Salling Group og Starbucks bakker op om national emballageordning: Indfører genbrugskopper fra i morgen
Borgmestrene i Danmarks tre største byer opfordrer regeringen til at indføre pant på takeaway-emballage. En ordning som Salling Group og Starbucks hilser velkommen.
Alt for meget takeaway-emballage flyder i skraldespande og naturen. Derfor bakker Salling Group og Starbucks op om borgmestrene fra landets tre største byer, som direkte opfordrer regeringen til at indføre en national pantordning på takeaway-emballage, som man kender det fra bl.a. flasker og dåser.
“Vi er glade for at se, at borgmestrene fra landets tre største byer direkte opfordrer til en national genbrugsordning for emballage, som vi i Salling Group har skubbet på for gennem længere tid. Vi har gode vaner, når vi panter vores dåser, og den vane skal vi også have, når det omhandler takeaway-emballage,” siger kommunikations- og bæredygtighedsdirektør i Salling Group, Henrik Vinther Olesen.
Som et skridt i den rigtige retning går Starbucks fra i morgen, 1. maj, med i forsøgsordningen i Aarhus, hvor man har implementeret et retursystem til to-go-kopper. Det kommer til at ske i de to caféer, som ligger henholdsvis i Salling Aarhus og i Borgporten tæt på Aarhus Domkirke.
Head of Franchise i Starbucks, Michael Hald, er positiv overfor ordningen.
“Hvert år bruges og smides rigtig mange to-go-kopper i skraldespanden. Det kan mindskes med det nye system, som vi i Starbucks er glade for at kunne bakke op om,” siger Michael Hald.
Han håber, at forsøgsordningen i Aarhus kan være med til at bane vejen for et nationalt retursystem.
“Det er en ordning, som giver rigtig god mening. Det er en god idé at returnere to-go-emballage, som vi kender det fra blandt andet juice, sodavand og nu også kaffekopper. Det er meget bedre, at det kan genbruges, så det ikke ender i skraldespanden eller endnu værre i naturen,” understreger Michael Hald.
I mange år har gæsterne kunne medbringe sin egen kop i Starbucks og dermed undgå at få en to-go-kop. Derudover bliver drikkevarerne serveret i enten glas eller porcelænskopper, hvis gæsterne sidder og nyder kaffen, kakaoen eller teen i caféen - alt sammen for at mindske brugen af engangsemballage.
FAKTA:
- To-go-pantkopperne kan kun afleveres i en af de opstillede automater rundt omkring i Aarhus og altså ikke direkte hos Starbucks
- I Starbucks kan man købe en to-go-pantkop, når man bestiller den mindste størrelse af varme drikke
- Gæsterne betaler fem kroner for koppen, som de får retur, når de panter den i en af automaterne
- Forsøgsordningen med to-go-pantkopper er opstået i et samarbejde mellem Aarhus Kommune og TOMRA
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comOm Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 59.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 12 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 2,1 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Netto og Bilka vinder fornemme vegetariske priser27.11.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse
Bilka løber med førstepladsen i ‘Bedst-i-pris', når det handler om plantebaserede varer, mens Netto vinder ‘Årets plantebaserede discountsupermarked’. Kåringer, som Dansk Vegetarisk Forening står bag.
Nyt madspildspartnerskab skal redde 6,5 millioner måltider årligt26.11.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
FødevareBanken og Salling Group lancerer MadPlus – et landsdækkende initiativ til bekæmpelse af madspild med en ambition om at inkludere hele detailhandlen i Danmark fra 2026.
Nu åbner fremtidens føtex med stort fokus på måltidet og sundhed21.11.2024 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
I Kokkedal kan du nu opleve føtex’ helt nye koncept, der vil være standarden for fremtidens føtex. Kunderne vil opleve en butik, hvor måltidet og convenience er i højsædet, og hvor de første sundhedstiltag bliver præsenteret
Partnerskab afslører: Hver tiende kunde har forhøjet blodtryk29.10.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Siden foråret har Hjernesagen i samarbejde med Salling Group tilbudt kunderne gratis blodtryksmåling. Den første evaluering af projektet viser, at det har store perspektiver for folkesundheden, fortæller ekspert. Derfor bliver tilbuddet nu udvidet til flere butikker landet over.
Salling Group sætter fokus på søvn og mave i balance25.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Flere danskere oplever søvnbesvær og problemer med maven. Derfor lancerer Bilka og føtex nu et bredt sortiment af produkter og kosttilskud rettet mod den gode søvn og en mave i balance.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum