Tænketanken Frej

Nye bestyrelsesmedlemmer skal sikre at konflikten mellem land og by mindskes og Fødevaredanmark bliver mere bæredygtig

Frisk pust: Tre nye og meget forskellige profiler indtrådte fredag den 12. april i Tænketanken Frejs bestyrelse.

Tænketanken Frej partnerskabsfrokost

Astrid Gade Nielsen, tidl. Vice President i Danish Crown. Annemarie Meisling, Partner i Koral og tidl. Global Head of Corporate Affairs hos Chr. Hansen. Daniel Hervik, Direktør i Haver Til Maver. Sådan lyder det nye hold af profiler, der nu indtræder i bestyrelsen hos Tænketanken Frej.

Økonomiprofessor Nina Smith og tidl. Direktør i Fødevarebanken, Karen-Inger Thorsen, træder af.

”Tænketanken Frej arbejder for at skabe et mere bæredygtigt Fødevaredanmark gennem samarbejde. Det kræver, at der er profiler i bestyrelsen, der forstår de forskellige fløje, der er i fødevaresektoren. Det er netop det, vi får med disse profiler”, udtaler Frejs Direktør Marie-Louise Boisen Lendal.

Fødevaresektoren er stadig her otte år efter Frejs stiftelse præget af en enorm konfrontatorisk tilgang mellem landbruget og grønne frontløbere. Selvom foreningen mener at have rykket fødevaresektoren i en langt mere bæredygtig retning, så er der stadig behov for at få samlet aktører på tværs om at arbejde for en bæredygtig udvikling. Som nyt bestyrelsesmedlem glæder Astrid Gade Nielsen sig til at medvirke til den positive udvikling.

”Frej er en forandringsagent, der får fødevarebranchen til at agere mere bæredygtigt ved at motivere til forandring og ikke ved at udskamme – det arbejde er vigtigt, og det vil jeg gerne bidrage til".

Daniel Hervik, Direktør i Haver til Maver og nyt bestyrelsesmedlem, istemmer sig koret: "Tænketanken Frej står, for mig, som en afgørende brobygger mellem land og by i den nødvendige omstilling af Danmark som fødevarenation. Derfor er jeg stolt over at skulle bidrage til at bringe organisationen ind i en ny livsfase med et særligt blik på næste generations fortrolighed og forståelse af madens vej fra jord til bord - til jord".

Annemarie Meisling, Partner i Koral og tidl. Global Head of Corporate Affair hos Christian Hansen, mener, at man internt i fødevarebranchen bør skabe fælles front for en mere bæredygtig fremtid: "Enten er du for landbruget eller også er du for bæredygtighed. Men vi har ikke brug for den polarisering. Frej er med til at vise, at fødevarebranchen kan - og skal - være bæredygtig. Min erfaring med at arbejde med bæredygtighed i virksomheder glæder jeg mig til at bidrage med i Frejs videre udvikling".

Udover de tre profiler har Frejs medlemmer valgt en profil blandt de nuværende og en profil blandt tidligere frivillige ”alumnerne”, som udgør Frejs medlemmer.

Frej er i sidste år af deres strategiperiode og den nye bestyrelse skal være med til at sætte den nye retning, som også skal være med til at skaffe foreningen stabil funding, "så sekretariatet kan koncentrere sig om arbejdet med den bæredygtige udvikling i Fødevaredanmark", afslutter Marie-Louise Boisen Lendal.

Bestyrelsen består derudover af forperson Helene Regnell og Næstformand Olav Hesseldahl (Direktør i Grundlovsfesten), som overtager formandsposten næste år.

Marie-Louise Boisen Lendal, Direktør og Medstifter af Tænketanken Frej
Tænketanken Frej
Annemarie Meisling, Partner i Koral
Astrid Gade Nielsen
Daniel Hervik, Direktør hos Haver til Maver

Om Frej

I Tænketanken Frej arbejder vi for at skabe et mere bæredygtigt Fødevaredanmark ved at mobilisere erhvervet og samle aktører på kryds og tværs af meninger og holdninger for at nuancere debatten.

Vi bygger bro mellem land og by med udgangspunkt i at skabe fremdrift, fremskridt og forandring i den grønne omstilling og derigennem skabe en tværfaglig bevægelse, hvor løsninger og handling findes i fællesskab.

Fordi vi tror på, at vi sammen skaber en mere bæredygtig fødevareproduktion- og forbrug.

Følg pressemeddelelser fra Tænketanken Frej

Flere pressemeddelelser fra Tænketanken Frej