Danske Gymnasieelevers Sammenslutning

Elever kræver handling efter nye AI-anbefalinger

Del

Kunstig intelligens skal være en del af gymnasiet på lige fod med andre redskaber, og det kræver, at der bliver handlet nu. Så klar er meldingen fra gymnasieeleverne, samme dag som ekspertgruppen om ChatGPT anbefaler, at der indføres nye prøveformer.

Arkivfoto

I dag klokken 9 landede de længe ventede anbefalinger fra ekspertgruppen om ChatGPT og prøver. Ekspertgruppen anbefaler, at der indføres nye prøveformer, hvor kunstig intelligens indgår som en del af prøverne. Det møder opbakning fra Danske Gymnasieelevers Sammenslutning:

- Vi er rigtig glade for de anbefalinger, der er landet i dag. Kunstig intelligens er en del af samfundet, så selvfølgelig skal vi lære om det. Lige nu bliver vi sendt ud på den digitale motorvej uden et kørekort, og det skal der gøres noget ved. Jo længere vi venter, jo flere årgange går ud af gymnasiet uden de rigtige kompetencer, udtaler Asger Kjær Sørensen, forperson for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning.

Selvom det er forbudt, oplever elevorganisationen at kunstig intelligens allerede i dag er noget, der bliver brugt af eleverne. Gymnasieeleverne er dog ikke klædt på til at bruge det konstruktivt og kritisk, og det mener eleverne er et problem:

- Lige nu står vi i worst case-scenariet. Alle bruger kunstig intelligens, men ingen lærer, hvordan man bruger det ordentligt. Det er et kæmpestort problem, som skal løses politisk. Vi kan ikke længere stikke hovedet i busken. Vi skal have det ind i undervisningen, og det kræver, at vi får nye eksamener, siger Asger Kjær Sørensen, forperson for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning.

Ekspertgruppen anbefaler blandt andet, at prøver, hvor der indgår kunstig intelligens, skal være en obligatorisk del af at afslutte gymnasiet. Det bakker Danske Gymnasieelevers Sammenslutning op omkring, men mener også, at anbefalingerne rejser flere ubesvarede spørgsmål omkring antallet af eksamener og behovet for efteruddannelse:

Selvom elevorganisationen bakker op omkring ekspertgruppens anbefalinger, mener de også at anbefalinger rejser flere ubesvarede spørgsmål omkring antallet af eksamener og behovet for efteruddannelse:

- Hvis vi får mere tidskrævende eksamensformer, skal det ikke betyde mindre tid til undervisning. Derfor bliver vi nødt til at se på, om der skal være færre eksamener. Samtidig skal vores lærere vide langt mere om kunstig intelligens, end de gør i dag, og det kræver midler til efteruddannelse, siger Asger Kjær Sørensen, forperson for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning.

De samlede anbefalinger fra ekspertgruppen om ChatGPT og prøver kan læses på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside her.

Nøgleord

Kontakter

Om Danske Gymnasieelevers Sammenslutning

Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) er en national, uafhængig elevpolitisk organisation. DGS repræsenterer landets 89.000 STX- HF- IB- og EB-elever og deres holdninger og understøtter elever og elevråd i deres elevdemokratiske arbejde.

Følg pressemeddelelser fra Danske Gymnasieelevers Sammenslutning

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Danske Gymnasieelevers Sammenslutning

Elever fortsætter kampen: Gymnasierne skal rustes bedre til seksualundervisning5.2.2024 05:00:00 CET | Pressemeddelelse

Seksualundervisning har været obligatorisk på gymnasierne siden august, men gymnasierne er ikke klædt ordentligt på til opgaven. Der mangler efteruddannelse og faste rammer, hvis seksualundervisningen skal lykkes på alle landets gymnasier. Sådan lyder det fra eleverne på to-året for strejken for seksualundervisning, hvor tusindvis af elever nedlagde undervisningen for at få seksualundervisning på skemaet.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye