Lolland Kommune

Lolland Kommune iværksætter handleplan for byggesager

Del

Klima-, Teknik- og Miljøudvalget bestilte i september 2023 en analyse af byggesagsbehandlingen i Lolland Kommune. Nu viser en brugertilfredshedsundersøgelse, at der blandt de fleste adspurgte er tilfredshed med sagsbehandlingen. Men der er også områder, hvor sagsbehandlingen kan gøres endnu bedre. Det viser den analyse, som Deloitte har foretaget for kommunen. Derfor har Klima-, Teknik- og Miljøudvalget nu vedtaget en handleplan.  

”I udvalget er vi først og fremmest glade for, at resultatet af brugerundersøgelsen vidner om tilfredshed med byggesagsbehandlingen i Lolland Kommune. Der er selvfølgelig altid noget, der kan gøres bedre, og derfor er det godt, at vi nu har en målrettet handleplan for, hvordan vi styrker indsatserne," siger formand for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget Tine Vinther Clausen og fortsætter:

”Handleplanen er blevet til takket være et solidt forarbejde, og den indeholder en række konkrete tiltag, som vi allerede nu kan gå i gang med, og som hurtigt kommer både borgerne, virksomhederne og medarbejderne i administrationen til gavn. Vi ser frem til at følge udviklingen og til næste år at få en status på initiativerne."

Sideløbende med handleplanen er administrationen allerede gået i gang med en række øvrige tiltag for at styrke byggesagsbehandlingen. Blandt andet er der taget initiativ til en uformel dialog med DI Lolland-Falster om byggesagsbehandling og byggeansøgninger, og der bliver arbejdet med forskellige muligheder for automatiseringsprocesser og forenkling af interne sagsbehandlingsprocedurer.  

Om analysen

Den 360 graders analyse af byggesagsbehandlingen i Lolland Kommune med tilhørende handleplan er foretaget af Deloitte.

Analysen og handleplanen bygger blandt andet på interviews med byggesagsteamet og erfaringer fra jyske kommuner (Tønder, Vejen og Vesthimmerland), som har væsentligt lavere byggesagsbehandlingstider og samtidig er nogenlunde sammenlignelige med Lolland Kommune i forhold til geografiske forhold.

Analysen viser 30 potentielle handlinger, som kan gennemføres for at skabe forbedringer på byggesagsområdet, og de anbefaler Lolland Kommune at prioritere følgende indsatser højest i det fremadrettede optimeringsarbejde:

• Tidlig udsendelse af interne høringer

• Hurtigere sagsbehandling af simple byggesager (fast-track)

• Øget brug af forhåndsdialog

• Bred kommunal repræsentation ved forhåndsdialoger

• Frister for mangelbreve

• Øget brug af telefonisk kontakt til ansøgere

• Ventetid i forbindelse med at oprette og åbne dokumenter i byggesagsstyringssystemet BSS

• Mulighed for at sende fakturaer via Geograf/BSS

Om brugerundersøgelsen

A&B Analyse har ultimo 2023 foretaget en brugertilfredshedsundersøgelse på byggesagsbehandling for Lolland Kommune. Administrationen har i den forbindelse videregivet 100 byggesager tilfældigt udvalgt blandt følgende 4 sagskategorier:

• Erhvervsbyggeri

• Landbrug (aktivt registreret landbrug)

• Enfamilieshuse (herunder parcelhuse i landzone og sommerhuse)

• Sekundært byggeri (garager, carporte, udhuse og lignende)

100 personer/virksomheder blev telefonisk kontaktet, hvoraf der var 47 som ønskede at deltage i undersøgelsen. 33 ønskede ikke at deltage, 19 forblev ubesvaret efter 3 opkald fordelt over forskellige dage og tidspunkter og 1 var ukvalificeret/ikke brugbar.

Undersøgelsen viser, at ud af de interviewede personer/virksomheder, er 87,2% tilfredse eller meget tilfredse med kommunens byggesagsbehandling.

Se analysen, handleplanen og brugerundersøgelsen, som er vedhæftet som bilag i referatet fra Klima-, Teknik- og Miljøudvalgets møde tirsdag den 15. april 2024 (punkt 7) (lolland.dk)

Nøgleord

Kontakter

Tine Vinther ClausenFormand for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget

Tlf:20 36 49 20

Følg pressemeddelelser fra Lolland Kommune

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Lolland Kommune

Elever som valgte Søllested Skole, da Horslunde Skole lukkede, har fortsat kørsel27.6.2025 10:58:11 CEST | Pressemeddelelse

Klima-, Teknik- og Miljøudvalget har besluttet, at de elever som valgte at starte i Landsbyordningen i Søllested, da skolen i Horslunde lukkede, fortsat kan blive befordret, selvom busrute 774 mellem Horslunde Terminal og Søllested Landsbyordning lukker pr. 29. juni 2025. Ordningen gælder for de elever, som kommer direkte fra den lukkede skole i Horslunde, samt for de elever, der dags dato har ladet sig indskrive i Landsbyordningen i forvisning om, at de kunne køre til skole med bus. Forældrene skal, som hidtil, betale hvad der svarer til buskortet på den tidligere rute. Den særlige aftale om befordring gælder i maksimalt 7 år. Således kan elever, der er indskrevet og starter i 0. klasse efter sommerferien, gøre deres skolegang færdig i Søllested Landsbyordning. Da der er tale om frit skolevalg skal alle eleverne, der benytter ordningen betale et beløb svarende til et almindeligt buskort. Tine Vinther Clausen, der er formand for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget, fortæller: "I forbindel

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye