Historisk vinhandel leverer 15 år med konstant vækst

Del

Kjær & Sommerfeldt er drejet ind på et ambitiøst ESG-spor og oplever, at kunderne tager godt imod. Vinhandlen leverer endnu et år med både fysisk og økonomisk vækst, en markant stigning af certificerede vine samt en ny stor satsning på alkoholfrie produkter.

Kjær & Sommerfeldt Gammel Mønt i København
Kjær & Sommerfeldt Gammel Mønt i København

Selv om den gamle vinforretning er 149 år, er den stadig vital og sprudlende, og 2023 var et særdeles hektisk år. Kjær & Sommerfeldt udgav sin første ESG-rapport – og første i branchen. De lykkedes også med at blive B Corp-virksomhed med den globalt anerkendte certificering, hvor man forpligter sig til at leve op til høje standarder inden for både klima og miljø, samfund og forretningsledelse. Samtidig leverede virksomheden en lille økonomisk forbedring. Resultat før skat endte på 30,9 MDDK, hvor 2022 landende på 30,5 MDDK. Det er et resultat, som adm. direktør Mads Stensgaard er glad for.

”Jeg er yderst tilfreds med den fremgang, vi leverer. Vi har en sund forretning, hvor vi formår at investere og udvikle os, så vi står stærkt. Ikke mindst set i lyset af, at det generelt var et svært år for markedet, fordi købekraften var præget af inflationspres.”

Kjær & Sommerfeldt har de senere år udviklet den digitale forretning og satser samtidig på at styrke de fysiske butikker med højt kvalificeret betjening og vinoplevelser. I 2023 blev der afholdt mere end 400 smagninger. Århusbutikken blev udvidet med tre smagslokaler, og i hjertet af Odense, i historisk bankbygning fra 1875, åbnede en helt ny butik og vinbar.

I takt hermed fortsætter væksten i kerneforretningen, som er salg til hoteller og restaurationer. Fremgangen skyldes bl.a., at kunderne kan få leveret alle drikkevarer. Ikke kun vin, men også spiritus, øl og læskedrikke samt det voksende skud på stammen, som er alkoholfrie produkter. Den samlede levering reducerer antallet af bestillinger, leveringer og reducerer dermed også CO2-aftrykket for kørsel.

”Jeg er positivt overrasket over, hvor begejstrede kunderne er for vores tilbud om at være totalleverandør. Det betyder også, at vi får flere og flere samarbejdspartnere, og senest har vi indgået en aftale med Carlsberg. Det er tydeligt, at vores seriøse arbejde med ESG har en væsentlig kommerciel betydning. Det bliver i stigende grad mere vigtigt for både kunder og samarbejdspartnere”, forklarer Mads Stensgaard og fortsætter:

”Det betyder noget, om man lægger sig i selen for at gøre en forskel. Vi har et blandt andet et mål om at øge andelen af miljøcertificeret vin til mere end 70% i 2030, og derfor bliver det en naturlig del af vores dialog med kunderne. Andelen er steget fra 7,6% i 2018 til i 26,9% i 2023 – vi er således oppe på mere end en fjerdedel.”

For at skabe en forandring er samarbejdet og dialogen med leverandørerne helt centralt for Kjær & Sommerfeldt, hvilket f.eks. har resulteret i, at vinhuset Maison Albert Sounit, har sat et konkret mål om, at alle deres druer skal være økologisk certificeret i løbet af 2025.

”Vi er stolte af de resultater, vi har leveret i 2023. Men vi erkender også, at vi skal strække os efter næste niveau for at nå målene. Vi ved, at når det gælder bæredygtighed, så er gårsdagens resultater ofte utilstrækkelige i fremtiden,” siger Mads Stensgaard.

Fakta:

  • 68 medarbejdere.
  • Butikker på Gammel Mønt i København, på Skovvejen i Århus og på Fisketorvet i Odense
  • Resultat før skat 30,9 MDKK (2022: 30,548 MDKK)
  • På 15 år er omsætningen mere end tredoblet og med en resultatforbedring på mere end 35 MDKK.
  • Siden 2018 har Kjær & Sommerfeldt reduceret sit eget CO2-aftryk med 25%, hvilket primært kan tilskrives køb af grøn strøm, som virksomheden vurderer, er den bedste nuværende løsning.
  • Fremadrettet vil alle Kjær & Sommerfeldts firmabiler være eldrevne.
  • Andelen af certificerede vine (heriblandt økologiske og biodynamiske) steget til 26,9%, og virksomheden er i gang med en omfattende indsamling af data fra vinhusene i forhold til klima & miljø, sociale forhold samt etiske forretningsledelse. Virksomheden har et strategisk partnerskab med Drinx, og tilbyder totalleverancer af drikkevarer, herunder også Tap-Collection, som er drikkevarer på fustage frem for i engangsemballage.

Kontakter

Billeder

Kjær & Sommerfeldt Gammel Mønt i København
Kjær & Sommerfeldt Gammel Mønt i København
Download
Et udvalg af certificerede vine, Kjær & Sommerfeldt
Et udvalg af certificerede vine, Kjær & Sommerfeldt
Download

Vedhæftede filer

Følg pressemeddelelser fra Kjær & Sommerfeldt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Kjær & Sommerfeldt

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye