Lasse er den første handelselev i VS Automatics historie: ”Mine kolleger er med til at forme mig.”

Efter at have arbejdet 6 år i butik, først som butiksassistent og senere som souschef, valgte Lasse Wagner Christiansen at søge nye udfordringer – dog har han ikke lagt sælgerkasketten på hylden.

Lasse Wagner Christiansen er handelselev hos VS Automatic.

27-årige Lasse Wagner Christiansen startede som handelselev med speciale inden for el hos VS Automatic A/S i Horsens i januar 2024. Den østjyske elinstallatør har ikke tidligere haft erfaring med at ansætte handelselever, så Lasse Wagner Christiansen har skrevet sig ind i virksomhedens historie. Han har tidligere arbejdet i butik, men skiftende arbejdstider og ubehøvlede kunder gjorde ham mættet. Han valgte at ty til et andet arbejde, som desværre var så fysisk hårdt, at lægen gav ham et ultimatum: At finde et andet job eller at ødelægge sin ryg inden han fylder 40 år.

Heldigvis valgte Lasse Wagner Christiansen den første mulighed, som førte ham til elevstillingen hos VS Automatic. Et valg både han og virksomheden er rigtigt glade for.

”Mine kolleger hos VS Automatic er med til at forme mig, da jeg starter helt fra bunden af i forhold til viden om branchen – eller rettere, mangel på samme,” siger Lasse Wagner Christiansen.

Lasse Wagner Christiansens elevtid strækker sig over 2 år, hvor han løbende er på skoleophold på Business College Syd på Sydals. Der får han mulighed for at dygtiggøre sig inden for diverse brancherelevante fagområder. Når han ikke er på skole, er han at finde på kontoret i Horsens.

Direktørens møde med handelselever var afgørende

Ifølge Uddannelsesnævnet starter der hvert år over 800 elever på handelsuddannelsen. Direktør for VS Automatic, Torben Steffensen, har talt med nogle af disse handelselever, som er i lære hos VS Automatics leverandør, Lemvigh-Müller A/S.

”De virkede enormt interessante, og jeg tænkte, at det skulle vi da også prøve,” udtaler Torben Steffensen.

”En handelselev er et godt bindeled mellem elektrikerne, økonomi, marketing og mig selv. Handelseleven skal ikke have lige så meget faglig viden om el, som en elektriker har, da vedkommendes primære fokus skal være på det forretningsmæssige i virksomheden.”

Torben Steffensen udtaler også: ”Det ville ikke give mening for os at trække en sælgerkasket ned over hovedet på én af vores elektrikere, som han/hun muligvis ikke ønsker. Derfor valgte vi at ansætte Lasse Wagner Christiansen, som er uddannet inden for salg, og som brænder for lige præcis dét.”

Havde en forhåbning (og forventning) om at blive hørt

Efter et 27 år langt liv mener Lasse Wagner Christiansen, at han har samlet en bunke livs- og erhvervserfaring, som han kan bidrage med i sin nye hverdag hos VS Automatic.

”Jeg havde en forhåbning og en forventning om, at mine meninger og synspunkter ville blive hørt. Sådan bør det altid være på en arbejdsplads, men på grund af min alder og at jeg allerede har været ude på arbejdsmarkedet, så forventede jeg at blive taget seriøst og at blive hørt. Generelt forventede jeg at være på lige fod med mine kolleger, og at de reelt set havde tid til at have en elev. Det har VS Automatic i dén grad levet op til.”

Lasse Wagner Christiansen tilføjer: ”Jeg får lov at sætte mit eget præg på mine opgaver, og hvordan jeg løser dem. Når man arbejder hos VS Automatic, får man lov til at prøve ting af. Mine kolleger forventer noget af mig, lige som at jeg forventer noget af dem.”