DI Energis årsdag 2024: Nye grønne forbindelser for Danmarks energi i fremtiden

Vi kan ikke skabe en grøn omstilling i Danmark, hvis vi ikke kan transportere den grønne energi billigt, sikkert og effektivt. I takt med etableringen af mere vedvarende energi, er der også brug for en mere udbygget, robust og moderne energiinfrastruktur, som vil blive belyst og diskuteret i et dansk og internationalt perspektiv ved DI Energis årsdag den 25. april. Pressen er inviteret til at dække det hele.

Vores energisystemer er i markant forandring. Energikilder ændres, transporteres og bruges på nye måder. Det kræver store investeringer i kabler, rør, lagre og tekniske anlæg, der kan sikre stabilitet og samspil mellem producent og forbruger, kobling mellem energiformer, effektivitet, fleksibilitet og forsyningssikkerhed. En stærk infrastruktur til energi giver sammenhængskraft og sikkerhed på det danske energimarked – og forbinder os effektivt og sikkert til de europæiske energinet.

Ved DI Energis Årsdag 2024 får du indblik i de store planer for en styrket energiinfrastruktur, der fremmes politisk, og som energibranchen er dybt engageret i at etablere.

Vi drøfter infrastruktur med spændende virksomheder og eksperter med vægt på følgende temaer:

• Elnet til tiden: Hvordan skabes forbindelser for et elforbrug, der forventes fordoblet i 2030 og femdoblet i 2050?
  • Danmark som brintnation: Hvilke infrastruktur kræver det – både i og uden for Danmark.
  • Øget sektorkobling og forbrugerfleksibilitet: Hvad kræves for at sikre effektivitet, fleksibilitet og samspil på tværs af energiformer?

Der vil desuden være debat mellem forskellige kandidater til Europa- Parlamentsvalget. Hvad er de fremtidige parlamentarikeres vision og holdninger til en grøn, sikker og konkurrencedygtig energiforsyning i EU – og de nødvendige investeringer i infrastruktur, som det kræver.

Hele arrangementet er åbent for pressen og det vil desuden være muligt at få interviews med talerne på scenen.

Program:

13:00 – 13:20: ÅBNING

Udbygning af infrastruktur –  en ledestjerne for DI Energis arbejde, v. Claus Madsen, adm. direktør, Hitachi Energy Denmark - bestyrelsesleder, DI Energi

Infrastruktur – nødvendige investeringer i en forsyningssikker fremtid, v. Lars Aagaard, Klima-, Energi- og Forsyningsminister

13:30 – 14:00: PANELDEBAT 1: ELNET TIL TIDEN

Det danske elforbrug forventes fordoblet frem mod 2030 og femdoblet i 2050. Folketinget har sat ambitiøse mål for udbygningen af vedvarende energi på både land og hav. Derfor skal elektrificeringen gøres effektiv, og barriererne for udbygning af elnettet skal fjernes. Men hvor, hvordan og hvor hurtigt skal det ske, og hvor store investeringer er påkrævet?

• Thomas Egebo, administrerende direktør, Energinet
  • Knud Pedersen, Executive Vice President, Andel
  • Michael Suhr, Senior Vice President, NKT

14:00 – 14:30: PANELDEBAT 2: DANMARK SOM BRINTNATION

Vejen til Danmark som brintnation går gennem investeringer i den infrastruktur, som kan forbinde produktion med marked, og som kan give de kommende storskalaprojekter den fornødne sikkerhed for afsætning af store mængder brint, når den er klar. Hvordan skabes og finansieres forbindelserne – herunder det afgørende vigtige  link til Tyskland?

• Jacob Bech Krogsgaard, administrerende direktør, Everfuel
  • Therese Hermann, Head of Government Strategic Affairs, Topsoe
  • Michael Simmelsgaard, Group COO, Rambøll

14:30 – 15:00: KAFFEPAUSE

15:00 – 15:30: PANELDEBAT 3: ØGET SEKTORKOBLING OG FORBRUGERFLEKSIBILITET

Øges samspil mellem energiformer og mellem producent, marked og forbruger – og realisering af synergi og effektivisering – kræver også investering i nye systemer og ny infrastruktur. Hvordan sikrer vi i en ny virkelighed med øget sektorkobling, at vi prioriterer netop den optimale infrastruktur?

• Ulrik Gernow, Group Executive Vice President, Grundfos
  • Charlotte Søndergren, direktør forsyningsstrategi og vind, HOFOR
  • Christopher Sorensen, CEO, GreenLab Skive

15:30 – 15:40: KEY NOTE: ENERGIINFRASTRUKTUR SOM EUROPÆISK PRIORITET

• Ditte Juul Jørgensen, generaldirektør, generaldirektoratet for energi, Europa-Kommissionen

15:40– 16:20: EU-VALGDEBAT: EU’s ENERGIPOLITIK I EN NY TID

Debat med partiernes kandidater til EU-valget. Hvad er kandidaternes synspunkter på EU’s energipolitik og de nødvendige investeringer forude?

• Sigrid Friis, Radikale (B)
  • Niels Flemming Hansen, Konservative  (C)
  • Rasmus Nordqvist, SF (F)
  • Stine Bosse, Moderaterne (M)