Nye tal: Pigerne strømmer til idræt i udsatte boligområder

Siden 2021 er der kommet næsten 30 procent flere piger i DIF’s get2sport-foreninger i udsatte boligområder. Et opsøgende arbejde i lokalsamfundene og stærke unge trænere er en del af forklaringen.

Mange af de aktive pigespillere bliver også rollemodeller som frivillige trænere i foreningerne.

Historisk har der været færre aktive i idrætsforeningerne i de udsatte boligområder. Og særligt blandt pigerne har der været en mindre del, der har stiftet bekendtskab med fællesskaberne.

Der er dog en stor positiv bevægelse i gang. De netop offentliggjorte 2023-medlemstal fra idrætsforeningerne viser nemlig en markant fremgang i de 75 DIF get2sport foreninger i udsatte boligområder. Her er der på to år sket en fremgang på næsten 30 procent blandt piger under 18 år fra 3649 i 2021 til 4714 i 2023.

”Vores oplevelse er, at når pigerne er glade og griner både i og efter træning, så får de lyst til at komme igen. Og vi kan også se, at de trækker deres venner og veninder med ned i klubben. Derfor bruger vi meget tid på at skabe et miljø, hvor alle føler sig godt tilpas både før, under og efter træning,” siger Jeppe Ottow fra BK Union i København, der har oplevet en fordobling af pigemedlemmer de seneste fem år.

Med til de stærke miljøer hører også en god skare af unge hjælpetrænere, der selv har været aktive i foreningen:

”Det er enormt stærkt at have unge rollemodeller, som pigerne kan spejle sig i på trænersiden. Det er også medvirkende til, at vi får lettere ved at rekruttere nye frivillige til både at løse træneropgaver og skabe sociale aktiviteter i klubben,” siger Jeppe Ottow.

Stærke lokale kræfter
Get2sport-foreningerne får hjælp til at aflaste de frivillige kræfter i et samarbejde mellem DIF og den lokale kommune med støtte fra Nordea-fonden. Det har blandt andet ført til, at der er blevet rekrutteret masser af gode frivillige kræfter.

”Det er afgørende for succesen, at de unge får nogle ældre forbilleder, som de kan spejle sig i. Det giver ikke blot lyst til at blive ved med at komme i foreningerne, men i mange tilfælde inspirerer det også endnu flere til at tage en frivillig tørn som træner eller på anden vis,” siger Kristina Lind Thrane, der er projektleder i DIF get2sport.

I alt er DIF get2sport til stede i 53 boligområder på tværs af 25 kommuner rundt i Danmark.

Det viser DIF og DGI's medlemstal:

• Medlemstallene i DIF’s get2sport-foreninger i udsatte boligområder blandt de 0-18-årige er gået frem med 8 % fra 17.129 til 18.825 fra 2022 til 2023.
  • Alene på pigesiden er der sket en vækst på 14 % til 4714 fra 4140. Og det kommer efter en fremgang fra 3649 i 2021.
  • Til sammenligning er aldersgruppen 0-18 på landsplan gået frem med ca. 3 procent det seneste år.

Om DIF get2sport

• Har eksisteret siden 2005
  • Sikrer et velfungerende idrætsforeningsliv ved at aflaste de frivillige kræfter i idrætsforeninger i de udsatte boligområder
  • Samarbejder med 25 kommuner, 53 boligområder og 75 idrætsforeninger over hele landet
  • Nordea-fonden støtter pige- og evalueringsindsatsen med 19 millioner fra 2023-2025
  • Midlerne skal blandt andet bruges til at få flere piger i get2sport-foreningerne gennem opsøgende indsatser hos forældrene, mikrofodboldskoler for de mindste børn og sociale aktiviteter for både børn og voksne

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 8.500 idrætsforeninger og knap 2,1 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.

Nyt foreningssamarbejde i Haderslev: Lokale foreninger skal bidrage til at løfte børne- og ungeidrætten i Danmark7.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

DIF fortsætter med at finde spydspidsforeninger, der skal tegne ’Fremtidens Idræt for Børn og Unge’ i det historiske partnerskab med A.P. Møller Fonden. Foreningerne er sat sammen til lokale klynger, og i Haderslev skal Haderslev Fodbold Klub, Team Haderslev KFUM og Haderslev Badminton Klub samarbejde om at udvikle idrætsmiljøerne, således at både børn og unge bliver ved med at være en del af foreningsidrætten op gennem årene.