En alien i Moesgård Skov? – Årets Festugeplakat viser os fremtidens naturvæsner

Til årets Festuge har kunstnerduoen Studio ThinkingHand skabt et tankevækkende plakatværk, der udforsker, hvordan fremtidens naturvæsner kunne se ud – i aarhusianske søer og skove.

Til årets Festuge har kunstnerduoen Studio ThinkingHand skabt et tankevækkende plakatværk, der udforsker, hvordan fremtidens naturvæsner kunne se ud – her i Moesgård Skov.

Hvordan ser fremtidens arter ud i en mere biodivers verden? Og hvordan ville vi reagere, hvis de fremtidige arter allerede fandtes i naturen rundt omkring Aarhus?

Det er afsættet for årets Festugeplakat, som kunstnerduoen Studio ThinkingHand har skabt i både trykt og digitalt levende format.

Krydsning mellem det velkendte og det fremmede, mellem natur og kunstig intelligens
Studio ThinkingHands plakatværk rummer noget både genkendeligt med sin danske natur og dybt fremmed med dens mystiske væsner i centrum. Væsnerne kunne minde om monstre fra kendte sci-fi film, men inspirationen er forankret i noget langt mere jordnært. Ja, helt naturligt.

Væsnerne udgøres nemlig af indsamlet miljø-DNA fra dyr, planter og mikrober, der lever i Skagerrak indsamlet af miljøbiologer. Studio ThinkingHand har efterfølgende fået en kunstig intelligens til at hybridisere – dvs. krydse – disse arter og skabe nye selvstændige arter i 3D-form.

I forbindelse med plakatværket har endnu en ”krydsning” fundet sted i Studio ThinkingHands møde med aarhusianske M2 Film. Produktionsselskabet har animeret væsenerne ind i en række lokale naturområder, hvor de ville leve, hvis de fandtes – fra Moesgård Skov og Egå Engsø til Botanisk Have og Vestereng.

“Væsnerne er et forsøg på at åbne en samtale om, hvordan naturen kan forstås på nye måder.
Det er spændende, at M2 Film er kommet så langt med at gøre dem levende. At vi kan bruge det digitale til at forestille os noget levende i bevægelse", fortæller Mikkel Dahlin Bojesen, der sammen med Rhoda Ting udgør Studio ThinkingHand.

For at se dette indhold fra www.youtube.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Plakatværk af Studio ThinkingHand

Kobling til Festugetemaer
Resultatet af årets plakatværk peger både ind i fortiden, nutiden og i en sammenspunden fremtid mellem økologi og teknologi, som væsnerne kan ses som maskotter for. Og så har værket også symbolske tråde til Festugens treårige tema 'Mind the Gap' og årets undertema 'Udenfor Normen'.

"Med årets tema og undertema ønsker vi at inspirere folk til at have øje for alt det spændende, der spirer frem af tanker og tendenser. Det er de smukke, sære væsener, der pryder vores plakat, et glimrende eksempel. Er de aliens, fremtidens Pan eller måske din nye ven?", siger siger Rikke Øxner, direktør for Aarhus Festuge, og fortsætter:

"Som med alt nyt kan man let føle undring og måske endda afstandstagen. Vi vil gerne opfordre vores gæster til at være åbne og nysgerrige. Se skønheden i det ukendte. Så skal du nok få en spændende Festuge".

Om Festugeplakaten 2024

• Konceptet til plakaten er skabt af Studio ThinkingHand.
  • Plakaten består af en onlinevideo skabt i samarbejde med M2Film og en fysisk trykt plakat med motiv af de fire væsner med QR-koder, der fremkalder væsnerne på din telefon.
  • Den fysiske plakat kan bestilles via Festugens webshop.
  • Derudover kan det ikke udelukkes, at værket vil tage ny form under årets Festuge.

Om Studio ThinkingHand
Den dansk-australske kunstnerduo Studio ThinkingHand består af parret Rhoda Ting og Mikkel Dahlin Bojesen. Deres kunstneriske praksis befinder sig i et krydsfelt mellem æstetik og videnskab. I deres installationer og performances udforsker de et verdensbillede uden mennesket i centrum og med temaer som sameksistens, naturens suverænitet, klimaforandringer, – og som i tilfældet med plakatværket – hvordan verdens arter kan se ud i et fremtidsperspektiv.

Plakatværket til Aarhus Festuge 2024 skal ses i forlængelse af deres igangværende projekt ’We Are All Hybrids’ og værkserien 'Hybrids', hvor en række skulpturer tog form, efter at kunstnerne havde bedt en kunstig intelligens om at skabe nye arter ud fra miljø-DNA’et fra 20 eksisterende arter i naturen.

Læs Q&A med kunstnerne om plakatværket.

Til årets Festuge har kunstnerduoen Studio ThinkingHand skabt et tankevækkende plakatværk, der udforsker, hvordan fremtidens naturvæsner kunne se ud – her ved Egå Engsø.
Til årets Festuge har kunstnerduoen Studio ThinkingHand skabt et tankevækkende plakatværk, der udforsker, hvordan fremtidens naturvæsner kunne se ud – her ved Botanisk Have.
Til årets Festuge har kunstnerduoen Studio ThinkingHand skabt et tankevækkende plakatværk, der udforsker, hvordan fremtidens naturvæsner kunne se ud – her ved Vestereng.