Væltet varebil på Storebæltsbroen skal til lommerne

Del

22. december væltede en varebil i kraftig sidevind og lammede trafikken på årets største rejsedag. Nu er vognmanden gjort erstatningsansvarlig, hvilket ifølge Sund & Bælt sender et vigtigt signal.

Det kan have konsekvenser, hvis man ikke vurderer, om det er forsvarligt at passere Storebæltsbroen, inden man kører over forbindelsen. Det mærker den vognmand nu, hvis chauffør valgte at krydse Storebæltsbroen 22. december 2023. I kølvandet på uheldet, der lammede juletrafikken i flere timer, valgte Sund & Bælt at igangsætte en erstatningssag på baggrund af de omkostninger, der var i forbindelse med den væltede varebil.

Sagen er nu afsluttet, og vognmanden er blevet gjort erstatningsansvarlig for alle Sund & Bælts udgifter. I alt skal vognmanden betale lidt over 34.000 kroner, hvilket blandt andet dækker udgifter til bjærgning af køretøjet og ekstra mandskabstimer.

Selvom beløbet ikke lyder af meget, er sagen vigtig af flere årsager, fortæller Søren Ulrik Hillersborg, der er driftsdirektør i Sund & Bælt. 

- Det er vigtigt for os at sende et signal om, at det er chaufførens eget ansvar at vurdere, om det er forsvarligt at køre ud på forbindelsen, når der er kraftig blæst. Det handler i sidste ende om vores allesammens sikkerhed.

I den konkrete sag kom ingen mennesker til skade, men virkeligheden kunne meget vel have set helt anderledes ud.

- Vi kunne have stået i en situation, hvor uheldet havde haft alvorlige, menneskelige konsekvenser. Derudover lammede det samtidig trafikken i flere timer på en af årets travleste rejsedage. Situationen kunne måske have været undgået.

Det er altid op til den enkelte chauffør at vurdere, om det er forsvarligt at køre over Storebælt. Særligt når det blæser, skal chaufføren tænke sig godt om inden turen.

Lempede regler kræver særlig opmærksomhed hos chaufføren
I 2021 blev der indført et forbud for vindfølsomme køretøjer for at passere Storebæltsbroen, når det blæser kraftigt. I november 2023 opdaterede Sund & Bælt reglerne, så tung trafik over 2,5 tons. nu kan passere broen, når det blæser. Dog er det altid chaufføren ansvar at vurdere, om det er forsvarligt at passere broen.

Ændringerne skete på baggrund af en række analyser og beregninger af vindforholdene samt en opsætning af lokal vindafskærmning ved pyloner og ankerblokke på Østbroen. Forbuddet er nu rettet mod påhængskøretøjer op til 2,5 tons, dvs. fortrinsvis mindre trailere og campingvogne. Det stiller dog store krav til efterlevelsen af hastighedsrestriktionerne på forbindelsen.

Uforsvarlig kørsel i betalingsanlægget har også konsekvenser
Sund & Bælt oplever også, at der i betalingsanlægget løbende opstår farlige situationer, hvor bommene bliver påkørt og knækker, fordi der enten køres for stærkt eller der ikke er opmærksomhed på lyssignalerne.

Derfor opkræver Sund & Bælt også penge for de skader, der skyldes uforsvarlig kørsel i betalingsanlægget.

Nøgleord

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Sund & Bælt deler data på Danmarks Miljøportal11.7.2024 09:30:03 CEST | Pressemeddelelse

I Sund & Bælt er vidensdeling vigtigt både internt og eksternt. For at understøtte vidensdeling på tværs bliver Sund & Bælt Danmarks første, store bygherre, der deler sin viden om vandmiljøet med offentligheden på Danmarks Miljøportal. Når Sund & Bælt, der planlægger, anlægger og driver nogle af Danmarks største infrastrukturprojekter, får til opgave at undersøge store infrastrukturprojekter, medfører det indsamling af tusindvis af data om miljøet i projektområderne. Nu vil Sund & Bælt som den første store bygherre i landet stille indsamlet data om vandmiljø til rådighed i den nationale database, VanDa, der er en fællesoffentlig tilgængelig database for alle vandmiljødata hos Danmarks Miljøportal. - Det er vores daglige ambition at dokumentere og indsamle data på vores projekter for at sikre transparens for alle involverede parter. VanDa kan være med til at øge viden og bevidsthed om vandmiljøet, og det er en spændende mulighed for vidensdeling, som vi meget gerne vil bidrage til, sige

Sund & Bælt ansætter digital direktør til strategisk forretningsudvikling og datadrevet innovation4.7.2024 09:27:11 CEST | Pressemeddelelse

Den digitale udvikling går hurtigere end nogensinde før, og hvis Sund & Bælt fortsat skal være forrest i feltet, kræver det et forstærket fokus på IT og digitalisering. På den baggrund etablerer selskabet nu en digital division og ansætter en digital direktør. Til at varetage opgaven med at sikre digitalisering og innovation på tværs af Sund & Bælts værdikæde, har koncernen valgt at ansætte Lene Rasmussen, som bringer mere end 20 års erfaring i arbejdet med IT og digitalisering med sig. Hun kommer fra en stilling som Director i virksomheden Devoteam, hvor hun i de seneste 14 år har hjulpet virksomheder med deres digitale transformation. Med sin mangeårige baggrund inden for digital transformation, organisatorisk forandring og strategisk ledelse, vil Lene Rasmussen få ansvaret for at skabe digital sammenhæng og integration på tværs af hele Sund & Bælts værdikæde. - Sund og Bælt er kendt i hele Danmark og mange øvrige lande for sin vigtige rolle i at forbinde og skabe infrastruktur af hø

Ny aftale om EU-støtte til overhalingsspor ved Kalvebod25.6.2024 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Europa Kommissionen har den 15. juni 2024 underskrevet en ny aftale om EU-støtte på op til 319 millioner kroner til etablering af to overhalingsspor ved Kalvebod mellem København Syd Station og Ørestad. Der er allerede tildelt op til 26 millioner kroner til forundersøgelserne af samme projekt. Projektet er en del af Aftalen om Infrastrukturplan 2035, som et bredt flertal i Folketinget indgik i 2021. Støtten er givet under EU’s infrastrukturprogram, Connecting Europe Facility (CEF) ifm. en ansøgningsrunde for infrastrukturprojekter, der har til formål at understøtte den civile og militære transportinfrastruktur. Etablering af overhalingsspor ved Kalvebod vil sikre mere kapacitet på den sydlige jernbanekorridor via København Syd Station (tidligere Ny Ellebjerg) og Københavns Lufthavn og blandt andet bidrage til muligheden for transport af tunge militære køretøjer over Øresund. - Investeringerne i Øresundsbanen sikrer, at der ikke vil være kapacitetsudfordringer eller flaskehalse på den d

Sommertrafik og fodboldfeber på Storebæltsbroen25.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Sidste skoledag på fredag markerer som altid start på ferietid og dermed også rejseaktiviteter. Det betyder ekstra trafik på vejene og således også over Storebæltsbroen, hvor særligt lørdagene bliver travle. Få et overblik over, hvordan trafikken fordeler sig over sommeren, hvor en særlig bane i betalingsanlægget markerer EM-fodboldfeberen. Der forventes mest trafik i weekenderne. Særligt lørdage fra 10 til 17 og søndage fra 11 til 18 er der travlest. For at undgå ekstra ventetid på turen er det en god ide at betale med bizz eller nummerplade i de grønne Ekspresbaner, hvor hastigheden er 50 km/t. – Ud over at undgå den ekstra ventetid, så får man også den billigste tur over broen og sparer mindst 70 kr. pr. tur. Og mon ikke, man kan finde på noget at bruge dem på i ferien, siger chef for betalingsanlægget Jens Kjær Nielsen, og fortsætter – Det er dog vigtigt at være godt forberedt på turen hjemmefra. Tjek altid, at betalingskortet er opdateret. Så er man sikker på, at bizz eller nummer

Fortsat stigende personbiltrafik på broerne og første støbning på Femern18.6.2024 13:36:14 CEST | Pressemeddelelse

Personbiltrafikken stiger fortsat på både Storebæltsbroen og Øresundsbron, mens lastbiltrafikken er faldende i årets første tre måneder. Trafikken bidrager til en stigning i periodens resultat. På Storebæltsbroen steg den samlede vejtrafik med 0,1 pct. i første kvartal af 2024 sammenlignet med sidste år. Personbiltrafikken steg med 0,5 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 2,2 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 690 mio. kr., hvilket er en stigning på 1,5 pct. i forhold til de første tre måneder sidste år. På Øresundsbron steg den samlede trafik i første kvartal med 4,8 pct. i forhold til 2023. Personbiltrafikken steg med 5,9 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 4,7 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 335 mio. kr. og steg med 3,8 pct. Trafiktallene er påvirket af, at påsken i år faldt i april. Det har ført til færre lastbiler og omvendt flere personbiler i årets første kvartal. Indtægter fra koncernens jernbaneforbindelser er på niveau med samme periode sidste år. – I årets

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye