Københavns Kommune Børne- og Ungdomsforvaltningen

Førskole fritidsinstitution er meget mere end en spareøvelse

Del

I maj starter mange børnehavebørn i førskole SFO. Ordningen er kritiseret for at være en spareøvelse, fordi normeringerne i en fritidsinstitution er dårligere end i børnehaven. Tiden i fritidsinstitutionen inden skolestart er dog meget mere end en spareøvelse. Personalet lægger et stort arbejde i at sikre, at børnene får en god overgang til skolen, lyder det fra en leder i en københavnsk fritidsinstitution.

I de fleste daginstitutioner er man ved at forberede de ældste børn på, at de snart skal sige farvel til børnehaven for at starte førskole i fritidsinstitution, også kaldet KKFO i København.  

KKFO’en på Øster Farimagsgade Skole er et af de steder, hvor man gør meget ud af at sikre en god overgang til skolelivet.   

KKFO leder Kasper Burholdt fortæller, at personalet har fokus på, at børnene stille og roligt vænner sig til hverdagen på skolen. Børnene opholder sig primært i KKFO’en, men er inden skolestart også på korte besøg på skolen.   

-Et frikvarter med 700 elever kan føles meget overvældende, og derfor skal børnene langsomt have lov til at vænne sig til forandringen, fortæller Kasper Burholdt. 

Pædagogerne i KKFO’en har derudover gode erfaringer med at introducere børnehavebørnene for opgaver, der knytter sig til de faglige mål i børnehaveklassen. I tre kvarter til en time om dagen leger børnene sang- og bevægelseslege samt tal og bogstavlege. Aktiviteterne er magen til dem i skolen, så børnene oplever en genkendelighed, når de starter i børnehaveklasse efter sommerferien.   

Et andet greb KKFO’en benytter sig af er at knytte en fast pædagog til klassen, der både følger børnene i fritidsinstitutionen og i skolen.  

-Pædagogerne skal sikre, at børnene får en god start på skolelivet.  Jeg oplever, at relationen til pædagogerne er meget stærk, da børnene kan føle sig følsomme og sårbare ved skolestart. Pædagogerne sikrer både tryghed og tillid, fortæller Kasper Burholdt 

Den store indsats i byens KKFO’er glæder børne- og ungdomsborgmester i København Jakob Næsager (K)  

-De fleste børn glæder sig til at få lov at begynde i skole. Nysgerrigheden på verden og fremtiden er stor. Det er vigtigt for mig, både som børneborgmester og far, at alle børn oplever en tryg overgang fra børnehave til skole. Alle Børne fortjener en god oplevelse. Det er min ambition, at København skal være danmarksmester i børneliv, og derfor er jeg meget optaget af gode overgange og trygge børn.

-For mig er det vigtigt, at byens børn og deres forældre bliver mødt med nærhed, forudsigelighed og åbenhed, når de starter i skole og daginstitution. Det gælder også, når børnene starter i KKFO i maj. Jeg er tilhænger af denne ordning, da den giver børnene og deres forældre en tryghed og forudsigelighed, når de kommende elever starter i skole efter sommerferien. Her kender eleverne pga. førskole KKFO’en de voksne, de kender omgivelserne og de kender deres klassekammerater. Den forudsigelighed giver tryghed i maven hos børn og voksne, og det er guld værd. Samtidig er KKFO’en i maj med til at vænne børnene til en ny hverdagsstruktur i skolen, som ellers kunne virke overvældende. De voksne gør i den forbindelse et stort stykke arbejde for børnene inden sommerferien, som kommer mange gange igen efter sommerferien. Jeg er derfor stor tilhænger af før-skole-konceptet, lyder det fra Jakob Næsager.   

Kontakter

PressetelefonenBørne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune

Tlf:29 45 40 73

Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Børne- og Ungdomsforvaltningen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Børne- og Ungdomsforvaltningen

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye