Venturemarkedet i første kvartal: Flere investeringer, men mindre beløb

Antallet af investeringer på det danske venturemarked steg i 1. kvartal 2024, men det samlede investerede beløb faldt. Særligt investeringen i elbilopladningsvirksomheden Monta drev markedet, og så var AI-området i historisk vækst.

Antallet af ventureinvesteringer i Danmark i første kvartal 2024 er i vækst, mens det samlede beløb er faldet. I udlandet er der tilbagegang i både antal og det samlede investerede beløb.

Investeringerne på det danske venturemarked beløb sig i årets første kvartal til 1,8 mia. kr. Midlerne fordeler sig på 36 virksomheder, hvoraf de seks udvikler AI-baserede produkter eller services.

Det samlede investerede beløb faldt med ca. 21 pct. i forhold til 4. kvartal 2023, mens antallet af investeringer steg med 24 pct. Dermed faldt det gennemsnitlige investerede beløb med godt 35 pct. i forhold til sidste kvartal, hvilket afspejler, at der blev foretaget mange investeringsrunder i de tidligere venturestadier.

Tilbagegang på internationale markeder

Det samlede globale venture og det amerikanske isoleret havde tilbagegang i både antallet af investeringer og i det samlede investerede beløb, til gengæld er det gennemsnitlige investeringsbeløb steget i hver enkelt af de færre investeringer.

Det europæiske marked har derimod haft en stigning i det samlede investeringsbeløb og et fald i antallet af investeringer, hvilket resulterede i en markant stigning i det gennemsnitlige investeringsbeløb på 56 pct.

Monta løb med det meste

Aktiviteten på det danske venturemarked blev især drevet af growth-investeringen i elbilopladnings-virksomheden Monta, der løb med en tredjedel af det investerede beløb og fik en investering på 600 mio. kr.

Derudover var der tre andre større investeringer i virksomhederne Lunar (Fintech), Formalize (SaaS/Enterprise solutions) og Orbis Medicines (Biotech) for et samlet beløb på ca. 400 mio. kr.

AI fylder mere

Interessen for danske AI-virksomheder er fortsat i vækst. Antallet af investeringer i AI-virksomheder er siden 2021 steget fra at udgøre 11 pct. af markedet til 17 pct. i årets første kvartal.

Her blev der investeret godt 150 mio. kr. fordelt på seks investeringsrunder i virksomheder, der udvikler AI-baserede produkter eller services.

Med tre investeringer er det særligt virksomheder der benytter AI indenfor SaaS/Platform Software, der har tiltrukket sig frisk kapital. Den største investering i danske AI-baserede virksomheder var Go Autonomous (SaaS/Platform Software) på 72 mio. kr.

I forhold til andre dele af det danske venturemarked var investeringerne i AI i højere grad på de tidlige venturestadier. Det betød, at AI-området - trods stigningen i antal investeringer - har oplevet et fald i det samlede investerede beløb.