En ny ø på tippen af Sprogø skal skabe flere ynglesteder for beskyttede fuglearter

Sund & Bælt har afsat 10 millioner kroner til en række naturprojekter, der skal styrke biodiversiteten omkring Storebæltsbroen. Et af tiltagene er etableringen af en ny ø på tippen af Sprogø, der skal skabe flere ynglesteder for beskyttede fuglearter som fjord-, hav- og dværgternen.
Sprogø er meget mere end et sted, vi passerer kortvarigt, når vi krydser Storebælt. Det er også et levested for et væld af forskellige dyrearter som fugle, padder og insekter.
For at styrke biodiversiteten endnu mere har Sund og Bælt valgt at afsætte 10 millioner kroner til en række naturprojekter. Den første fase af projektet er nu gået i gang og involverer etableringen af både en ø, en sø og en faunapassage på Sprogøs nordlige del.
Projekterne er et vigtigt skridt i Sund og Bælts arbejde med biodiversitet, fortæller Ditte Marie Hjort, der er projektansvarlig i Sund & Bælts afdeling for bæredygtighed.
- Sprogø er placeret i et Natura 2000-område, hvilket betyder, at der er naturtyper og dyr, som kræver en særlig bevaringsindsats. Og med disse tiltag styrker vi indsatsen ved blandt andet at give en række fuglearter bedre betingelser for at yngle.
Naturprojekterne udspringer af arrangementet Naturens Døgn, der blev afholdt i forbindelse med Storebæltsbroens 25-års jubilæum sidste sommer. Her var 33 eksperter indenfor natur og biodiversitet samlet for at komme med innovative løsninger, der kan forbedre biodiversiteten omkring Storebæltsbroen. Det er disse idéer, der nu er blevet forvandlet til konkrete tiltag.
Tiltagene skal godkendes af de ansvarlige myndigheder, som lige nu behandler sagen. Derfor kan der opstå ændringer eller justeringer.
En ø med flere muligheder
Et af tiltagene er etableringen af en ny ø på op til 1.000 m2. Øen etableres i Dybsø på tippen af Ny Sprogø og forventes at bidrage til flere steder, hvor split-, fjord-, hav- og dværgternerne kan bygge reder. Og det er væsentligt for netop disse fuglearter, fortæller Ditte Marie Hjort.
- Ternerne er alle beskyttede fuglearter, som kun yngler uforstyrrede steder. Med etableringen af den nye ø, øger vi mængden af steder, de kan bygge redde, hvilket forventeligt vil øge bestanden.
Udover øen etableres der også to faunapassager, som skal sikre særligt edderfugleungers passage fra reden på land hen over kystsikringen og ud i havet. Og så skal en ny sø give den sjældne, grønbrogede tudse bedre betingelser til at formere sig.
Alle tiltagene bliver etableret med materialer, der allerede findes på Sprogø. Overskudsjord fra udgravning af søen vil, sammen med sten fra Sprogø, blive brugt til at etablere øen. På den måde reduceres ressourcebehovet, da der ikke er behov for at hente materialer uden for Sprogø.
Arbejdet forventes at gå i gang i efteråret 2024, ligesom der i de kommende år sættes gang i andre naturprojekter.
Fakta:
- Naturprojekterne understøtter Sund og Bælts bæredygtighedsstrategi, hvor målet blandt andet er at skabe et positivt aftryk på natur og biodiversitet gennem naturpleje.
- Sund & Bælt har igennem de seneste ca. 25 år forvaltet arealerne på Sprogø ud fra et ønske om at bevare de biologiske værdier på det oprindelige Sprogø og opnå god kvalitet på Ny Sprogøs naturarealer.
- Siden forbindelsen stod færdig, er der sket en generel positiv udvikling af naturen, og Sund & Bælts naturpleje har bidraget væsentligt til denne udvikling.
- Storebæltsforbindelsen og Sprogø er placeret i et Natura 2000-område, der er kendetegnet ved at rumme særlige naturtyper eller dyr, som kræver en særlig bevaringsindsats. Det omfatter bl.a. den sjældne, grønbrogede tudse og en række fuglearter som den sjældne splitterne.
Kontakter
Oskar Leo MatthiesenKommunikationskonsulent, Sund & Bælt
Tlf:21807214olma@sbf.dkLene Gebauer ThomsenChef for Koncernkommunikation
Tlf:+45 21 70 44 50lgt@sbf.dkBilleder
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet31.10.2025 10:31:39 CET | Pressemeddelelse
Den 1. november tiltræder Guy Taylor som ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet. Han afløser Henrik Vincentsen, der fratræder posten.
Nyt lærlingecampus ved Femern-projektet indviet27.10.2025 17:15:16 CET | Pressemeddelelse
Campus Femern består bl.a. af 24 individuelle boliger og fælles faciliteter, der giver lærlinge på Femern Bælt-projektet bedre mulighed for at have et fællesskab udenfor arbejdet på byggepladsen.
Stationsarbejde lukker Københavns Lufthavn Metrostation 29.-30. oktober og der indsættes metrobusser27.10.2025 11:01:32 CET | Pressemeddelelse
I forbindelse med arbejdet med at udvide Københavns Lufthavn Station er det nødvendigt at lukke Københavns Lufthavn Metrostation onsdag den 29. oktober til torsdag den 30. oktober. Der indsættes metrobusser mellem Femøren station og Københavns Lufthavn Station.
COWI vinder rådgiveropgave om kystsikring af kritisk infrastruktur24.10.2025 09:00:39 CEST | Pressemeddelelse
Klimaforandringer medfører en øget risiko for stormfloder i hovedstadsområdet. For at beskytte kritisk infrastruktur mod oversvømmelser fra havet igangsætter Sund & Bælt en miljøkonsekvensvurdering af en oversvømmelsessikring på Sydamager. COWI bliver teknisk og miljøfaglig rådgiver på projektet.
EKSTRA UDSENDELSE: Kæmpekran lukker motorvejsspor ved Københavns Lufthavn fra tidlig mandag morgen19.10.2025 15:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I forbindelse med udvidelsen af Københavns Lufthavn Station bliver Øresundsmotorvejen midlertidigt reduceret til to kørespor ved lufthavnen og Frakørsel <16> Lufthavn Ø/Kastrup lukkes. De reducerede kørespor træder i kraft fra tidlig mandag morgen, og bilister til lufthavnen anbefales at lægge ekstra rejsetid ind.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
