ABB A/S

Broagers CO2-neutrale fjernvarme: Udnyttelse af sol- og geotermisk energi med ABB-teknologi

I den sønderjyske by Broager viser det lokale fjernvarmeanlæg vejen mod en mere bæredygtig fremtid. Her producerer man nemlig CO2-neutral fjernvarme ved bl.a. at udnytte det kølige grundvand som varmekilde.

Med Sønderborg, Dybbøl Mølle og Flensborg fjord som nærmeste naboer ligger Broager i hjertet af Sønderjylland. Godt gemt væk i yderkanten af den lille by finder man byens fjernvarmeanlæg. I to værkstedslignende haller, og med god hjælpe fra de 10000 m2 solfangere på marken ved siden af, producerer anlægget her bæredygtig fjernvarme til byens 1200 indbyggere.

null

Michael Kurth har siden 2021 stået i spidsen for fjernvarmeanlægget. Han er stolt over, at det er lykkedes at producere fjernvarme, som er så godt som CO2-neutral.

“Vores mål er at opnå en næsten 100% CO2-neutral varmeproduktion. Det sker ved, at vi bruger en kombination af varmepumper, solfangere og vores elektriske kedel. Og da vi ikke fyrer med biomasse, har vi på den måde yderligere minimeret CO2-udledningen ved at overflødiggøre transporten af materialer som halm og biomasse. Det er også med til at øger bæredygtigheden af byens fjernvarme og miljøvenligheden af vores varmeproduktion,” fortæller Michael Kurth.

Fra køligt grundvand til varme i stuerne

Det altafgørende mål for Broager Fjernvarme er at sikre bæredygtig og stabil varmeforsyning til byens borgere. Her spiller særligt grundvandsvarmepumpen er en afgørende rolle. Denne teknologi udnytter grundvandet til at generere varme.

Michael Kurth forklarer, at grundvandsvarmepumpen, kort fortalt, trækker vand op fra undergrunden, som har en temperatur på omkring 11 grader. Herefter udtrækker en kølemaskine varmen fra vandet og overføre den til fjernvarmesystemet.

null

Processen drives af elektricitet, men den samlede energiudnyttelse er langt mere effektiv end varmepumper med energioptagere der henter energien fra luften til opvarmning af fjernvarmevand, da de udnytter den konstante varme der er i grundvandet året rundt.

“Vi måler energieffektiviteten som COP. Det er et mål for, hvor meget energi man tilføjer processen, og hvor meget energi kan man hive ud. Hos os er COP på 4. Det betyder, at for hver enhed MW el vi bruger, får vi 4 MW varme ud,” forklarer Michael Kurth.

ABBs komponenter optimerer den daglige drift

Fjernvarmeproduktion kan være en kompleks størrelse. Ikke mindst når forskellige varmekilder og systemer skal spille sammen. Derfor er det afgørende, at den daglige drift er så gnidningsløs og overskuelig som mulig. Og frem for alt: stabil.

“Brugervenlighed er en vigtig faktor i vores varmesystem. Jeg synes, at betjeningen af f.eks. anlæggets ABB-frekvensomformere på grundvandspumperne har en utrolig intuitiv betjening. Brugerfladen er designet til at være enkel og nem at navigere i, hvilket gør det let for os at sætte systemet i drift uden at skulle læse omfattende instruktionsmanualer, ” lyder det fra driftslederen.

At frekvensomformerne er stabile i drift er afgørende for, at anlægget fungerer optimalt, påpeger Michael Kurth

null

“Selvom vi kun har haft behov for at kontakte ABB Support en enkelt gang, har vi oplevet en yderst effektiv og hjælpsom supportoplevelse. Vores system var hurtigt oppe at køre igen på blot 15 minutter takket være den kompetente hjælp, vi modtog. Vi har direkte adgang til ABB-support på vores eget sprog, hvilket betyder, at vi kan håndtere eventuelle udfordringer hurtigt og effektivt uden at skulle vente på hjælp fra et globalt supportcenter.”

Pålidelig service og rådgivning er alfa og omega

Vi lægger stor vægt på at yde førsteklasses service og support til vores kunder, fortæller salgsingeniør Jørn Schultz fra ABB.

“Broager Fjernvarme er et skoleeksempel på, hvordan grøn teknologi og samarbejde er med til drive den grønne omstilling i vores samfund. Gennem udnyttelse af grundvandets naturlige varme og ABBs optimerede motorer og frekvensomformere viser Broager Fjernvarmeanlæg vejen mod en mere bæredygtig varmeproduktion. Med deres indsats og fortsatte engagement tror jeg på en fremtid for fjernvarmesystemet, hvor CO2-neutralitet og pålidelig varmeforsyning går hånd i hånd.

For at se dette indhold fra www.youtube.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.

FAKTA

Ifølge driftsleder Michael Kurth udgjorde de grønne energikilder i Broager Fjernvarmeanlæg, herunder grundvandsvarmepumpen og solfangeranlægget, tilsammen ca. 80% af anlæggets samlede varmeproduktion sidste år. Dette tal forventes at stige yderligere, da værket fortsætter med at investere i grønne teknologier, såsom deres nye elkedel som har fortrængt 10-20% af varmeproduktionen som blev produceret på 2 gaskedler, og udvide deres kapacitet.

Ud over de grønne energikilder har Broager Fjernvarme også fokus på energieffektivitet og bevidst forbrug hos deres forbrugere. De tilbyder rådgivning om energibesparelser, isolering og opgradering af varmesystemer.

Dorthe B. Schow
Kommunikations- og marketingdirektør
dorthe.b.schow@dk.abb.com

Om ABB:

ABB er teknologisk førende inden for elektrificering og automation, der muliggør en mere bæredygtig fremtid med effektivt brug af ressourcer.
Ved at forbinde teknisk knowhow og software optimerer vores løsninger den måde, hvorpå ting fremstilles, transporteres, drives og betjenes.
ABB bygger på over 140 års ekspertise, og vores mere end 105.000 medarbejdere brænder for at udvikle løsninger, der kan accelerere den industrielle transformation.

Følg pressemeddelelser fra ABB A/S

Flere pressemeddelelser fra ABB A/S

Samsung C&T og ABB indgår aftale for at udvide mulighederne for intelligente bygninger13.11.2023 16:20:59 CET | Pressemeddelelse

- For at udvide den smarte forbindelse fra hele ejendomme ned til individuelle enheder skal Samsung C&T's system til ejendomsadministration integreres med ABB's løsninger for automatisering af hjemmet. - Det nye samarbejde vil give beboere i flere boliger mulighed for at drage fordel af én enkelt brugergrænseflade på tværs af alle Samsung C&T og ABB smart home teknologier - Partnerskabet vil udforske fælles innovationsmuligheder for kommercielle og og boligejendomme, især inden for automatisering, energistyring og servicesystemer For at forbedre beboeligheden og energieffektiviteten i store beboelsesejendomme, erhvervsejendomme og flerfamiliehuse har ABB Smart Buildings og Samsung C&T Corporation Engineering & Construction Group ('Samsung C&T') netop indgået en ny global aftale om at levere integreret, holistisk bygningsautomatisering, pålidelig energidistribution og energistyringsløsninger. Aftalen sker i forlængelse af en anden global aftale underskrevet med Samsung Electronics i apr