Nu bliver det nemmere for events og begivenheder at arbejde strategisk med bæredygtighed

En ny udgave af standarden for bæredygtighed i event- og mødebranchen, ISO 20121, er netop udgivet. Den skal gøre det enklere for alle – lige fra SMV’er til sommerens olympiske lege i Paris – at sikre og dokumentere arbejdet med den bæredygtige omstilling. Og her har Danmark haft en aktiv rolle i at udforme kravene i den reviderede standard.

Ulrika Mårtensson, forperson for S-895 og ejer af BeeSustain Aps

Bæredygtighed fylder efterhånden i alle brancher; også i event- og mødebranchen, hvor alle aktører, der er involveret i de store såvel som små begivenheder inden for erhverv, politik, sport og kultur. Disse begivenheder bruger ressourcer og sætter et aftryk på omverdenen.

En af de helt store begivenheder, der løber af stablen hvert fjerde år, er OL. Den Olympiske Komité har siden OL i London i 2012 arbejdet strategisk med bæredygtighed i planlægning og afvikling af alle olympiske lege, hvor de for første gang implementerede ISO 20121 – den internationale standard for bæredygtighed i event- og mødebranchen.

I år er det Paris, der har værtskabet, og den opdaterede udgave af standarden er netop lanceret og klar til at blive anvendt på sommerens OL i den franske hovedstad.

Troværdigt redskab til de stigende krav
Målet med revisionen af ISO 20121 har været at sikre, at standarden er opdateret ift. nutidens krav til bæredygtighed. Den nye udgave har især skruet op for vigtigheden af at agere på klimaforandringer og sikre menneskerettigheder.

Den Olympiske Komité har spillet en aktiv rolle i revisionsarbejdet, der er udført af aktører i event- og mødebranchen fra hele verden. Også fra Danmark. Her har seks danske organisationer været med i arbejdet, hvor de særligt har fokuseret på formuleringer, der fremmer bedst mulige praksis ift. de forskellige konkrete bæredygtighedselementer, som standarden omfatter. Der har også været fokus på at gøre standarden mere tilgængelig for aktørerne på tværs af branchen. Forpersonen for det danske udvalg S-895, Ulrika Mårtensson, der er ejer af BeeSustain Aps, uddyber:

- Vores branche er kompleks med mange aktører, heriblandt mange små og mellemstore spillere. Jeg oplever, at der er et stort ønske om at arbejde seriøst med alle bæredygtighedens aspekter, men mange er i tvivl om hvordan. Her er standarden ISO 20121 – der er udviklet af et internationalt standardiseringsorgan sammen med branchens aktører – et uvurderligt redskab til at fremtidssikre alle i værdikæden omkring møder og events, uanset virksomhedens størrelse.

De danske organisationer fortsætter nu samarbejdet i standardiseringsudvalget bl.a. med fokus på at sikre, at alle aktører i værdikæden ved, hvordan standarden kan hjælpe med at imødekomme de stigende krav til bæredygtighed.

Fokus på hele værdikæden
ISO 20121 er den eneste internationalt anerkendte bæredygtighedsstandard for event- og mødebranchen. Standarden giver et fælles fundament for et strategisk arbejde, der bringer reel værdi til kunderne, parallelt med at event- og mødebranchen bliver udviklet på troværdig vis. Den har fokus på hele værdikæden og kan bruges både til enkeltstående arrangementer, til alle typer leverandører til branchen og af virksomheder, der lever af at organisere møder eller events. Standarden kan således anvendes som et værktøj til at systematisere den bæredygtige omstilling hos en bred gruppe af organisationer og virksomheder. Fra hoteller, kongrescenter, festivalpladser og scener til cateringvirksomheder, eventbureauer, kommuner, destinationsselskaber, osv.

- ISO 20121 er en ledelsessystemstandard, der kan hjælpe aktørerne i event- og mødebranchen med at arbejde systematisk med bæredygtighed, både på den store klinge og helt ned i detaljen. Og det er der behov for med alle de nye krav om bæredygtighed, de skal leve op til ift. energiforbrug, affald, tilgængelighed og diversitet. Standarden kan netop hjælpe branchen med at dokumentere, at den lever op til de øgede krav og ønsker fra mennesker, marked, nationale og internationale myndigheder omkring miljømæssig, social, samfundsmæssig og ledelsesmæssig ansvarlighed, fortæller Berit Holbech Asmussen, chefkonsulent i Dansk Standard.

Videndeling kan løfte niveauet i hele verden
Alle danske virksomheder og organisationer med interesse for området har mulighed for at deltage i det danske udvalg S-895. Læs mere om, hvordan udvalgsarbejdet fungerer, og hvordan man kan lære mere af hinandens erfaringer og i højere grad udbrede de gode løsninger i event- og mødebranchen her.

Om Dansk Standard

Dansk Standard er Danmarks nationale standardiseringsorganisation og arbejder bl.a. for at sikre danske interesser på europæiske og internationale standarder. Dansk Standard tilbyder også kurser og rådgivning.