Trods stigende betalingssvindel elsker danskerne teknologiske betalingsløsninger, når de shopper.
Danske forbrugere er i dag mere bange for at blive ofre for betalingssvindel end for ti år siden, det viser en ny undersøgelse. På trods af den stigende frygt for at blive snydt, når vi shopper, er danske forbrugere vilde med teknologi – endda vildere end vores nordiske naboer.
At hver fjerde danske forbruger, føler sig mere utryg end for ti år siden, når det kommer til betalingskortsvindel, er ikke så underligt.[1] Inden for det seneste år har hver tredje danske detailhandler nemlig oplevet forsøg på svindel i forbindelse med betaling i deres butikker, og alene i 2022 rundede det samlede beløb for svindel (betalingskortsvindel og de øvrige typer betalingssvindel) 425 mio. kr.[2]
De kriminelles indtog i de digitale betalinger skræmmer ikke kun forbrugerne. Danske detailhandlere indikerer også, at denne type svindel er en udfordring for dem, da det medfører en signifikant omkostning for deres forretning.[3]
Forbrugere og forhandlere vil begge have mere sikkerhed
I takt med stigningen i betalingskortssvindel er der kommet større fokus på, hvad man kan gøre for at undgå det fra både forbrugeren og forhandlerens side.
Knap halvdelen af danske detailvirksomheder har allerede enten chargeback management software, artificiel intelligence (AI), kunde-autentifikation eller anden teknologi til at sikre, at kriminelle ikke kan snyde dem og deres kunder. Og selvom man kan være fristet til at tro, at den ekstra sikkerhed, kan virke besværlig fra kundernes side, tilvælger to ud af fem forbrugere (18%) nemlig butikker med flere sikkerhedsforanstaltninger. [4]
”Det er interessant at se, hvordan en gruppe danske forbrugere ligefrem tilvælger butikker, som gør noget ekstra for deres sikkerhed. Den gensidige tryghed for parterne bliver kun tiltagene, når de digitale løsninger er med til at gøre transaktionerne mindre mellem mennesker og mere bag digitale skærme. Forhandlerne gør klogt i at demonstrere overfor deres kunder, at de har styr på det, uden at det kræver en masse ekstra skridt,” fortæller Tobias Lindh, administrerende direktør, Adyen Norden & Baltikum.
Danskerne er stadig åbne for teknologiske løsninger
Det kan antages, at en af årsagerne til, at man de sidste ti år har set en stigning i frygten for betalingssvindel, skal findes i sammenhæng med udbuddet af digitale betalingsmetoder. Med alt fra mobile wallets, automatiseret check-outs og køb nu betal senere-teknologier (BNPL) er forbrugerens betalingsmuligheder blevet flere – og det har dermed også øget mulighederne for svindlerne.
Men på trods af en fortsat stigning i digital betalingssvindel og et større fokus på det i offentligheden, er de danske forbrugere stadig åbne over for de digitale betalingsløsninger. Kun knap hver tiende forbrugere er usikre over at betale med digitale wallets. Ligeledes er kun 9% nervøse over at benytte andre digitale løsninger - såsom BNPL.[5]
Sammenligner med de nordiske naboer
Sammenlignes de danske forbrugere med vores nordiske naboer er de langt mindre bekymrede for at benytte digitale betalingsmetoder i relation til betalingssvindel. Dette er en ret interessant tendens, når man ser det i relation til, at flere danskere har været ofre for betalingssvindel.
I alt har 32% af danskere oplevet betalingssvindel, mens tallene for Norge og Sverige er henholdsvis 30% og 26%. Dog føler svenskerne sig mere udsatte, og 32% af svenskerne frygter at blive udsat for betalingssvindel sammenlignet med de 25% af danskerne.[6]
Der er dermed ikke tale om en stor difference, men der tegner sig alligevel et billede af at Danmark kan anses som det nordiske land, som er mest åben overfor de digitale betalingsløsninger.
Om undersøgelsen
Tallene i denne pressemeddelelse stammer fra en ny undersøgelse, Retailbarometeret 2024, som bliver offentliggjort i dag. Ønsker du det fulde overblik over Adyens undersøgelse, kan du finde Adyens Retailbarometer 2024 vedhæftet.
Referencer
[1] Retailbarometer 2024
[2] Finans Danmark, 2024, https://finansdanmark.dk/nyheder/2024/januar/medlemmer-af-ny-task-force-skal-finde-loesninger-paa-problemerne-med-digital-svindel/
[3] Retailbarometer 2024
[4] Retailbarometer 2024
[5] Retailbarometer 2024
[6] Retailbarometer 2024
Nøgleord
Kontakter
Sophia Stoltenborg LagoniKompas Kommunikation
Tlf:26125682sophia@kompas.dkVedhæftede filer
Adyen (AMS: ADYEN)
Adyen (AMS: ADYEN) er den finansielle teknologiplatform, der anvendes af mange af verdens førende virksomheder. Ved at tilbyde end-to-end betalinger, datadrevne indsigter og finansielle produkter i en enkelt, global løsning hjælper Adyen virksomheder med at nå deres mål hurtigere. Adyen har kontorer i flere lande og samarbejder med virksomheder som Elgiganten, Uber, H&M, Spotify og Microsoft.
Følg pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation
Adyen udvider partnerskabet med Zalando Payments for at forbedre betalingsoplevelsen i hele Europa14.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Adyen, den foretrukne finansielle teknologiplatform for førende virksomheder, annoncerer udvidelsen af sit mangeårige strategiske partnerskab med Zalando, Europas førende online modeplatform med flere brands. Det styrkede samarbejde bekræfter Adyens rolle som en af Zalandos betalingspartnere på 15 europæiske markeder, samtidig med, at Adyen bliver den eksklusive betalingspartner for udvalgte lokale betalingsmetoder som Cartes Bancaires i Frankrig og Bancontact i Belgien. Som partner hjælper Adyen Zalando med at sikre, at deres kunder ubesværet kan betale med deres foretrukne betalingsmetoder, og opnå en problemfri betalingsoplevelse på shopping-platformen. Samarbejdet omfatter et fælles fokus på at forbedre sikkerheden og bekvemmeligheden ved online betalinger, med løbende forbedringer af 3D Secure-transaktioner som en del af rammerne for Payment Services Directive 2 (PSD2). Disse forbedringer understøtter både kundernes bekvemmelighed og øger Zalandos konverterings succes. Network Tok
Ny rapport undersøger effekter af vaccination mod rotavirus til børn i Danmark1.11.2024 07:03:02 CET | Pressemeddelelse
En ny sundhedsøkonomisk rapport fra Copenhagen Economics, udarbejdet for GSK, undersøger fordele og ulemper ved at indføre vaccination mod rotavirus i det danske børnevaccinationsprogram. Rotavirus er en af de mest udbredte mave-tarminfektioner hos små børn, og på trods af de alvorlige konsekvenser for både børn, forældre og samfund er vaccinen stadig ikke en del af vaccinationsprogrammet i Danmark.
Ny undersøgelse afslører behovet for at fremme inkluderende hygiejne for at forbedre arbejdsmiljøet29.10.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny global undersøgelse foretaget af Tork fremhæver et overraskende og alarmerende problem: Næsten halvdelen af de adspurgte (44 %) føler sig nervøse for at bruge offentlige toiletter – en bekymring, som også påvirker medarbejdere på deres arbejdsplads.
Hver tredje dansker er klar til at skære ned i abonnementstjenesterne23.10.2024 09:29:14 CEST | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse fra fintech-platformen Adyen viser, at 38% af danske forbrugere allerede har afmeldt eller planlægger at afmelde abonnementstjenester og - produkter. Det fremgår af Adyens Global Digital Report. I dag har 8 ud af 10 danskere mindst én abonnementstjeneste, og i gennemsnit har danskerne lidt over tre abonnementstjenester hver.
Gigtpatienter kan nu få tilskud til vaccine mod smertefuld sygdom11.10.2024 07:55:08 CEST | Pressemeddelelse
Personer, der har oplevet sygdommen helvedesild, ved, hvor smertefuld den kan være. For mennesker med leddegigt, som i forvejen kæmper med konstante smerter, kan helvedesild derfor være ekstra invaliderende. Desværre er leddegigtpatienter i højere risiko for at få sygdommen – men nu har denne gruppe mulighed for at få tilskud til vaccination mod helvedesild. Vaccinationsmuligheden er særligt relevant i forbindelse med ”World Arthritis Day” den 12. oktober, der er dedikeret til at skabe opmærksomhed om gigtsygdomme.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum