Nye forskningsmuligheder med Danmarks mest moderne metaboliske kamre
10.4.2024 06:30:00 CEST | Aarhus Universitetshospital | Pressemeddelelse
I Steno Diabetes Center Aarhus på Aarhus Universitetshospital findes Danmarks mest moderne metaboliske kamre; to små, hermetisk lukkede værelser, hvor forsøgspersoner tilbringer alt fra timer til flere dage i træk. De åbner op for nye muligheder inden for forskning i stofskiftet, og den første forsøgsrække i kamrene afsluttes snart.

De metaboliske kamre på hver 7 m2 gør det muligt at foretage nøjagtige målinger af iltforbrænding og kuldioxidproduktion over længere perioder. Det giver forskere indsigt i energiomsætningen i kroppen, som tidligere var vanskelig at opnå.
- Vi får mulighed for at sætte mennesket under lup på en ny måde, og uden at folk skal have en masse måleinstrumenter på kroppen. Som forsker vil man gerne have kontrol over alle variable og eliminere usikkerheder. Nu har vi høj grad af kontrol og mulighed for præcise målinger af mennesker under noget, der ligner normal adfærd, siger Niels Jessen, forskningschef ved Steno Diabetes Center Aarhus.
Forsøgspersoner har seng, skrivebord, stol, kondicykel, og toilet til rådighed, mens de opholder sig i et metabolisk kammer. De to kamre er identiske, og forsøgspersoner kan kommunikere med hinanden og omverdenen ved hjælp af et samtaleanlæg. Avancerede instrumenter måler alt, der forlader kamrene.
- Der findes en håndfuld af den slags kamre på forskningsfaciliteter rundt om i verden, men at placere dem i et hospitalsmiljø er enestående, siger Niels Jessen.
Simon Bøggild Hansen, læge og ph.d.-studerende ved Steno Diabetes Center Aarhus og Hormon- og Knoglesygdomme ved Aarhus Universitetshospital, er i gang med det første forskningsprojekt, CIRCLE, i de metaboliske kamre. Projektet undersøger, hvordan døgnrytme, binyrebarkhormon og forbrænding interagerer under dagligdags betingelser. Dette kan give ny viden om, hvordan kroppen forbrænder sukker og fedt på forskellige tidspunkter af døgnet.
Læs mere om kamrene og Simon Bøggild Hansens forskning på stenoaarhus.dk.
Fakta
- De to kamre er hver især 7 m2 og indrettet med et bord, en seng og et toilet.
- Kamrene er udstyret med avanceret teknologi, som gør det muligt at måle forbrændingen af ilt og produktionen af kuldioxid hos forsøgspersoner.
- Forskere kan lave forsøg med forsøgspersoner, der tilbringer alt fra timer til flere dage i rummene, ved nogle forsøg op til 5-10 dage.
- Hovedarkitekten bag hele kamrene er hollandske Maastricht Instruments.
- De metaboliske kamre blev bygget i 2023 i Steno Diabetes Center Aarhus. Hele systemet består af to lokaler. Det ene lokale indeholder de to kamre, mens det lige så store nabolokale fungerer som teknikrum.
- Steno Diabetes Center Aarhus er drevet og ejet af Region Midtjylland og støttet af en 10-årig bevilling fra Novo Nordisk Fonden. Det er denne bevilling, der også har muliggjort de nye unikke forskningsfaciliteter.
Nøgleord
Kontakter
Niels Jessen, forskningschef, Steno Diabetes Center Aarhus: niels.jessen@biomed.au.dk.
Simon Bøggild Hansen, læge og ph.d.-studerende, Steno Diabetes Center Aarhus og Hormon- og Knoglesygdomme, Aarhus Universitetshospital: simhan@clin.au.dk, tlf. 4111 1574.
Marie Mikkelsen, kommunikationsrådgiver, Steno Diabetes Center Aarhus: marie.mikkelsen@rm.dk, tlf. 2370 6911.
Billeder






Links
Om Steno Diabetes Center Aarhus
Steno Diabetes Center Aarhus er Region Midtjyllands forsknings- og udviklingscenter på diabetesområdet.
Steno Diabetes Center Aarhus har til huse på Aarhus Universitetshospital.
Centret er drevet og ejet af Region Midtjylland og støttet af en 10-årig bevilling fra Novo Nordisk Fonden.
Læs mere på stenoaarhus.dk

Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitetshospital
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitetshospital
Danske hospitaler lancerer stor fælles satsning på sundhedsinnovation11.6.2026 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med en bevilling på 286 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden, samt signifikant medfinansiering fra de danske regioner, udvider de danske hospitaler nu markant den fælles nationale innovationsplatform, BETA.HEALTH, der skal sikre nytænkende sundhedsløsninger hele vejen fra idé til behandling.
Søvn, skærm og bevægelse hænger sammen med børns mentale trivsel1.6.2026 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt europæisk studie med data fra mere end 2.000 børn viser en sammenhæng mellem børns bevægelsesvaner og deres mentale trivsel. Skærmtiden træder tydeligst frem, og drenge og børn med overvægt ser ud til at være de mest sårbare.
Stor europæisk anerkendelse af kræftindsatsen på AUH: Første danske hospital med topcertificering27.5.2026 12:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Aarhus Universitetshospital er i denne uge som det første hospital i Danmark blevet certificeret som et Comprehensive Cancer Centre (CCC).
Vægttabsmedicin har ændret sundhedsvæsenet, men mange fagpersoner mangler stadig svar20.5.2026 06:00:00 CEST | Nyhed
Disse svar vil konferencen med titlen ”Skal vi medicinere os ud af svær overvægt?” forsøge at give deltagerne den 24.-25. august. Konferencen er arrangeret af Nationalt Center for Overvægt og Steno Diabetes Center Aarhus.
Luftforurening øger risikoen for Lewy Body sygdom og Parkinsons relateret demens15.5.2026 07:55:55 CEST | Pressemeddelelse
Forskning viser, at langvarig udsættelse for luftforurening er forbundet med øget risiko for Lewy Body sygdom og Parkinsons relateret demens.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum