Topdanmark A/S

Topdanmark leverer stærkt resultat og opjusterer

Del

Topdanmarks regnskab for første kvartal 2024 viser et meget tilfredsstillende resultat og en pæn organisk vækst trods måneder udfordret af vintervejret. Forventning til årsresultat opjusteres.

”Vi leverer et stærkt resultat, hvor vi både vækster og fastholder vores fokus på lønsomhed," siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark.
”Vi leverer et stærkt resultat, hvor vi både vækster og fastholder vores fokus på lønsomhed," siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark.

Topdanmark kommer trods det hårde vintervejr ud af første kvartal 2024 med et overskud på 377 mio. kroner efter skat mod 373 mio. kroner i samme periode året før. Det forsikringstekniske resultat lander på 437 mio. kroner, hvilket er Topdanmarks bedste forsikringstekniske resultat i et første kvartal siden 2019.

Præmieindtægterne vokser til 2.797 mio. kroner efter opkøbet af Oona Health A/S, svarende til en vækst på 11,9 procent. Den organiske vækst for koncernen lander på 4,3 procent mod 2,5 procent i samme kvartal sidste år. Væksten er blandt andet drevet af en pæn tilgang af nye kunder, prisjusteringer og bedre kundefastholdelse. Derudover har Oona Health A/S bidraget positivt til udviklingen.

Topdanmark opjusterer forventningerne til årsresultatet fra 1.150-1.425 til 1.250-1.525 mio. kroner inklusive afløb, mens forventningerne til combined ratio forbedres fra niveauet 82-85 til 81,8-84,8 inklusive afløb. Den organiske præmievækst ventes fortsat at være mere end 4,5 procent for helåret.

”Vi leverer et stærkt resultat, hvor vi både vækster og fastholder vores fokus på lønsomhed. Vi har budt mange nye kunder velkommen, og vi er blevet bedre til at fastholde vores eksisterende kunder. Det er positivt i et kvartal, hvor det kolde og våde vintervejr generelt har været udfordrende,” siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark.

Våd og blæsende start på 2024
Det centrale forsikringstekniske nøgletal, combined ratio, der angiver forholdet mellem udgifter og indtægter, ender på 84,8.

Topdanmark fastholder dermed en stærk kerneforretning i et kvartal, der har budt på den næstvådeste vinter nogensinde i Danmark, den kraftigste snestorm i mere end ti år og stormen Rolf. Kunder har i første kvartal 2024 anmeldt 29 procent flere vejrskader på boliger og bygninger sammenlignet med gennemsnittet de seneste fem år.

Derudover har Topdanmark oplevet over 2.000 flere skader, som drejer sig om flere påkørsler bagfra og solouheld på vejene på motorforsikringer samt flere fald- og snubleskader på ulykkesforsikringer som følge af vintervejret.

”Det våde og blæsende vejr er fortsat ind i starten af 2024, og i Topdanmark oplever vi, at klimaforandring og behovet for klimatilpasning fylder meget hos vores kunder i forhold til tidligere. Det arbejder vi med som selskab sammen med branchen om at sikre en politisk prioritering af nationale løsninger,” siger Peter Hermann.

Topdanmark har i årets første kvartal samlet haft udgifter for 1,8 mia. kroner til erstatning og udbedring af skader hos kunder på tværs af alle kundesegmenter.

Medvind på finansmarkederne har betydet, at Topdanmark har et positivt investeringsafkast efter årets første tre måneder på 159 mio. kroner.

Digitale milepæle
Topdanmark er i første kvartal gået i luften med en kundevendt GPT-chatbot, der giver kunder hurtige svar på spørgsmål om privatforsikringer og mere generelle spørgsmål.

En ny app kaldet Topdanmark Forsikring er desuden blevet lanceret, så kunder nemt og hurtigt kan få adgang til deres forsikringer. Appen har på kort tid fået mere end 10.000 brugere.

Topdanmark fortsætter dermed sin plan om at sikre sin konkurrencekraft og sikre endnu bedre kundeoplevelser ved at accelerere den digitale transformation til næste niveau. Målet er, at Topdanmark skal kunne håndtere 80 procent af alle kundehenvendelser på under 20 sekunder.

”Vi har en ambition om at være Danmarks førende digitale forsikringsselskab, der kan levere nem og intuitiv service til vores kunder. Det er fremtiden. Med lanceringen af branchens første kundevendte GPT-chatbot og en ny app tager vi et vigtigt skridt på rejsen mod at gøre det nemt for vores kunder,” siger Peter Hermann.

Fem nedslag fra Topdanmarks Q1-regnskab 2024:

  • Resultat efter skat: 377 mio. kroner (Q1 2023: 373 mio. kroner)
  • Præmieindtægter: 2.797 mio. kroner (Q1 2023: 2.500 mio. kroner)
  • Organisk vækst: 4,3 procent (Q1 2023: 2,5 procent)
  • Combined ratio inklusive afløb: 84,8 (Q1 2023: 83,6)
  • Investeringsafkast: 159 mio. kroner (Q1 2023: 106 mio. kroner)

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Topdanmark er et af landets største forsikringsselskaber.

Vi er omkring 2.000 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder og 600.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Følg pressemeddelelser fra Topdanmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Topdanmark A/S

Risiko for kraftig regn og lokale skybrud: Her er 5 gode råd til boligejere31.5.2025 17:17:53 CEST | Pressemeddelelse

Årets første skybrud kan ramme Danmark søndag. DMI varsler risiko for kraftig regn og lokale skybrud over hele landet, undtagen Bornholm, søndag den 1. juni. Det får forsikringsselskaberne Topdanmark og If til at opfordre danskerne til at tage forholdsregler allerede i dag. ”Vi vil gerne hjælpe vores kunder med at forebygge skader, og med det aktuelle varsel vil vi gerne opfordre vores kunder til at tage deres forholdsregler. Vi følger naturligvis situationen tæt,” siger Helene Ibsen, boligchef i Topdanmark. Skybrud defineres som mindst 15 mm regn på 30 minutter, og ifølge DMI kan det blive aktuelt i store dele af landet – særligt i Jylland, men også på Sjælland og Fyn. ”De typiske skader, som vores kunder bliver ramt af ved skybrud, er vand i kælderen, vandskader gennem utæt tag, kloakvand op gennem toiletter, vand gennem åbne vinduer og døre samt manglende rensning af tagrender og brønde, der giver indtrængende vand,” siger Helene Ibsen. Hos Topdanmark og If opfordrer man boligejere

Forsikringsselskaber advarer: Drop ukrudtsbrænderen18.5.2025 06:01:00 CEST | Pressemeddelelse

Det knastørre vejr får nu forsikringsselskaberne If og Topdanmark til at advare mod brug af ukrudtsbrænder. ”Vi vil på det kraftigste fraråde danskerne at bruge ukrudtsbrænder, når det er så tørt som nu. Selv en lille gnist kan lynhurtigt antænde en brand,” siger Lama Chehade, skadesdirektør i Ifs danske forretning. Ukrudt pibler i øjeblikket frem i haven, og det får hvert år nogle haveejere til at ty til andre metoder end lugejern og mælkebøttejern. Men brugen af ukrudtsbrændere kan være særdeles farlig under de nuværende tørkeforhold. Fredag og lørdag nåede DMIs tørkeindeks over 9, hvilket betød, at vi fik sæsonens første to nationale tørkedøgn. Det er ikke set så tidligt på året i de 21 år, som DMI har data fra. Det betyder, at der i gennemsnit mangler cirka 90 millimeter nedbør i de øverste jordlag i hele landet, men de nuværende prognoser viser ikke meget regn i den nærmeste fremtid. ”Vi forventer i den kommende periode at se anmeldelser om brande i huse, skure og carporte, der er

Tusindvis af danskere ramt af tyggeskader24.4.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Topdanmarks kunder gør i høj grad brug af muligheden for at få dækket skader på tænderne gennem ulykkesforsikringen, og det er særligt en type tandskade, der fylder i statistikkerne. Det viser tal fra Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber. I efteråret 2023 gjorde forsikringsselskabet det muligt for sine kunder at få dækket tyggeskader under ulykkesforsikringen. Det har ført til, at antallet af skader på Topdanmarks ulykkesforsikring er steget markant fra 2023 til 2024, hvor tyggeskader stod for knap 25 pct. af alle skader på ulykkesforsikringen. ”Vi oplever, at kunderne gør hyppigt brug af denne dækning, og at de er meget tilfredse med den. Det er vi rigtig glade for, men vi vil samtidig opfordre danskerne til at være forsigtige, når de sætter tænderne i en række fødevarer,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadesdirektør i Topdanmark. I Topdanmark er det erfaringen, at fødevarer som stegt flæsk, slik, som er hårdt, og brød med kerner giver danskerne tyggeskader. ”Man bør v

Topdanmark med løftet pegefinger: Tusindvis kommer til skade, når de laver havearbejde16.4.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Ifølge DMI kan påsken byde på varmt vejr, og det kan få mange danskere til at gå i haven for at slå græsset eller klippe hækken. Men gør det med omtanke, lyder opfordringen fra Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber. Topdanmark modtager hvert år anmeldelser fra kunder, der er kommet til skade i haven, og de mange ulykker i haven mærker Odense Universitetshospital og Svendborg Sygehus også til – særligt i foråret og sommeren. Tal fra Ulykkes Analyse Gruppen fra Odense Universitetshospital viser, at akutmodtagelsen ved Odense Universitetshospital og Svendborg Sygehus registrerede 828 tilskadekomne efter havearbejde i 2024. Det svarer til ca. 12.500 årligt på landsplan. ”Vi ser desværre mange ulykker relateret til havearbejde, fordi folk ikke er vant til så hårdt fysisk arbejde, og fordi de ikke er forsigtige eller opmærksomme nok. Man kan komme rigtig galt afsted, og man bør derfor tænke sig om en ekstra gang, før man flytter et ton fliser eller klipper hæk i flere meters

Peter Hermann har valgt at stoppe, når Topdanmarks integration i If er gennemført6.2.2025 07:40:32 CET | Pressemeddelelse

Peter Hermann har valgt at stoppe som adm. direktør i Topdanmark og viceadm. direktør i If, når Topdanmark er integreret i If 1. juli 2025. Integrationen betyder, at Topdanmark bliver en del af Nordens største forsikringsselskab og det næststørste forsikringsselskab i Danmark med en markedsandel på 21 procent. ”Jeg er stolt over den transformation, som Topdanmark er lykkedes med de seneste syv år. Sammen med dygtige medarbejdere har vi trods store forandringer formået at skabe stærke resultater med en solid kerneforretning, ansvarlig vækst og stigende tilfredshed blandt medarbejdere og kunder. Det betyder, at Topdanmark i dag er et fokuseret, moderne og veldrevet forsikringsselskab, der skaber værdi for kunder, aktionærer og samfundet,” siger Peter Hermann. Sampo-koncernens købstilbud på Topdanmark i august 2024 indledte Topdanmarks integration i If, som er ejet af Sampo. ”Det har været vigtigt for mig at bidrage til integrationen, og sammen har vi lagt en klar plan frem mod den juridi

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye