Pernille Skipper sætter sig i formandsstolen

Coops landsråd, der fredag tiltrådte en historisk aftale med OK a.m.b.a., valgte lørdag ny bestyrelse. Pernille Skipper blev valgt til formand uden modkandidater.

Pernille Skipper er ny formand for Coop ambas bestyrelse.
Pernille Skipper er ny formand for Coop ambas bestyrelse. Foto: Steven Biccard

Foreningen bag Coop, Coop amba, valgte på landsrådsmødet i Middelfart lørdag ny bestyrelse. Pernille Skipper blev valgt til formand, og dermed bliver hun den 11. formand, siden Severin Jørgensen i 1896 sad for bordenden i Fællesforeningen for Danmarks Brugsforeninger (FDB). Pernille Skipper afløser Lasse Bolander, der efter 16 år på posten ikke genopstiller.

”Jeg er meget taknemmelig for tilliden. Med den meget klare opbakning fra landsrådet til aftalen med OK er fundamentet for andelsbevægelsen version 2.0 lagt. Nu skal huset bygges. Vi skal involvere mange flere af vores 2 millioner medlemmer og blive langt skarpere på Coops særlige værdier – vores lokale forankring, bæredygtighed og medlemseje. Jeg glæder mig rigtig meget til samarbejdet med både Coop Danmark, vores mange medlemsvalgte og ikke mindst de mange ansatte,” siger Pernille Skipper.

Aftalen med OK a.m.b.a. betyder blandet andet, at Coop Danmark får tilført to milliarder kroner i ny kapital. Coop amba og OK a.m.b.a. skyder i udgangspunktet hver en milliard ind i Coop Danmark og får dermed cirka halvdelen af ejerskabet hver. Samtidig får OK a.m.b.a. bestemmende indflydelse over Coop Danmark.

Ud over formandsvalget var der valg til to ledige bestyrelsesposter i Coop amba, som efter afstemning gik til Morten René Pedersen, medlem af bestyrelsen i Fjerritslev & omegns Brugsforening, og Rasmus Willig, medlem af bestyrelsen for SuperBrugsen Hellerup.

Coop ambas bestyrelse består herefter af:

•    Pernille Skipper (formand)
•    Christian Busch (næstformand)
•    Krista Skovgaard Hansen (medarbejderrepræsentant)
•    Carsten Bank-Mikkelsen
•    Kirsten Herløv
•    Kristine Martin Berg
•    Mads Svaneklink
•    Peter Nielsen
•    Morten René Pedersen
•    Rasmus Willig
•    Niels Mayland (tilforordnet - formand for landsrådet)
•    Kristian Herlufsen (tilforordnet – Coop amba medarbejderrepræsentant)

Man kan læse mere om Coop amba her: www.coopforum.dk

Kommunikationsdirektør Coop amba, Lars Aarup: 30919266

Pernille Skipper, ny formand for Coop ambas bestyrelse.

International hæder til 3 af Coops egne varer27.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

To Änglamark-produkter og en Coop-vare har netop modtaget den fornemste internationale hæder til kædernes egne mærker. Det er sket ved den årlige prisuddeling, PLMA 2024, som den uafhængige organisation, Private Label Manufacturers Association International, står bag. Ved årets prisuddeling var 550 forskellige produkter fra 72 forskellige kæder i 23 lande med i kapløbet om hæderen. Varerne vurderes efter deres koncept, design og i hvor høj grad de giver værdi for kunderne. De tre vindere fra Coop Danmark er: Änglmark Colour Vaskemiddel, refill Änglamark brun sæbe Coop Protein Bar choco mint Änglamark-produkterne fremhæves for at bringe plastic-reduktion til et nyt niveau og for det gode design. Coop Protein Bar roses for smag, design og koncept. ”Coop har historisk altid lagt vægt på at have stærke unikke egne varer. Derfor er det glædeligt med denne internationale anerkendelse af disse produkter, som er udviklet i vores fælles nordiske indkøbsselskab, Coop Trading,” siger kategoridire