermarkedet står et lokalsamfund med et imponerende sammenhold.
Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen - for professionelle’11.9.2025 10:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere.
Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand10.9.2025 10:57:54 CEST | Pressemeddelelse
Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum