Lidl indgår nyt partnerskab med Red Barnet og DGI
Fremover kan kunderne vælge at donere til Red Barnet eller DGI, når de afleverer pant i deres lokale Lidl. Pantpengene går til at øge trivslen for børn og familier i udsatte positioner og til at sikre, at flere børn kan være med i lokale idrætsforeninger. Lidls butikschefer landet over har selv valgt hvilken af de to organisationer, der skal være på netop deres pantmaskine.

Når kunderne fremover afleverer pant i deres lokale Lidl-butik, kan de, afhængigt af butikkens valg af samarbejdspartner, vælge at donere beløbet direkte til enten Red Barnet eller DGI, som begge er dagligvarekædens nye partnere.
“Lidl ønsker at engagere sig i samfundet og være aktiv i dialogen om, hvordan vi skaber bæredygtige sociale forandringer, som gør en forskel for både mennesker og samfund. Gennem et langsigtet tæt samarbejde med Red Barnet og DGI, har vi mulighed for skabe positive forandringer for børn og familier, som lever i fattigdom i Danmark,” siger Jens Stratmann, adm. direktør i Lidl Danmark.
Dagligvarekædens 158 butikschefer har selv valgt, hvilken af de to nye samarbejdspartnere der er tilknyttet deres lokale butik.
”Vores mål med at finde nye partnere var at skabe lokal forankring i donationen. Vi tror på, at vores kunder gerne vil donere til projekter i deres umiddelbare nærhed. Samtidig har vi givet hver eneste butik mulighed for selv at vælge donationspartner, hvilket betyder, at personalet har en større tilknytning til donationsprojektet, end hvis det var et, vi valgte for dem på hovedkontoret,” siger Jens Stratmann.
Det gode hverdagsliv
Det gode hverdagsliv er et fælles mål for begge samarbejdsaftaler, fortæller Claus Krogh, kommunikations- og CSR-chef i Lidl Danmark:
”Vi er stolte over at indgå i dette meningsfulde samarbejde med Red Barnet og DGI, hvor vi sætter fokus på det gode hverdagsliv og sikrer lige adgang til fællesskabet for alle børn. Hos Lidl tror vi på at glæde og fællesskabet ikke kun bør være forbeholdt særlige lejligheder, men en integreret del af alles hverdag.”
Gennem partnerskabet med Red Barnet støtter Lidls kunder Red Barnets arbejde for at skabe positive fællesskaber, hvor børn og familier i udsatte positioner i Danmark kan opleve glæde og socialt samvær på for eksempel ferielejre og i oplevelsesklubber.
“I Red Barnet kæmper vi hver eneste dag for at skabe positive forandringer i børns liv. For at ingen børn skal vokse op med fattigdom, ensomhed og følelsen af at være udenfor. Vi er så glade for, at Lidl har valgt at bakke op om det arbejde. Samarbejdspartnere som Lidl er afgørende for, at vi kan være der for børnene,” siger Johanne Schmidt-Nielsen, generalsekretær ved Red Barnet.
I de butikker, hvor kunderne kan vælge at donere til DGI, går donationen til at sikre, at børn fra økonomisk udsatte familier kan deltage i fællesskabet i idrætsforeninger på lige fod med deres jævnaldrende.
”Fritidsaktiviteter bliver ofte skåret fra, når familier med en stram økonomi er presset til at prioritere. Derfor er vi glade for samarbejdet med Lidl, hvor kunderne kan donere deres pant til Foreningsliv for alle, så endnu flere børn og unge kan få gode oplevelser med idræt og venner og mærke fællesskabet i en idrætsforening,” siger Jens Otto Størup, der er adm. direktør i DGI.
Med de to nye pant-partnerskaber på plads, ophører Lidls hidtidige samarbejde med Danske Hospitalsklovne, der har været pant-partner siden 2015.
”Vi sender en kæmpe tak til Danske Hospitalsklovnene for det gode samarbejde, vi har haft gennem årene. Klovnene udfører et uvurderligt stykke arbejde på landets hospitaler, og vi er stolte af at have bidraget hertil,” siger Jens Stratmann.
I 2023 donerede Lidls kunder knap 800.000 kr. ved at trykke på ’donér’-knappen.
Nøgleord
Kontakter
Gitte Bank de ThurahpresseansvarligRed Barnet
Tlf:21 55 20 45gbj@redbarnet.dkMorten ToftKommunikationskonsulentDGI
Tlf:24 83 52 23morten.toft@dgi.dkThomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.
Lidl fortsætter sit engagement i cykelsporten: Bliver sponsor for Copenhagen Sprint og fornyer aftale med PostNord Danmark Rundt25.3.2025 06:01:00 CET | Pressemeddelelse
Til sommer bliver Lidl officiel sponsor for det nye World Tour-cykelløb Copenhagen Sprint, hvor blandt andre den danske sprinter Mads Pedersen fra Lidl-Trek stiller til start. Samtidig fornyer Lidl aftalen med Danmarks største etapeløb PostNord Danmark Rundt. Hos PostNord Danmark Rundt og Copenhagen Sprint ser man frem til samarbejdet med en fælles ambition om at styrke cykelsporten og fremme hverdagscyklisme.
Vigtig kundeinformation: Opdateret d. 28.03.2524.3.2025 15:11:07 CET | Pressemeddelelse
Flæskesvær med BBQ-smag af mærket Snack Day, 100g tilbagekaldes grundet risiko for salmonella.
Bornholmsk sennep fra Lidl vinder prestigefyldt europæisk pris24.3.2025 12:40:00 CET | Pressemeddelelse
Lidl Danmark kan igen i år fejre international hæder, efter at kædens klassiske sennep fra Bornholms Oliemølle, som er en del af den populære En Bid af Danmark-serie, har vundet European Private Label Awards 2025 i kategorien ‘Sauces and Condiments’.
Ny indkøbsdirektør i Lidl: “Vi sætter fuld blus på at styrke vores image yderligere i 2025”3.3.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Peer Sandtner vender tilbage til Danmark som ny indkøbsdirektør i Lidl. Med solid erfaring fra flere europæiske Lidl-markeder, senest som viceindkøbsdirektør i Lidl Sverige, er han klar til at styrke Lidls brand i Danmark – blandt andet med et nyt nationalt private label-mærke, intensivering af danske og internationale sponsorkoncepter samt en stærk sundhedsagenda.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum