Edition-S

Edition·S udgiver værker af Loïc Destremau

Del

Det er med stor fornøjelse, at Edition·S kan offentliggøre et nyt samarbejde med komponisten Loïc Destremau om udgivelse af hans værker.

Loïc Destremau  (Foto: Per Rasmussen)
Loïc Destremau (Foto: Per Rasmussen)

Med en ekspressiv musik, der ved hjælp af et sofistikeret håndværk undersøger filosofiske spørgsmål, må Loïc Destremau (f. 1992) regnes for en af sin generations mest interessante komponister i Danmark.

Instrumenter, der efterligner stemmer. Backing tracks, der myldrer med musik fra alverdens kontekster. Extended techniques og præparerede instrumenter – det er nogle af de teknikker, der kan findes i Destremaus imponerende værktøjskasse. Højteknologi og hjemmelavede gadgets går hånd i hånd.

Loïc Destremau, der er opvokset tosproget dansk og fransk i Danmark, tager i sit værk ofte afsæt i filosofiske spørgsmål. Hvornår hører vi sprog som lyd, og lyd som sprog? Kan enstemmighed opfattes som polyfoni, når to musikere spiller unisont?

For Destremau handler det ikke om, at finde entydige svar på disse spørgsmål. Tværtimod er han interesseret i det paradoksale rum, hvor filosofiske spørgsmål kan have flere svar. There is no musical equivalent for the sentence I am now speaking, siger Leonard Bernstein i No Musical Equivalent (2019). En påstand, Destremau tager som invitation til at skabe alle mulige former for musikalske ækvivalenter for netop denne sætning. Resultatet er en både tankevækkende og humoristisk musik, der ikke blot illustrerer, men i sig selv performer dualiteten mellem det semantiske og det klanglige. En lignende undersøgelse er Twist and Turn and Twit and Twat (2022).

Et særtegn for hans æstetik er den elegante integration mellem backing tracks og instrumentale klange. Musikken zapper skarpt frem og tilbage mellem elektroniske og akustiske klange – eller også smelter de sammen til unikke texturer, som for eksempel i COM unTime (2015). Et andet kendetegn er den legende, men præcise tilgang til instrumental præparation, som i Joined Joints (2017).

Destremaus musik byder på komplekse tolkningsmuligheder for de hypoteser, han undersøger – fra det bekræftende til det latterliggørende. Altid med en ufejlbar sans for interessante, hidtil uhørte klange. Med teknisk præcision forbinder han mangfoldige virkemidler til en eklektisk æstetik, der åbner lytterens ører og sind.

Loïc Destremau debuterer fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København med en debutkoncert, som finder sted onsdag den 24. april. Allerede nu kan man finde et udvalg af Destremaus værker hos Edition·S, hvor flere vil blive tilføjet løbende. 

Foruden studierne på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium er Destremau uddannet af Niels Rønsholdt og Simon Steen-Andersen ved det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus, og hos Marko Ciciliani i Graz, Østrig. Destremau har modtaget bestillinger af og arbejdet med en stor række af europæiske ensembler inden for ny musik, som bl.a. Athelas Sinfonietta, Oslo Sinfonietta, Aarhus Sinfonietta eller ensemble recherche. Hans værker bliver opført på festivaler som Warsaw Autumn, IMPULS, Musikprotokoll, Nordic Music Days, KLANG Festival, NOW! Festival, OpenDays, Ung Nordisk Musik Festival og Darmstädter Ferienkurse.

Kontakter

Links

Om Edition-S

Edition·S udgiver musik til den klassiske og eksperimenterende musikscene. Vi repræsenterer vores komponister gennem udgivelsen af partiturer og stemmer, elektroniske medier og grafiske formater samt håndtering af rettigheder og promotion. Musikken som udgives af Edition·S bliver opført over hele verden.

Følg pressemeddelelser fra Edition-S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Edition-S

Musikhistoriske skatte udgives med 100 års forsinkelse: Tekla Griebel Wandalls samlede sange8.12.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Tekla Griebel var en af de mest talentfulde komponister i Danmark omkring år 1900. Som 29-årig fik hun sin første opera uropført på Breslau Stadttheater, og fire år senere fik hun den – som den første kvinde – opført på Det Kgl. Teater i København. Alligevel gled hun ud af det offentlige danske musikliv og helt ud af musikhistorien. Det bliver der nu lavet om på.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye