DI’s topchef: EU skal ikke kun tale om at styrke konkurrencekraften, men også gøre det

EU’s konkurrencekraft skal styrkes markant, så europæiske virksomheder ikke taber terræn til bl.a. amerikanske og kinesiske virksomheder. Det er EU’s stats- og regeringschefer blevet enige om ved dagens EU-topmøde. Det er helt afgørende med et øget fokus på, hvordan vi sikrer vækst, velstand og velfærd i fremtiden, mener DI’s adm. direktør, men der er i den grad også brug for handling bag ordene.

DI's adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen.
DI's adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen. Dansk Industri

Der er brug for en gevaldig forårsrengøring i EU-systemet og et opgør med bøvlede regler og lange sagsbehandlingstider, hvis europæisk erhvervsliv skal blive ved med at udvikle deres forretning i Europa til gavn for de enkelte EU-lande og borgerne. Det er en problemstilling, som de seneste dage er blevet drøftet af EU’s stats- og regeringschefer i Bruxelles, hvor der er afholdt det sidste topmøde inden Europa Parlamentsvalget skydes i gang.

Ifølge Lars Sandahl Sørensen, der er adm. direktør i Danmarks største erhvervsorganisation, Dansk Industri, er det godt, at EU-toppen sætter fokus på EU’s haltende konkurrencekraft, men der er brug for mere end ord. Der er brug for rent faktisk også at gøre noget ved det, og det er på høje tid, mener han:

- Der skal gøres noget drastisk for at sikre EU’s konkurrencekraft både nu og i fremtiden. Det er vækst, arbejdspladser og udvikling, der er på spil, og vi kan ikke længere lade stå til og bare tale om problemerne, som beslutningstagerne over en bred kam heldigvis anerkender. Det er godt, at der er fokus på udfordringerne, men der er brug for handling nu – og ikke bare flere strategier og gode hensigter, siger DI-direktøren og fortsætter:

- Det er ikke bare et problem for virksomhederne, som også i mange tilfælde søger nye græsgange uden for EU. Det her er et meget stort problem for borgerne og nationalstaterne, der risikerer at gå glip af den grønne omstilling og velfærd, som vi så gerne vil have.

På flere områder sakker EU efter bl.a. USA og Kina. Det gælder i forhold til investeringer i teknologi, forskning og innovation. Derudover har Europa markant højere energipriser, meget større mængder regulering og administrative byrder, lange godkendelsesprocesser samt lavere vækst i produktiviteten.

Ifølge Rådet er der behov for et moderniseret indre marked, og der skal derfor udarbejdes en ny strategi, der skal være klar inden juni 2025. DI's topchef er enig i forslaget, men han mener samtidig, at arbejdet bør gå hurtigere givet konkurrencesituations alvor.

- EU ser handlingslammet ud, når beslutningstagerne er flere år om at lave en plan. Det er meget lang tid, siger Lars Sandahl Sørensen.

Ved EU-topmødet gav EU’s stats- og regeringschefer håndslag på at ændre kursen med en ny såkaldt ”European Competiveness Deal”, som bør stå øverst på den næste Kommissions dagsorden.

- Det er ikke ligefrem et skønmaleri, som vi tegner af konkurrencesituationen for europæiske virksomheder i øjeblikket. Og jeg er da også lettere pessimistisk, fordi vi nu har talt om problemerne længe. Men jeg har dog ikke mistet modet helt. EU har nemlig bevist, at vi kan stå sammen, når det virkelig gælder. Det har vi set under coronakrisen og nu hvor der er krig i Europa. Og det er den sammenhængskraft og handlekraft, som skal lægges ind i en European Competiveness Deal, når et nyt Europa Parlament og Kommission overtager styringen, siger Lars Sandahl Sørensen.