Erhvervsstyrelsen

”Målet er at være nummer et i verden på bæredygtighed i vores branche”

Del

Indtil for nylig havde virksomheden Real Safety i Esbjerg ikke haft en struktureret tilgang til den grønne omstilling, da det ikke for alvor havde været et tema for kunderne. Forventningen er dog, at stigende fokus på bæredygtighed vil give virksomheder med en tydelig grøn profil konkurrencefordele, og det har gjort det interessant for Real Safety at sætte konkrete bæredygtighedsinitiativer i gang.

Foto: Goodwill Film, Asbjørn Kiel

Torben Farup stiftede Real Safety i 2006. Han havde kunnet konstatere, at en stor del – ca. 33% - af alle arbejdsulykker sker, fordi folk skrider, falder eller snubler på underlaget, og han gjorde det til sin mission at prøve at nedbringe dette tal. Han havde fået en idé til udvikling af nogle skridsikre profiler produceret i en blanding af resin og glasfiberkomposit – og det lykkedes at få produkterne sat i produktion.

”Vi producerer dem i mange forskellige afstøbninger og former for at kunne bringe sikkerheden op i alle mulige slags situationer i alle mulige slags industrier – om det er i en børnehave eller et industriområde. De kan fastgøres på alle de overflader, hvor folk går og står på en arbejdsplads,” fortæller han.

Stigende efterspørgsel på bæredygtige tiltag

Real Safety leverer skridsikre underlag til virksomheder og organisationer i både Danmark og i udlandet, og det har selvfølgelig ikke undgået Torben Farups opmærksomhed, hvor meget bæredygtighed er begyndt at fylde i den generelle debat – og så er øgede rapporteringskrav i forbindelse med ESG kommet i fokus i stadigt større omfang.     

”Selvom vi ikke møder konkrete krav omkring bæredygtighed fra vores kunder endnu, så regner vi helt bestemt med, at det er noget, som de kommer til at efterspørge i fremtiden. Så for os har det været vigtigt at være på forkant, så vi både kunne gøre noget godt for klimaet og samtidig have en konkurrencefordel,” fortæller direktøren.

For at få større viden om, hvad det overhovedet ville sige at være bæredygtig – og få viden om hvorvidt Real Safety som udgangspunkt gjorde det godt eller dårligt - kontaktede virksomheden Erhvervshus Fyn med henblik på at tilegne sig de kompetencer, som virksomheden selv følte, den manglede.

”Vi har aldrig haft en person i virksomheden, som har været dedikeret til den grønne omstilling. Det har været lidt på må og få. Så vi havde brug for at kunne opkvalificere en enkelt medarbejder, som kunne være tovholder på projektet – selvfølgelig med henblik på at få det implementeret i hele virksomheden. Og så manglede vi i bund og grund en forståelse af, hvad bæredygtighed overhovedet er, og hvordan man kan blive mere bæredygtig,” forklarer Torben Farup.

Det første møde gav blod på tanden

Erhvervshuset har været på flere besøg hos Real Safety, hvor en rådgiver har holdt møder med Torben Farup og Ann Le, som er virksomhedens bæredygtighedsansvarlige. På det første møde blev grundessensen af et potentielt arbejde med bæredygtighed skitseret.

”Det var efter det første møde, at vi blev opmærksomme på den potentielle konkurrencefordel i at kunne kommunikere bedre om bæredygtighed. Det var tydeligt for os, at det kunne skabe en masse konkret værdi. Det gav os blod på tanden,” fastslår Torben Farup.

Det andet møde med Erhvervshus Fyn med henblik på, hvilke puljer virksomheden kunne søge. Resultatet blev en tildeling fra en pulje med EU-støttemidler, som blandt andet skulle være med til at betale for, at Ann Le kunne tage en Mini MBA i Sustainability. Og således blive yderligere kvalificeret som tovholder for Real Safetys grønne opkvalificering, som faktisk allerede er godt på vej.

”Erhvervshuset hjalp os med at finde ud af, at vi allerede var ret bæredygtige. Vi er faktisk det bæredygtige valg i forhold til vores konkurrenter. Vi anvender 75% mindre energi på at producere vores produkt frem for lignende produkter i stål, og vi udleder kun en tredjedel CO2 i forhold til stål. Vores skridsikre profiler er bæredygtige og holder 10 – 15 – 20 år, hvor alternativer som maling og tape er midlertidige løsninger, som kræver hyppigere udskiftning,” pointerer Torben Farup, og fortsætter:

”Det skøre var, at det ikke engang var noget, vi kommunikerede til vores kunder. Så vi har nu fået nogle meget værdifulde kompetencer, så vi kan højne vores kommunikation om de ting, som vi gør rigtig godt.”

En stor og nødvendig transformation

Nu skal Ann Le så i gang med sin Mini MBA i Sustainability for at tage arbejdet med bæredygtighed i virksomheden videre til det næste niveau. Hun skal have bæredygtigheden fuldkommen under huden, så det kommer til at gennemsyre virksomheden i fremtiden.

”Vi er begyndt at fokusere på ESG. Environmental, Social and Governance havde aldrig været et tema for os, hvis vi ikke havde haft dialogen og fået rådgivning gennem Erhvervshus Fyn. Det er en stor transformation for os, og når vi arbejder med at finde ud af, hvad der allerede fungerer, så finder vi også ud af, hvad der kan gøres endnu bedre,” siger Torben Farup, som slet ikke er i tvivl om, at arbejdstimerne lagt på det nye fokusområde er en god fremtidsinvestering.

”Jeg er slet ikke i tvivl om, at det har skabt en konkurrencefordel. Jeg tror meget på, at alle kunder – store som små – kommer til at efterspørge vores klimaregnskab i fremtiden nu, hvor ESG er kommet på banen. Og nu har vi rent faktisk værktøjerne og den nødvendige data til at vise dem, at vi er det bæredygtige valg. Det er en kæmpe værdi for os,” forklarer han.  

Real Safety har igangsat arbejdet med at lave en bæredygtighedsstrategi, hvor de langsigtede planer og målsætninger skal beskrives. En ting, der imidlertid ligger fast, er ambitionen om at kunne producere de skridsikre underlag med forbrug af endnu mindre materiale uden at gå på kompromis med kvaliteten.

”Vi har allerede taget nogle konstruktive snakke med vores leverandører om, at vi meget gerne vil have dem med os på den her rejse. Når vi er kommet nogle måneder længere frem i strategiarbejdet, så vil vi kommunikere til alle vores medarbejdere, at det er noget, vi vil, og noget, som vi gerne ser, at de er med på. For målet er at være nummer et i verden på bæredygtighed i vores branche,” slutter Torben Farup.

FAKTA om kampagnen: Et grønt løft til danske virksomheder

Siden 2022 har virksomheder fra hele landet kunnet få støtte til at styrke deres kompetencer via EU-projektet SMV:Grønne Kompetencer.

I kampagnen kan du bl.a. også møde Steffen Tvilling fra Fiskehallen Tvilling og Martin Steffensen fra STEFFCA – fælles for dem er, at de alle har benyttet sig af muligheden for at styrke virksomhedens grønne kompetencer. 

Læs de andre historier fra kampagnen

FAKTA om SMV:Grønne Kompetencer

SMV:Grønne Kompetencer er er et landsdækkende tilbud til små og mellemstore virksomheder med behov for et kompetenceløft inden for grøn omstilling. Igennem workshops og skræddersyede forløb bliver virksomhedernes medarbejdere, ledelse og bestyrelse klædt på til at løfte de strategiske beslutninger, og konkrete nye opgaver og EU-krav, der følger med den grønne omstilling.
SMV:Grønne Kompetencer er støttet med 50 mio. kr. fra EU’s Socialfonden Plus og ledes af Erhvervshus Nordjylland, men virksomheder fra hele landet kan deltage hos deres lokale erhvervshus. 

Læs mere om SMV:Grønne Kompetencer

Vil du vide mere?

Om SMV:Grønne Kompetencer, kan du kontakte:

  • Sandra Winther Gandrup, specialkonsulent i Erhvervsstyrelsen, mail: sangan@erst.dk tlf.: 35291794

Andet information, kan du kontakte:

  • Maria Nordvig Vendelbo, fuldmægtig i Erhvervsstyrelsen, mail: marven@erst.dk, tlf.: 35291219

Billeder

Følg pressemeddelelser fra Erhvervsstyrelsen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Erhvervsstyrelsen

”I en periode pakkede hele familien slik i døgndrift”1.5.2024 14:43:00 CEST | Pressemeddelelse

Corona har retfærdigvis fået skyld for meget dårligt og har på mange områder ændret vores adfærd. Krisen har imidlertid også fået rusket godt op i nogle indgroede traditioner, og vi er blevet tvunget til at gøre nogle ting på andre måder. Vi har for eksempel fået åbnet for større brug af onlinemøder. Og for at købe bland-selv-slik på internettet. Det er et forretningsområde, som en søskendeflok fra Herning har forstået at skabe en succes på.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye