MAN Truck & Bus Danmark A/S

MAN udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler

Del

Lastbilsproducenten MAN Truck & Bus bliver den første europæiske lastbilproducent, der lancerer en mindre serie med en brintforbrændingsmotor. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025.

Den oprindeligt planlagte mindre serie på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025.
Den oprindeligt planlagte mindre serie på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025.

Mindre lastbilserie med brintforbrænding planlagt til 2025

  • I første omgang omkring 200 køretøjer til udvalgte markeder
  • hTGX særligt velegnet til specielle applikationer
  • Køretøj komplementerer batteri-elektrisk portefølje

Lastbilsproducenten MAN Truck & Bus bliver den første europæiske lastbilproducent, der lancerer en mindre serie med en brintforbrændingsmotor. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025. "MAN hTGX", som køretøjet kommer til at hedde, tilbyder en alternativ nul-emission motor til specielle formål, for eksempel til transport af tungt gods – såsom byggearbejde, tanktransport eller tømmertransport. hTGX kan også være et miljøvenligt alternativ til batteri-elektriske lastbiler til brug i områder uden tilstrækkelig ladeinfrastruktur eller til markeder, hvor der allerede er tilstrækkelig brint til rådighed. MAN starter leveringerne af hTGX'en til kunderne for første gang i 2024 og skalerer produktionen op fra 2025. MAN har siden 2023 været markedsleder for elektriske bybusser i Europa.

"Vi fortsætter med at fokusere på batteri-elektriske køretøjer for at dekarbonisere vejgodstransport. Elektriske køretøjer har i øjeblikket klare fordele i forhold til andre motorkoncepter med hensyn til energieffektivitet og drifts- og energiomkostninger. Men lastbiler drevet af brintforbrændingsmotorer er en nyttig tilføjelse til specielle behov og markeder. Vi forventer, at vi bedst muligt vil kunne betjene langt de fleste af vores kunders transportbehov med batteridrevne lastbiler. Til specielle behov er brintforbrænding eller i fremtiden brændselscelleteknologi et velegnet supplement. Brintforbrændingsmotoren H45 er baseret på den gennemprøvede D38 dieselmotor og produceres på motor- og batterifabrikken i Nürnberg. Brugen af velkendt teknologi gør os i stand til at komme ind på markedet på et tidligt tidspunkt og giver dermed et afgørende skub til udbredelsen af brintinfrastrukturen. Med hTGX har vi nu tilføjet et attraktivt produkt til vores emissionsfri portefølje," siger Friedrich Baumann, bestyrelsesmedlem i MAN Truck & Bus og ansvarlig for Sales & Customer Solution.

Brint er som drivmiddel, særligt velegnet til specielle transportopgaver, der kræver en speciel akselkonfiguration, eller hvor der ikke er plads til batteriet på stellet på grund af behov for anden opbygning. MAN hTGX tilbyder høj nyttelast og maksimal rækkevidde på op til 600 kilometer i de oprindeligt tilbudte 6x2 og 6x4 akselvarianter. Den anvendte H45 brintforbrændingsmotor har en effekt på 383 kW eller 520 hk og et drejningsmoment på 2500 Nm ved 900-1300 o/min. Den direkte indsprøjtning af brint i motoren sikrer en særlig hurtig kraftforsyning. Med brint komprimeret til 700 bar (CG H2) og en tankkapacitet på 56 kg, kan køretøjet tankes på mindre end 15 minutter. Med mindre end 1g CO2/tkm vil MAN hTGX opfylde kriterierne som et "nulemissionskøretøj" under den nye planlagte EU-CO2-lovgivning.

Dr. Frederik Zohm, Executive Board Member for Research & Development, tilføjer: "De nye CO2-regler på EU-niveau vil klassificere lastbiler med brintforbrændingsmotorer som nul-emissionskøretøjer. Det betyder, at sådanne køretøjer fuldt ud bidrager til vores CO2-mål, som også åbner døren for denne lille serie, der komplementerer elektriske batterikøretøjer. Samtidig drager vores kunder fordel af de lokale vejafgiftsreduktioner. På MANs Nürnberg-anlæg har vi den mest innovative motorteknologi og årtiers erfaring i brugen af brint som brændstof. Vi udnytter dette og præsenterer en ægte MAN med MAN hTGX. Den nye brintforbrændingslastbil er baseret på den gennemprøvede TG køretøjsserie og imponerer med den højeste kvalitet og ukompliceret vedligeholdelse. Vi vil fortsætte med at forske i brændselscelleteknologi baseret på batteriteknologi og brint. H2 brændselsteknologi er også under forberedelse hos MAN. Der vil dog gå flere år, før teknologien for alvor er markedsklar og konkurrencedygtig."

Ligesom med e-mobilitet lægger MAN ikke kun vægt på udvikling og produktion af innovative og pålidelige køretøjer i tråd med deres "Simplifying Business"-målsætning, men støtter også kunderne med omfattende service- og konsulenttilbud, når de skifter fra diesel- til nul-emissionskøretøjer.

MAN og brint – en lang historie

MAN har en lang historie med brintmotorer, virksomheden har forsket i dem i årtier. MAN Truck & Bus præsenterede den første brintdrevne bus på Hannover-messen i 1996: SL 202-bybussen blev drevet af en naturgasmotor, der var blevet modificeret til brintdrift. Efter Hannover-messen gennemførte køretøjet en tre-kvart års testfase i Erlangen, hvor den kørte 13.000 kilometer og transporterede 60.000 passagerer. Bussen ankom endelig til München i 1997 og blev med succes indsat i rutefart der. Dette blev efterfulgt i 1998 af tre ledbusser til München Lufthavn, som blev brugt indtil 2008, og yderligere 14 brintdrevne busser mellem 2006 og 2009.

Ud over sine tidligere og nyere erfaringer med erhvervskøretøjer udvikler og tester MAN nu også brintmotoren til MAN Engines-divisionen i en lang række applikationer på og uden for vejen samt til vands. For eksempel er den velegnet til specialkøretøjer – som Snow cats – til tog på ikke-elektrificerede strækninger og til gravemaskiner og kraner. Anvendelse i kraftvarmeværker giver også mening, især hvis den producerede varme kan udnyttes udover elektriciteten.

Billeder

Den oprindeligt planlagte mindre serie på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025.
Den oprindeligt planlagte mindre serie på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025.
Download
Den nye brintforbrændingslastbil er baseret på den gennemprøvede TG-køretøjsserie.
Den nye brintforbrændingslastbil er baseret på den gennemprøvede TG-køretøjsserie.
Download
"MAN hTGX", som køretøjet kommer til at hedde, tilbyder en alternativ nul-emission motorvariant til specielle formål, for eksempel til transport af tungt gods og byggearbejde, tanktransport eller tømmertransport.
"MAN hTGX", som køretøjet kommer til at hedde, tilbyder en alternativ nul-emission motorvariant til specielle formål, for eksempel til transport af tungt gods og byggearbejde, tanktransport eller tømmertransport.
Download
"H45"-brintforbrændingsmotoren er baseret på den gennemprøvede D38-dieselmotor og produceres på motor- og batterifabrikken i Nürnberg.
"H45"-brintforbrændingsmotoren er baseret på den gennemprøvede D38-dieselmotor og produceres på motor- og batterifabrikken i Nürnberg.
Download

Om MAN Truck & Bus

MAN Truck & Bus er en af verdens førende producenter af erhvervskøretøjer og udbydere af transportløsninger. Virksomhedens produktportefølje omfatter lastbiler, varebiler og busser til passager- og godstransport. MAN har fokus på den grønne omstilling i transportsektoren og er langt fremme med udviklingen af kommercielle køretøjer på alternative drivmidler, som elektricitet. MAN Truck & Bus er et firma tilhørende TRATON SE og beskæftiger mere end 34.000 mennesker verden over.

Følg pressemeddelelser fra MAN Truck & Bus Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra MAN Truck & Bus Danmark A/S

Salget af den nye MAN eTruck er startet i Danmark30.11.2023 15:30:00 CET | Pressemeddelelse

MAN Truck & Bus har lanceret salget af den første tunge elektriske lastbil i virksomhedens historie, hvilket markerer endnu en milepæl i dekarboniseringen af godstransport. Der er allerede modtaget 600 ordreforespørgsler. De første 200 enheder er planlagt til at blive rullet ud til udvalgte kunder allerede i 2024, inden produktionen på MAN's fabrik i München starter i større antal fra 2025, efterhånden som ordrerne stiger.

MAN styrker sin position i Nordsjælland5.9.2023 12:10:00 CEST | Pressemeddelelse

MAN Danmark overtager, per 1. januar 2024, aktiviteterne i firmaet Jens Junker A/S, der er MAN Servicepartner i Hillerød. MAN Danmark har længe været i dialog med de nuværende ejere, Lotte og Tim Nielsen. Tim Nielsen fortæller: ”Vi har kigget ind i fremtiden og vurderet, at det nu er et godt tidspunkt for os, at få afklaring på vores MAN forretning. Om få år skal alle have el-køretøjer og der venter store investeringer forude, for de værksteder, der skal kunne servicere alle disse el-køretøjer. Dette arbejde vil vi overlade til næste generation, og her har det kun været naturligt for os, at indlede en drøftelse med MAN Danmark. Samtidig er det en stor glæde for os, at MAN Danmark tager over og driver vores stolte MAN traditioner videre”. Nordsjælland – et strategisk vigtigt område ”Selvom Nordsjælland ikke er det område i Danmark, hvor der kører flest lastbiler og busser, så er området alligevel vigtigt for os” siger Thomas Skousgaard, Customer Service Direktør hos MAN. ” Hillerød er i

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye