Det får du, når du vælger en autoriseret elinstallatør

Korrekt udført elarbejde er afgørende for både din og din boligs sikkerhed – også i ganske almindelige boliger. Som forbruger har du selv ansvar for, at dine installationer er lovlige, og at de er lavet af autoriserede virksomheder. Her er, hvad du får, når du vælger en elinstallatør, der er autoriseret.

Det kan ikke bare anbefales, at du vælger en elinstallatør med en autorisation fra Sikkerhedsstyrelsen, når du skal have lavet elarbejde i hjemmet eller i virksomheden – det er faktisk et lovkrav. Sikkerhedsstyrelsen udsteder autorisationer til bl.a. elinstallatører, hvilket garanterer at det udførte arbejde er sikkert for både elektrikeren, der udfører det, og for dig som forbruger.

En elinstallatørvirksomhed skal opfylde tre krav for at kunne få en autorisation.

1. Der skal være en uddannet elinstallatør
For det første skal de rigtige kompetencer være til stede i virksomheden i form af en uddannet elinstallatør med mindst 2 års erfaring. Denne medarbejder er fagligt ansvarlig for det elarbejde, der bliver udført i virksomheden. Han eller hun skal sørge for, at de enkelte opgaver bliver løst af kompetent arbejdskraft, og at medarbejderne får de tilstrækkelige instrukser. Desuden skal elinstallatøren føre tilsyn med virksomhedens udførte arbejde.

2. Virksomheden skal have et egenkontrolsystem
Derudover skal virksomheden have et godkendt egenkontrolsystem til at kontrollere og dokumentere sit eget arbejde. Systemet skal dokumentere, hvordan virksomheden er organiseret, hvilke kompetencer der er til stede, samt hvordan opgaverne bemandes og udføres. Når virksomheden først har autorisationen, skal egenkontrolsystemet fortsat godkendes hvert andet år.

3. En uvildig kontrolinstans skal godkende
Til sidst skal virksomheden kunne dokumentere, at en uvildig kontrolinstans kontrollerer og kan godkende virksomhedens egenkontrolsystem. Den uvildige instans skal være godkendt af Sikkerhedsstyrelsen.

Det er altså ikke uden betydning at vælge en autoriseret elinstallatør. Autorisationen indebærer nemlig, at elarbejdet bliver udført sikkert og korrekt af elektrikeren, og at din installation bliver det samme.

Du kan undersøge, om din elinstallatør er autoriseret, ved at slå installatøren op i Sikkerhedsstyrelsens autorisationsregister.

Kig også efter VE-certifikatet
Kigger du særligt efter en installatør til at montere vedvarende energiløsninger som for eksempel en varmepumpe eller et solcelleanlæg, er det også en god ide at kigge efter VE-certifikatet. Det er Energistyrelsens mærkningsordning, der viser, at installatøren er specialuddannet og godkendt af netop Energistyrelsen til at arbejde med vedvarende energiløsninger.

Med en VE-certificeret montør er du sikker på at få et korrekt og veludført stykke arbejde. Hvis du vil have del i en tilskudspulje til for eksempel en ny varmepumpe, er det et krav, at du vælger en VE-certificeret montør.

Er du på udkig efter en varmepumpemontør, kan du læse mere om, hvordan du kan slippe for unødige omkostninger lige her.