Dagrofa: Fokus på energibesparelser reducerer klimaaftryk med 14 %
Dagrofa har i 2023 i samarbejde med deres selvstændige købmænd og partnere reduceret sit klimaaftryk med 14 % og madspild med 13 % i forhold til 2021. Man har også øget andelen af genanvendt plast og etableret 13 nye borgerstøttede butikker som en del af CSR-strategien ”Vi hjælper globalt ved at styrke lokalt”.
![Dagrofa har hentet store energibesparelser ved blandt andet nye kølemontrer, varmegenvindingsanlæg og solceller.](/data/images/public/13561302/13822952/4165c82f-8309-4922-826d-0d8f2fc613eb-w_720.jpeg)
Dagrofa er en af Danmarks største fødevarevirksomheder med bl.a. kæderne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb samt en foodservice-forretning, som bl.a. leverer til hoteller, restauranter og caféer. Koncernen har i 2023 arbejdet målrettet med at skabe fremgang i koncernens CSR-strategi. Strategien fokuserer på klima og bæredygtig energi, folkesundhed og ansvarligt forbrug samt lokal bæredygtig udvikling.
Arbejdet med klimaaftryk fortsætter i alle dele af forretningen
De seneste år har Dagrofa og deres selvstændige købmænd investeret i en lang række energibesparende tiltag, som i 2022 bl.a. skabte en reduktion på 4 % CO2, mens man i 2023 yderligere reducerede strømforbruget og dermed CO2-udledningen i egen drift til samlet set ca. 14 % i forhold til 2021*. I Dagrofas egne butikker betyder energibesparelser igennem bl.a. belysning, nye energibesparende køle- og fryseanlæg samt ikke mindst 60 stk varmegenvindingsanlæg, at energiforbruget er reduceret med ca. 15 % KWh.
Med Dagrofas ”Energiplan 2025” vil man, med et team af energirådgivere, identificere og evaluere flere nye muligheder for reduktioner i koncernens egne bygninger og hos de selvstændige købmænd, så man kan indfri ambitionen om en reduktion af koncernens klimaaftryk med 20 % i 2024 målt i forhold til 2021.
“Vi er yderst bevidste om vores overordnede samfundsansvar og arbejder kontinuerligt med at gøre endnu mere for at styrke vores indsats og implementere de mest rentable løsninger i vores egen forretning, men også i samspil med partnere og for vores kunder. En reduktion af fx vores klimaaftryk er et vigtigt skridt fremad, men vi går ydmygt til opgaven og ved, at der stadig ligger et stort arbejde forude, som skal løses”, siger Tomas Pietrangeli, koncernchef i Dagrofa.
Madspild reduceret i detail og foodservice
For Dagrofa som fødevarevirksomhed, indtager reduktion af madspild selvsagt en stor rolle igennem hele værdikæden. Dagrofa har sat sig målet om at reducere sit eget madspild med 50 % inden 2030, og i 2023 har man opnået en reduktion på 13 % i forhold til 2021. Det skyldes et målrettet arbejde i detailkæderne; MENY, SPAR og Min Købmand samt i Dagrofa Logistik. Ikke mindst har Dagrofa Foodservice gjort en indsats i Cash & Carry-butikkerne, som sælger direkte til lokale kunder. Her har man nedbragt madspildet betydeligt med brug af lokale partnerskaber som fx Stop Spild Lokalt og madspildsappen Invafresh, som hjælper butikkerne med at identificere varer tæt på udløb, så de kan sælges til reduceret pris.
“Madspild er et område, hvor vi både i detail, foodservice og logistik arbejder med data, som hjælper os til reduktioner og besparelser. I 2024 skal madspildet endnu længere ned, og derfor kigger vi ind i initiativer, som kan hjælpe os videre på den rejse. Dagrofa Foodservice indledte i 2023 bl.a. et godt samarbejde med organisationen Stop Spild Lokalt om uddeling af varer til trængende mennesker. Det samarbejde udbredes yderligere i vores foodservice-butikker og i vores detailkæder,” siger CSR-chef i Dagrofa Signe Frese, der også forventer, at madspildsorganisationen Too Good To Go når endnu længere ud i koncernens detailkæder i 2024.
Endnu mere genanvendt plast i produktserien Grøn Balance
Skrappe krav til producenter af både varer og emballage er også en del af punktet om folkesundhed og ansvarligt forbrug, men det er ikke de eneste. Andelen af genanvendt plast skal øges.
Ambitionen er blandt andet, at minimum 50 % af al plast i plastemballagen til koncernens egne nonfood-varer skal være genanvendt plast inden 2025. Dagrofa tog et stort skridt mod dette mål i 2023, hvor 67 % af al emballage i Grøn Balance-produktseriens nonfood-varer nu indeholder genanvendt materiale.
Mange nye borgerstøttede butikker skaber lokal udvikling
I 2021 gav Dagrofa det samfundsløfte, at man vil understøtte etablering af butikker i mindre bysamfund, hvilket man i 2023 havde fremgang med og skabte 13 nye borgerstøttede butikker. Siden 2016, er det blevet til mere end 100 butikker. I starten af 2024 afsatte Dagrofa 15 millioner kroner i en landsbypulje, hvor borgerforeninger kan søge bidrage til finansieringen af en butik. Ydermere har Dagrofa indledt et samarbejde med Sparekassen Sjælland-Fyn om et finansierings-selskab til borgerstøttede butikker.
Dagrofa forventer at åbne yderligere mindst 10 borgerstøttede butikker i løbet af 2024. De første tre er åbnet og yderligere fem forventes at åbne frem mod sommer.
* CO2 aftryk i egen drift er målt så præcist som muligt med de værktøjer, koncernen har til rådighed.
Kontakter
PRESSEKONTAKTDagrofa Koncernkommunikation
Tlf:72332323presse@dagrofa.dkBilleder
Om Dagrofa
Med over 500 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Frivillige indsamler mere end 840.000 stykker affald: Især cigaretskodder, cigaretpakker, snus og plastic fylder5.7.2024 11:33:46 CEST | Pressemeddelelse
Det har været en blandet oplevelse, da mere end 3.300 frivillige fra lokale foreninger samlede affald ind via non-profit-projektet Ren Natur i foråret. Supermarkedskæden SPAR har været med seks år i træk, i hele projektets levetid, og butikkerne er samlingspunkt, når frivillige samler affald.
Min Købmand åbner sin første butik på Bornholm1.7.2024 10:30:09 CEST | Pressemeddelelse
I løbet af september får Østerlars en ny dagligvarebutik, og købmanden er lokal kending. Min Købmand har gennem en gruppe engagerede borgere fået mulighed for at flytte ind i lokaler, der tidligere har huset Dagli’ Brugsen. Byens borgere kan se frem til en købmand, der er en ægte, lokal ildsjæl, som er på fornavn med kunderne og har passion for den gode kundeoplevelse.
Dagrofa Foodservice inviterer til inspirationsmessen ’Madscenen - for professionelle’ – tilmelding er åben27.6.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 11. september danner TAP1 i København rammen for inspirationsmessen ’Madscenen - for professionelle’, som fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice står bag. Messen har fået nyt navn, og det er også første gang, at arrangementet skal afholdes i TAP1. Her bliver det muligt at opleve over 115 leverandører og masser af gastronomiske events.
70 år: Poul Larsen har taget turen fra nystartet mælkekusk til passioneret ostedirektør13.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 14. juni 2024 fylder Poul Larsen 70 år. Han er medejer og direktør i HKI Ost, der er blandt landets førende specialister, når det gælder om at levere højkvalitetsoste til bl.a. Michelin-restauranter, ostehandlere og gourmetbagerier.
MENY og michelinkok Jonathan Berntsen går sammen om at løfte dansk madkultur6.6.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
MENY og michelinkokken Jonathan Berntsen er fælles om kærligheden til mad og det gode håndværk. Derfor har de indledt et samarbejde, hvor Jonathan Berntsen viser, hvordan man med et lille tvist kan løfte velkendte retter til nye højder under overskriften ’á lá Jonathan Berntsen’. I første omgang er der kommet en række opskrifter ud af samarbejdet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum