En ny ø på tippen af Sprogø skal skabe flere ynglesteder for beskyttede fuglearter

Del

Sund & Bælt har afsat 10 millioner kroner til en række naturprojekter, der skal styrke biodiversiteten omkring Storebæltsbroen. Et af tiltagene er etableringen af en ny ø på tippen af Sprogø, der skal skabe flere ynglesteder for beskyttede fuglearter som fjord-, hav- og dværgternen.

Sprogø er meget mere end et sted, vi passerer kortvarigt, når vi krydser Storebælt. Det er også et levested for et væld af forskellige dyrearter som fugle, padder og insekter.

For at styrke biodiversiteten endnu mere har Sund og Bælt valgt at afsætte 10 millioner kroner til en række naturprojekter. Den første fase af projektet er nu gået i gang og involverer etableringen af både en ø, en sø og en faunapassage på Sprogøs nordlige del.

Projekterne er et vigtigt skridt i Sund og Bælts arbejde med biodiversitet, fortæller Ditte Marie Hjort, der er projektansvarlig i Sund & Bælts afdeling for bæredygtighed.

- Sprogø er placeret i et Natura 2000-område, hvilket betyder, at der er naturtyper og dyr, som kræver en særlig bevaringsindsats. Og med disse tiltag styrker vi indsatsen ved blandt andet at give en række fuglearter bedre betingelser for at yngle.  

Naturprojekterne udspringer af arrangementet Naturens Døgn, der blev afholdt i forbindelse med Storebæltsbroens 25-års jubilæum sidste sommer. Her var 33 eksperter indenfor natur og biodiversitet samlet for at komme med innovative løsninger, der kan forbedre biodiversiteten omkring Storebæltsbroen. Det er disse idéer, der nu er blevet forvandlet til konkrete tiltag. 

Tiltagene skal godkendes af de ansvarlige myndigheder, som lige nu behandler sagen. Derfor kan der opstå ændringer eller justeringer.

En ø med flere muligheder
Et af tiltagene er etableringen af en ny ø på op til 1.000 m2. Øen etableres i Dybsø på tippen af Ny Sprogø og forventes at bidrage til flere steder, hvor split-, fjord-, hav- og dværgternerne kan bygge reder. Og det er væsentligt for netop disse fuglearter, fortæller Ditte Marie Hjort.

- Ternerne er alle beskyttede fuglearter, som kun yngler uforstyrrede steder. Med etableringen af den nye ø, øger vi mængden af steder, de kan bygge redde, hvilket forventeligt vil øge bestanden.

Udover øen etableres der også to faunapassager, som skal sikre særligt edderfugleungers passage fra reden på land hen over kystsikringen og ud i havet. Og så skal en ny sø give den sjældne, grønbrogede tudse bedre betingelser til at formere sig. 

Alle tiltagene bliver etableret med materialer, der allerede findes på Sprogø. Overskudsjord fra udgravning af søen vil, sammen med sten fra Sprogø, blive brugt til at etablere øen. På den måde reduceres ressourcebehovet, da der ikke er behov for at hente materialer uden for Sprogø.

Arbejdet forventes at gå i gang i efteråret 2024, ligesom der i de kommende år sættes gang i andre naturprojekter.

Fakta: 

  • Naturprojekterne understøtter Sund og Bælts bæredygtighedsstrategi, hvor målet blandt andet er at skabe et positivt aftryk på natur og biodiversitet gennem naturpleje.
  • Sund & Bælt har igennem de seneste ca. 25 år forvaltet arealerne på Sprogø ud fra et ønske om at bevare de biologiske værdier på det oprindelige Sprogø og opnå god kvalitet på Ny Sprogøs naturarealer.
  • Siden forbindelsen stod færdig, er der sket en generel positiv udvikling af naturen, og Sund & Bælts naturpleje har bidraget væsentligt til denne udvikling.
  • Storebæltsforbindelsen og Sprogø er placeret i et Natura 2000-område, der er kendetegnet ved at rumme særlige naturtyper eller dyr, som kræver en særlig bevaringsindsats. Det omfatter bl.a. den sjældne, grønbrogede tudse og en række fuglearter som den sjældne splitterne.

Kontakter

Billeder

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Sund & Bælt igangsætter miljøkonsekvensvurdering af opgradering af Refshalevej27.8.2024 13:00:27 CEST | Pressemeddelelse

Sund & Bælt gennemfører for Københavns Kommune en miljøkonsekvensvurdering af opgradering af en del af Refshalevej, så cyklende og fodgængere får bedre forhold. Forud for miljøkonsekvensvurderingen afvikles i september måned en idéfase med et borgermøde. Trafikken til og fra Refshaleøen er over de seneste år vokset i takt med, at mange københavnere, institutioner og erhvervsdrivende anvender området. Især cyklister og gående færdes i stigende grad på Refshalevej på den nordlige del af Amager i København, og den øgede trafik udfordrer trafiksikkerheden på dele af strækningen. For at øge tilgængeligheden og sikkerheden for bløde trafikanter ønsker Københavns Kommune at opgradere Refshalevej, så vejstrækningen lever op til københavnerstandard, og der bliver plads til adskilte fortove, cykelstier og vejbaner. Opgaven med at miljøkonsekvensvurdere opgraderingen er blevet givet til Sund & Bælt. Opgradering af godt 600 meter vej Miljøkonsekvensvurderingen skal beskrive og vurdere de trafikale

Dobbeltrettet trafik på Storebæltsbroen næste uge20.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Mandag den 26. august bliver der i aften- og nattetimerne arbejdet på Storebæltsbroen med vedligeholdsarbejde bl.a. maling af ekspansionsfuger på den ene af broens to 325.000 tons tunge ankerblokke. Arbejdet foregår om natten for at skabe et trafikfrit og sikkert område, som samtidig giver mulighed for at udføre arbejdet hurtigere og mere effektivt end i dagtimerne. Det betyder, at trafikken vil køre dobbeltrettet i den ene side af broen, mens der arbejdes i den modsatte side. Trafikrestriktioner under arbejdet Mandag den 26. august vil trafikken køre dobbeltrettet i aften- og nattetimerne mellem kl. 19.00 og 05.00. Broen lukkes i to omgange af 45 minutter, henholdsvis om aftenen kl. 19.00 og igen om morgenen kl. 05.00 i forbindelse med omlægning af trafikken. Der vil opstå ventetid under omlægningen. Mens trafikken er omlagt, er hastighedsbegrænsningen 80 km/t, og overhaling er ikke tilladt. Læs mere om vejarbejderne, og hvornår de præcist vil påvirke trafikken, på Storebaelt.dk Tirsd

Midlertidig lukning af afkørsel 45, Nyborg Ø1.8.2024 12:34:47 CEST | Pressemeddelelse

Fra mandag den 5. august genoptager Sund & Bælt arbejdet med etablering af ny støjskærm ved Nyborg. I den forbindelse vil rampen ved afkørsel 45, Nyborg Ø, derfor være midlertidigt lukket. De øvrige afkørsler ved Nyborg Ø vil fortsat kunne anvendes. Kommer man fra Storebæltsbroen og skal til Nyborg, kan man med fordel følge skiltenes anvisning og benytte afkørsel 44 og afkørsel 46. Etableringen af den nye og forbedrede støjskærm sker for at reducere støjgener fra motorvejen. Projektet strækker sig over 560 meter i østlig retning fra afkørsel 45, Nyborg Ø, og omfatter etablering af en fem meter høj lydabsorberende støjskærm etableret langs afkørsel 45 og en tre meter høj lydabsorberende støjskærm etableret på eksisterende støjvold. Fakta om støjskærm ved Nyborg: I forbindelse med den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035, som et bredt flertal i Folketinget indgik i 2021, blev der afsat en pulje til støjbekæmpelse. 11 mio. kroner fra denne pulje bliver nu anvendt til etablering af e

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye