Lidl er kommet til Rødbyhavn

Glade smil og forårsstemning prægede torsdag morgen de mange fremmødte ved Lidls nye butik i Rødbyhavn. Dagen begyndte med smurte sandwich og kaffe før borgmester Holger Schou Rasmussen (A) klippede det røde bånd og slog dørene op til dagligvarekædens tredje butik på Lolland.

Borgmester Holger Schou Rasmussen (A) klipper det røde bånd ved åbningen af Lidl Rødbyhavn torsdag morgen.

Beboere og besøgende i Rødbyhavn og opland har fået sig en ny dagligvarebutik efter Lidl torsdag morgen åbnede sin tredje på Lolland og sin første i havnebyen.

Butikken ligger helt centralt i byen på Færgevej 2 tæt på både færgelejet, Lalandia og det omkringliggende sommerhusområde. Om det var den gode placering, forårsvejret eller smagsprøverne og åbningstilbuddene, der trak den store folkemængde til, vides ikke.

Men én ting var dog sikkert: Humøret hos både de kommende kunder og butikspersonalet var helt i top.

”Det har været en helt fantastisk dag, som gør ventetiden og alle forberedelserne værd. Vi er blevet så godt modtaget,” fortæller butikschef Mathias Kruse Petersen, der er født og opvokset i Rødbyhavn.

At dømme ud fra fremmødet ved butikkens åbning torsdag og naboaftenen dagen før, får den nye butik en flyvende start. Det sætter et vist pres, indrømmer Mathias Kruse Petersen:

”Vi håber, at vi kan være med til at skabe mere liv og lokal handel i Rødbyhavn. Nu er jeg selv og flere af mine kolleger herfra og har familie og venner i byen. Så det er ekstra vigtigt for os, at vi lever op til kundernes forventninger til os og butikken,” sigen den erfarne butikschef, der har adskillige år bag sig i dagligvarebranchen.

Første butik på Lolland uden nikotin og tobak

I den nye butik vil kunderne blive mødt af Lidls store bake-off udvalg, velassorterede frugt- og grøntafdeling samt kædens skiftende landetemaer, der er kendt fra Lidls andre butikker på Lolland i Nakskov og Maribo.

På et område adskiller Rødbyhavns butik sig dog fra alle andre dagligvarebutikken på øen: Der vil ikke være tobak- og nikotinprodukter på hylderne. Det sker som et led i, at Lidl frem mod udgangen af 2028 udfaser tobak og nikotin helt i alle kædens butikker.

”Jeg synes det er meget positivt, at vi som dagligvarekæde har valgt at tage et ansvar på området, og jeg er stolt af at arbejde i en butik, der prioriterer kundernes sundhed. Selvom det ikke er muligt at købe tobak- og nikotinprodukter i butikken, vil vi gøre vores ypperste for at sikre, at kunderne får en god oplevelse og kan foretage deres samlede indkøb hos os,” siger Mathias Kruse Petersen.

Hvis du gerne vil møde Mathias Kruse Petersen, hans team og ikke mindst tjekke den nyeste Lidl-butik ud, så finder du den på Færgevej 2, 4970 Rødbyhavn. Der er åbent mandag-søndag klokken 7-21.30.