Salling Group

Salling Group leverer rekordomsætning og udbygger positionen som markedsleder i Danmark

Med rekordomsætning og forbedret indtjening genfandt Salling Group momentum i 2023 trods inflation og et ustabilt marked. Butikskonverteringer, nyåbninger og fokus på kunderne blev gennemgående overskrifter for dagligvarekoncernen i Danmark, Tyskland og Polen.

Krig i Europa, høj inflation og en ustabil situation i verden påvirkede dagligvarehandlen i 2023. Kunderne reagerede ved at søge værdi for pengene i form af tilbud, private label og discount, og som en direkte håndsrækning til de danske kunder, investerede Salling Group massivt i lavere priser. Med initiativet ’Priskrig’ garanterede Bilka, føtex og Netto laveste pris på flere end 100 populære dagligvarer, og på blot 15 uger faldt priserne med 17% svarende til næsten to års inflation.

På trods af de svære omstændigheder navigerede Salling Group sikkert igennem 2023 og forbedrede både top- og bundlinje, hvor omsætningen voksede med 5,7% til 70,3 mia. kr. Det er første gang, at virksomheden runder 70 mia. kr. i omsætning. EBIT nåede 2,4 mia. kr. (1,9 mia. kr. i 2022) svarende til en EBIT% på 3,4%, hvilket anses som værende tilfredsstillende i det nuværende marked. Cash flow fra driften blev +3,2 mia. kr. (-0,6 mia. kr. i 2022), hvoraf over 2 mia. kr. blev geninvesteret i virksomheden i form af nye butikker, renoveringer, energiforbedringer og digitale løsninger. Årets resultat blev 1,6 mia. kr. (972 mio. kr. i 2022).

I 2023 formåede Salling Group også at reducere udledningen af CO2 med 1,3%, og indenfor scope 1 og 2 (egen drift) blev reduktionen på 2,1%. Resultatet er en direkte konsekvens af virksomhedens store fokus på den grønne omstilling, som understøttes af en samlet investering på 2,4 mia. kr. over fem år i at reducere udledningen fra egen drift. Salling Group sænkede også sin madspildsprocent i 2023 til 1,7% (1,8% i 2022).

- Efter 2023 står Salling Group med et historisk stærkt momentum, der giver os unikke muligheder for at accelerere udviklingen af vores forretning. Jeg er stolt over, at vi med Priskrig igen gjorde en aktiv forskel for vores kunder, for hvem høje priser er en reel bekymring i en presset hverdag. Trods usikre tider gik vi forrest og gav kunderne lavere priser, selvom leverandørerne ikke bakkede op. Den slags initiativer kan vi kun gennemføre, fordi vi driver en sund forretning takket være mine fantastiske kollegaer, som igen har leveret en stor indsats i det forgangne år, siger administrerende direktør i Salling Group, Anders Hagh.

En stor del af Salling Groups overskud bliver investeret tilbage i forretningen, og i 2023 satte man turbo på Netto-konverteringerne med en investering på 1 mia. kr., så alle danske Netto-butikker snart har det nyeste 3.0 koncept. Det øvrige butiksnetværk i Danmark, Tyskland og Polen blev udvidet med nye butikker, ligesom en række eksisterende butikker blev ombygget. Investeringer i energioptimeringer og grønne løsninger blev fortsat eksekveret med sigte på at indfri Salling Groups klimaambition.

-Vi har klare prioriteter for, hvordan vi fremadrettet skal udbygge vores markedslederposition og gøre os endnu mere relevante for flest mulige kunder. Det skal understøttes af en ny, ambitiøs strategisk femårsplan, som tager afsæt i vores fem kerneprioriteter: Kunder, kollegaer, kønsdiversitet, kultur og klima. Jeg ser frem til at dele vores nye strategi senere på året, siger Anders Hagh.

Salling Groups overskud investeres hvert år tilbage i forretningen eller uddeles via virksomhedens ejere, Salling Fondene, til gavn for både kunder, kollegaer og samfundet. I 2023 donerede Salling Fondene i alt 244 mio. kr. til kultur, sport, uddannelse og andre velgørende eller almennyttige formål.

Antal butikker i Salling Group pr. 31. december 2023

- Netto Danmark: 531
- Netto Tyskland: 342
- Netto Polen: 663
- Bilka: 19
- føtex og føtex food: 108
- Salling Stormagasiner: 2
- BR: 29
- Starbucks: 16
- Carl's Jr.: 16

I alt:  1.726

Salling Group beskæftigede per 31/12-2023 58.903 medarbejdere på tværs af Tyskland, Polen og Danmark

Om Salling Group

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.