Undgå at blive klædt af: Sæt digital ansvarlighed på bestyrelsens dagsorden
Digitaliseringsstyrelsen lancerer for andet år i træk en kampagne, der sætter fokus på bestyrelsers it-sikkerhed og dataetik.
Forestil dig, at du ikke kan tilgå systemer i din virksomhed, og pludselig er følsomme data blevet lækket. Et hackerangreb kan føles som at blive taget med bukserne nede. Det kan ikke alene give en følelse af magtesløshed, men udgør også en væsentlig forretningsrisiko – på bundlinjen, kundesiden og for omdømmet.
I en undersøgelse blandt ansatte i små- og mellemstore virksomheder svarer blot 36 pct., at virksomhedens ledelse i høj grad er involveret i beslutninger om virksomhedens arbejde med digital sikkerhed. Samtidig angiver kun lidt over halvdelen, at de har foretaget en risikoanalyse af deres it-sikkerhed (Digital sikkerhed i danske SMV’er).
Ansvaret for virksomhedens cybersikkerhed ligger i sidste ende hos ledelsen, og derfor lancerer Digitaliseringsstyrelsen for andet år i træk kampagnen Klædt af, der opfordrer bestyrelser til at sætte it-sikkerhed og dataetik på dagsordenen for at bane vejen for virksomhedernes digitale ansvarlighed. I årets kampagneindsats deler de erfarne bestyrelsesmedlemmer Camilla Ley Valentin, Anja Monrad, Louise Herping Ellegaard, Christian Bech Nørhave og Kasper Tjørntved Davidsen ud af gode råd og giver deres perspektiv på digital ansvarlighed.
”Cybersikkerhed bør være meget højt på bestyrelsens agenda, for det er så indgribende i virksomheden, hvis der er brud på virksomhedens sikkerhed – det kan i værste fald destruere selv den bedste forretning,” siger bestyrelsesmedlem Anja Monrad.
Tjekliste som katalysator for mere digital ansvarlighed
Kampagnen giver en tjekliste med spørgsmål, der kan hjælpe bestyrelserne godt i gang med at sikre virksomhedernes systemer og data og forholde sig til dataetik.
”Danske virksomheder er i høj grad digitaliserede, og i takt med en stigende cybertrussel er det mere og mere nødvendigt at have it-sikkerhed og dataetik og dataetik for øje, når du driver virksomhed. Her harbærer bestyrelserne et væsentligt ansvar, og med tjeklisten får de et konkret redskab, der kan bidrage til arbejdet med at sikre den rette ledelsesforankring, risikovurdering og politik for it-sikkerhed og dataetik,” siger Tanja Franck, direktør i Digitaliseringsstyrelsen.
Kampagnen udbredes på LinkedIn, og tjeklisten til digital ansvarlighed kan findes på sikkerdigital.dk/bestyrelsen
Kontakter
Digitaliseringsstyrelsens pressevagt
Tlf:41786060presse@digst.dkFølg pressemeddelelser fra Digitaliseringsstyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsstyrelsen
Ny opdatering gør det nemmere at aktivere MitID app20.2.2024 09:56:52 CET | Pressemeddelelse
I dag udkommer en opdatering til MitID, som blandt andet introducerer en ny og nemmere måde at aktivere en MitID app på. Der sker også en række andre forbedringer i MitID appen og på MitID.dk.
Undgå at tabe penge på varer, du aldrig modtager21.11.2023 09:22:51 CET | Pressemeddelelse
Digitale svindlere bliver mere og mere snedige, når de udnytter Black Friday til at lokke forbrugerne til falske tilbud. Du kan selv holde øje med fem simple tegn for at undgå fælderne, når du handler online.
I dag lukker NemID31.10.2023 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
I mere end 13 år har danskerne flittigt brugt NemID, når de skulle logge på digitale løsninger for bl.a. at rette årsopgørelse eller tjekke deres digitale postkasse. I dag lukker NemID endegyldigt, og fremover skal danskerne udelukkende benytte sig af MitID.
Et godt nummer at have ved hånden: Ny kampagne skal hjælpe borgere og virksomheder i kampen mod cyberkriminalitet30.10.2023 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Digitaliseringsstyrelsen lancerer en ny kampagne, der skal øge kendskabet til Cyberhotline for digital sikkerhed. Her kan borgere og virksomheder få hjælp til at beskytte sig mod digital svindel og cyberangreb.
Bodil Jørgensen hjælper igen i år danskerne med at undgå identitetssvindel27.9.2023 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Svindlere kan være svære at gennemskue – særligt når de udgiver sig for at være banker og myndigheder for at få fat i dine personlige oplysninger. Derfor genlancerer Digitaliseringsstyrelsen igen i år sin populære kampagne med den folkekære skuespiller Bodil Jørgensen, der giver danskerne gode huskeråd. Bag kampagnen står også KL, Danske Regioner, Finans Danmark og Politiet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum