Alkoholfri øl fejrer jubilæum med rekordsalg

Den 11. april er det præcis ti år siden, at grænsen for, hvornår en øl må kaldes for alkoholfri, blev hævet fra 0,1% til 0,5%. Siden er salget mere end firedoblet, og netop nu er salget 20% højere end på samme tidspunkt sidste år.

Danskerne har købt flere alkoholfri øl hvert eneste år, siden det for ti år siden blev tilladt, at alkoholfri øl må indeholde op til 0,5% alkohol.

For ti år siden var alkoholfri øl en sjældenhed. Faktisk gik salget af grapesodavand bedre for bryggerierne. Men den 11. april 2014 meddelte sundhedsministeren og fødevareministeren, at øl med maksimalt 0,5% alkohol fremover måtte markedsføres som alkoholfri øl – tidligere var grænsen 0,1%.

Dermed blev de danske regler bragt i overensstemmelse med flere nabolande, og også mindre bryggerier turde give sig i kast med alkoholfri øl, fordi de fik lettere ved at holde sig under bagatelgrænsen.

Hvert af de efterfølgende år er salget af alkoholfri øl steget markant, og sidste år solgte medlemmerne af Bryggeriforeningen mere end fire gange så meget alkoholfri øl som i 2014, nemlig 8,3 millioner liter.

”Netop nu ligger salget af alkoholfri øl 20% over salget sidste år. Så forbrugernes lyst til øl uden alkohol vokser fortsat, og det vil ikke undre mig, hvis alkoholfri øl i løbet af de næste ti år udgør 10% af ølsalget”, siger Nick Hækkerup, der er direktør i Bryggerforeningen, men pudsigt nok dengang var den sundhedsminister, der stod bag ændringen af bagatelgrænsen.

”Dengang håbede jeg, at bryggerierne ville kunne tilbyde forbrugerne mere velsmagende alkoholfri øl i langt flere varianter, og det håb er blevet indfriet til fulde” siger Nick Hækkerup.

I dag er der over 100 forskellige alkoholfri øl på det danske marked. Ni ud af ti af dem bliver købt i supermarkeder og butikker og oftest nydt hjemme i sociale sammenhænge, viser en undersøgelse fra analyseinstituttet Ipsos.

”Det tyder på, at man som en god vært sørger for at tilbyde sine gæster et velsmagende alternativ til drikkevarer med alkohol”, siger Nick Hækkerup.

Mens alkoholfri øl i de første år primært blev købt af midaldrende eller ældre aldersgrupper, har den yngre del af forbrugerne efterhånden også fået smag for øl uden procenter. Således er hver tredje køber af alkoholfri øl nu i aldersgruppen 18-39 år.