Sætter lys på trafikkens mørketal og finder en tredobling i antallet af ulykker
Der er langt flere ulykker i trafikken, end hvad de nuværende ulykkesstatistikker viser. Det er et af resultaterne af et forskningsprojekt om mørketal i trafikken, der er ledet af forskere fra Aalborg Universitet. I forsøget er ambulancedata brugt til at afdække nye, sorte pletter på vejene.
Trafikforskningsgruppen fra instituttet BUILD på Aalborg Universitet (AAU) har sammen med forskere fra Center for Præhospital- og Akutforskning ved Aalborg Universitetshospital, Aalborg Kommune og Ulykkesanalysegruppen ved Odense Universitetshospital undersøgt, hvordan data på ambulanceudkald kan forbedre det forebyggende arbejde og øge trafiksikkerheden. Resultatet af undersøgelserne er, at antallet af trafikulykker på kommunevejene måske er langt større, end vi går og tror.
I projektet er ulykkesstedet for alle tilskadekomne, der kommer på hospitalet med en ambulance, fundet ved at knytte den adresse, som ambulancen er kaldt ud til, med den patient, der kom på hospitalet.
Projektet har brugt ambulanceudkald i Aalborg Kommune i perioden 2016-19 og på den måde fået kortlagt, hvor ulykken skete for de tilskadekomne, der kom på hospitalet med ambulance. Helt præcist 3.358 trafikulykker i perioden. Det er cirka fire gange så mange, som politiet rapporterede og stedfæstede i perioden.
Giver et mere præcist billede
Ved at inddrage datamateriale fra ambulancetjenesten og køre det sammen med de eksisterende politidata for de samme geografiske områder har forskerne dermed formået at afdække mørketal, der ændrer ulykkesstatistikken og viser, at der er langt flere ulykker i trafikken end tidligere antaget.
- Vores tal viser, at der sandsynligvis er mere end en tredobling i antallet af trafikulykker i Danmark. Det vil derfor give rigtig god mening at implementere den nye metode i kommunernes forebyggende arbejde med at trafiksikre vejene på landsplan, siger Harry Lahrmann, der er leder af projektet og lektor på instituttet BUILD på AAU.
Afdækningen af mørketal har givet et mere retvisende billede af, hvor der sker flest ulykker, så kommunerne fremover bedre kan prioritere arbejdet der, hvor man får mest trafiksikkerhed for pengene.
- Projektet viser, at 55 procent af ulykker med alvorligt tilskadekomne skete uden for de store veje, og at det i særlig grad er eneulykker med cyklister og faldulykker med fodgængere, der sker her. Ser vi på Aalborg er det tydeligt, at mange ulykker sker i centrum uden for de store veje, forklarer lektor Harry Lahrmann.
Det er ifølge Harry Lahrmann ny viden. Traditionelt har sortpletarbejdet være koncentreret om de store trafikveje, men det nye projekt viser, at ved inddragelse af ambulancedata, dukker der nye sorte pletter op, som viser, at Aalborg Kommune eksempelvis også bør have fokus på de mange lokalveje.
Flere trafikulykker end først antaget
Projektet behandlede data fra perioden 2016-19 inden for Aalborg Kommunes grænser. I denne periode blev der indrapporteret 963 personskader fordelt på 765 unikke trafikulykker af politiet. I dette projekt var de tilsvarende antal 3.358 personskader/ambulanceudkald fordelt på i alt 2.466 unikke trafikulykker inklusive koordinater. I forhold til politidata er der altså godt tre gange flere trafikulykker at gøre godt med, når man bruger ambulancedata.
Mørketal er et problem
Mørketal på området for trafiksikkerhed har været under lup i et stykke tid. Grundproblemstillingen i trafiksikkerhedsarbejdet er, at der ikke findes en samlet og dækkende registrering af alle trafikulykker. Studier har vist, at den officielle ulykkesstatistik baseret på politiregistrerede ulykker er belastet af et meget stort mørketal. Udfordringen i det såkaldte ’sortpletarbejde’ i Danmark og andre europæiske lande er, at politiet ikke nødvendigvis kommer ud til mange af de trafikulykker, der sker på offentlig vej. Derfor findes der ikke en politirapport på alle trafiksager og derved opstår mørketal i registrene.
Mere retvisende trafikdata i fremtiden
Forskellige aktører inden for arbejdet med trafiksikkerhed har diskuteret, om man kan anvende andre kilder til at øge viden om trafikulykker. Data fra ambulanceudkald er en af de muligheder, der nu er blevet testet med succes af forskergruppen. Personalet i alarmcentralen, som tager imod 112-opkaldet, gemmer nemlig information om de GPS-koordinater, som ambulancen sendes ud til. Det gør det muligt at indsamle disse tal og sammenligne med politiets registre. Det forebyggende arbejde kan derfor fremover tage afsæt i mere retvisende data over de vejstrækninger, hvor ulykkerne reelt finder sted.
- På den måde kan arbejdet med trafiksikkerhed forbedres, så ulykker bedre kan undgås de steder, der ikke tidligere har været registreret som ulykkesstrækninger, og som derfor ikke har været i fokus i det forebyggende arbejde, udtaler lektor Harry Lahrmann.
Samarbejdspartnerne
Forskningsprojektet er et samarbejde mellem Trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet, Aalborg Kommune, Center for Præhospital- og Akutforskning ved Aalborg Universitetshospital og Ulykkesanalysegruppen ved Odense Universitetshospital. Projektet er støttet af TrygFonden.
Nøgleord
Kontakter
Harry Lahrmannlektor, Instituttet BUILD på Aalborg Universitet
Tlf:4056 0375Tlf:4056 0375hsl@build.aau.dkErika Frischknecht ChristensenKlinisk ProfessorKlinisk Institut på Aalborg Universitet
Tlf:97644446efc@rn.dkJeannette BylovPresserådgiver, Aalborg Universitet
Tlf:24230566jmb@adm.aau.dkBilleder
Følg pressemeddelelser fra Aalborg Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aalborg Universitet
Ny stor AI-satsning på Aalborg Universitet13.11.2024 09:47:24 CET | Pressemeddelelse
Aalborg Universitet vil flytte videnskaben indenfor AI fremad, derfor bliver der nu etableret otte nye forskningsteams, som får navnet ”AI:X”, hvor forskere og Ph.d.-studerende bliver sat sammen på tværs af institutter for at levere ny og banebrydende forskning inden for AI.
Euro-millioner til Danmark: Fremtidens elnet skal udvikles i Aalborg5.11.2024 12:05:00 CET | Pressemeddelelse
De største bevillinger fra Det Europæiske Forskningsråd er i dag blevet annonceret, og det sætter gang i arbejdet med at udvikle fremtidens klimavenlige udbygninger af elnettet i et samarbejde mellem Aalborg Universitet og RWTH Aachen University i Tyskland.
Mikroboliger udfordrer traditionelle boligformer4.11.2024 13:44:31 CET | Pressemeddelelse
Forskere fra Aalborg Universitet har undersøgt, hvordan mikroboliger kan bidrage til at løse aktuelle udfordringer inden for bæredygtighed, byudvikling og et presset boligmarked. Interessen for den nye boligform er øget, men der mangler fleksibel lovgivning og mere viden, før tiny houses, mikrolejligheder og micro living for alvor kan få fodfæste i Danmark.
Danskernes adfærd under energikrisen kan drive grøn omstilling31.10.2024 21:37:30 CET | Pressemeddelelse
Danskernes evne til at tilpasse sig hurtigt og ændre adfærd og vaner i en krisesituation kan være et nyttigt redskab, når politikerne skal sikre den grønne omstilling. Det viser en ny undersøgelse fra Aalborg Universitet af danskernes adfærd under energikrisen i 2022.
Pindsvinet er nu officielt i voldsom tilbagegang i Europa28.10.2024 21:30:00 CET | Pressemeddelelse
Mistanken har været der længe, men nu er danske og internationale forskere ikke længere i tvivl. Det europæiske pindsvin er truet i så høj en grad, at den fra i dag ændrer status på IUCN’s rødliste over truede dyr. Flere lande i Europa har oplevet en tilbagegang på mere end 30 procent de seneste 10 år.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum